Beste verloskundige, Vanmorgen ben ik op controle geweest bij mijn verloskundige en kwam daar nogal verward weer vandaan wegens een paar adviezen die ze me gaf. Ik ben nu 22w4d zwanger en bleek sinds de laatste controle van 4 weken geleden 4 kilo te zijn aangekomen. In de eerste 4 maanden was ik ook al 4 kilo aangekomen, nu dus in totaal 8 kilo. Zelf schrok ik nogal van deze toename in gewicht, want volgens mij heb ik echt niet zoveel gesnoept of extra gegeten. En de reactie van de verloskundige maakte dat alleen maar erger: ze sprak me vermanend toe dat ik helemaal niet meer mag snoepen, geen frisdrank meer mag en flink aan de selderij moet tegen het vocht. En, zei ze, een beetje lijnen was misschien wel een goed idee. Ik weet niet zo goed wat ik nu met deze adviezen aan moet, vooral dat lijnen. Voor zover ik weet wordt dat juist afgeraden... Hoe erg is het nou eigenlijk dat ik zoveel ben aangekomen in een keer? En wat zou u adviseren om toch enigzins te voorkomen dat ik in zo'n tempo blijf aankomen? Dat ik nog wat zal aankomen vind ik normaal, maar als er iets is wat ik kan doen om het te beperken behalve normaal gezond eten (misschien maatregelen tegen teveel vochtophoping?), dan doe ik het graag. Overigens was mijn bloeddruk goed (129/66), en de groei van de baby ook. Alvast bedankt voor het antwoord! Irene
HOi Irene, Je mag absoluut niet lijnen! En 8 kilo met 22 weken vind ik helemaal niet verkeerd. Het is ook heel normaal dat je rond de 22 weken een groeispurtje maakt, De volgende keer trek je het waarschijnlijk weer helemaal recht. Ik zou me er absoluut geen zorgen over maken! Je zegt zelf dat je helemaal niet overmatig snoept dus dat is het niet. En dat je vocht vast houd is heel normaal helemaa met het warme weer nu! Lekker genieten hoor! en vanavond lekker een toastje salade op de bank! Groetjes imke
Beste Imke, Bedankt voor je antwoord! Je stelt me weer helemaal gerust! Fijn om te weten dat ik niet over hoef te stappen op water en brood Groetjes, Irene