Hallo vk's! Een vraagje. 9 maanden geleden ben ik bevallen van ons eerste kindje. Ik heb sinds de bevalling een diastase van mijn buikspieren. Deze is ongeveer 10cm lang. Heb er op zichzelf geen last van, maar ik vraag me wel af of dit risico's meebrengt voor een volgende zwangerschap. Ik heb de vorige zwangerschap heel veel last van harde buiken gehad vanaf 24 weken (incl. bedrust) en heb het idee dat het daardoor ontstaan is, want juist daar was mijn buik altijd super hard. Is er eventueel iets aan te doen, zijn er oefeningen die ik zelf zou kunnen doen bijvoorbeeld om te voorkomen dat het nog groter gaat worden bij een volgende zwangerschap?
Hoihoi, Diastase ontstaat niet door harde buiken maar doordat je baarmoeder groeit. Elke vrouw heeft dit. Na de geboorte gaan je rechte buikspieren weer dichter naast elkaar liggen. Diaste betekent de ruimte tussen je rechte buikspieren. niet de lengte maar de breedte ertussen, snap je? Bij een volgende zwangerschap zal het wederom gebeuren maar daarna kan je door het doen van buikspieroefeningen je buikspieren weer strak krijgen. imke