baby 13,5 maand kan nog niet zelf gaan zitten

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Twosteps, Feb 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Twosteps

Twosteps Nieuw lid

Aug 22, 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

zoals de titel al aangeeft kan mijn kleintje van 13,5 maand nog niet zelf gaan zitten.
    Als je haar neer zet kan ze heel goed blijven zitten want ze gaat ook op haar kont vooruit (ze kruipt dus niet).
    maar aangezien ze niet graag op haar buik ligt heeft ze niet ontwikkeld om zelf te gaan zitten oom op haar rug vind ze niet fijn meer en als ze zo ligt dan raakt ze dus helemaal gefrustreerd en doet dus niks meer.
    als je haar een hand geeft komt ze wel omhoog maar uit zich zelf doet ze dus niks

moet ik mij hierover zorgen maken of kan ik iets doen?

Christina

2. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Misschien even vragen aan het cb?

Zou haar juist extra stimuleren om zelf te gaan zitten. Dus dingen net buiten haar bereik leggen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Je moet je nog geen zorgen maken...elk knd zn eigen tempo ben ik heel erg van. Maar zou haar met 13,5 maand zeker op dr buik en rug neer gaan leggen. Snap dat ze dat niet leuk vindt..maar het is wel een heel belangrijk stukje ontwikkeling die ze eigenlijk niet moeten missen. Uiteindelijk zal ze echt wel wat gaan doen.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

#4 sydneys, Feb 13, 2014
    Last edited by a moderator: Feb 13, 2014
    Ik zou eens naar het cb gaan om te vragen of je een fysiotherapeute aan huis kan krijgen.
    Zij kunnen je dan oefeningen geven en samen met je kleintje oefeningen doen.

Buikligging is best belangrijk om alles te leren, dylan had er ook een hekel aan maar door elke dag te oefenen vond hij het met 11 maanden ineens leuk en toen begon hij te rollen.
    Hij is nu in 2.5 maanden tijd vooruit gegaan van eigenlijk niks naar kruipen en nu stilaan optrekken.

Ik zou vooral het rollen oefenen, 1 tot 3 keer per dag enkele minuten (ook al kan ze rollen) op een gegeven moment gaat ze een klik in haar hersenen maken van "heee door te rollen kan ik dat speelgoedje nemen" en als ze die knik hebben gemaakt kan het zijn dat ze zich meer gaat bewegen op haar buik in combinatie met rollen en dan ontdekken ze het tijgeren, het zelf gaan zitten,...vanzelf wel

Maak die oefening leuk, met haar favo speelgoedje, of eventueel met bumba op de ipad of je gsm zodat als ze het goed wil zien ze wel moet rollen.

Een oefening voor te leren zitten heb ik ook maar dat is moeilijk uit te leggen en dat kan een fysiotherapeute je beter leren zodat je het haar niet fout aanleert, en ze moet er ook klaar voor zijn

Kindjes die niet kruipen gaan hun heupen anders gebruiken om te leren lopen dus kruipen is best belangrijk voor de ontwikkeling volgens onze fysiotherapeute

5. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

Aug 8, 2013
    939
    81
    28
    Female
    Ik kon zelf pas met 14 maanden zelfstandig zitten maar ik kan het nu héél goed.. ;)

6. Arian

Arian Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,587
    36
    48
    Mijn dochter is 15,5 maand en kan het sinds een twee weken pas. Uit zichzelf, zonder oefeningen, komt vanzelf.. ;)

7. Mexxy

Mexxy Actief lid

Feb 1, 2014
    231
    0
    0
    werkzaam als pedagoog, coach en leidster
    Amstelveen
    Ieder kind heeft zijn eigen tempo. Ik werk op een kdv en zie elke dag grote verschillen tussen de kinderen. Heb een meisje op de groep gehad die pas met anderhalf ging kruipen. Als je haar liet zitten bleef ze uren lang op 1 plek totdat je haar verplaatste. En nu is ze 3 en rent en loopt ze als de beste.
    Ik zou me pas zorgen maken als de ledematen heel erg afwijken of als je het idee hebt dat je kleine last heeft van zijn rug ofzo of ergens anders pijn heeft.

8. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Mijn dochter precies hetzelfde, maar dit gilde het uit op der rug en helemaal op der buik.

Hier wel fysio gehad en mijn idee, dat het achteraf niet nodig was. Ze is medisch en ze wilden zeker weten dat er niet nog iets anders was.
    Tis fijn ff sparren, maar mijn meis doet het op haar eigen manier en echt zelf.

Ze gaat op der billen als een aapie met handen voorop vooruit. Ze ging in een raptempo zelf omrollen, optrekken, tot zit komen en lopen langs de tafel. Nu is ze ruim 15mnd en doet pogingen tot los staan en der eerste stapje los. Maar ze heeft geen haast. Komt vanzelf wel.

Maar je kan haar wel stimuleren, die tips hebben wel wat geholpen hoe ik haar kon helpen. Mijn meis moest echt vertrouwen krijgen in der lichaam. Hopelijk de jouwe ook!

Share This Page