Hi, We hebben het allemaal wel eens, stress. Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel een heel heftig jaar heb gehad en dat ik sinds begin dit jaar ervoor heb gekozen om uit elkaar te gaan met de vader van mn dochter. (Hebben sinds kort wel weer contact, niet wetende waar het eindigt omdat ik het nog allemaal niet weet). Om terug te komen op de stress: ik slaap al weken slecht, heb vooral problemen met doorslapen en ben vaak om 0600 uur al wakker. Overdag ben ik aan het werk, bezig met de kleine of het huishouden, dus dan heb ik genoeg te doen, maar zodra de kleine in bed ligt begin ik weer met piekeren, neem ik me voor om een boek te lezen of een film te kijken ( maar kan ik mn concentratie er niet bij houden). Ga ik maar wat facebooken of surfen op internet om me vervolgens weer te ergeren dat ik weer een hele avond "niks" heb gedaan. Kortom, de stress belemmert me en de dingen die ik normaal gesproken leuk vind om te doen willen momenteel niet echt lukken. Iemand misschien tips?
Lief zijn voor jezelf en jezelf ook de ruimte geven om te mogen niksen, in plaats van je eraan te ergeren. Niksen is ontzettend belangrijk, de rest komt vanzelf wel weer.
Helemaal mee eens, maar dat is het probleem juist. Dat niksen gaat me nu echt op m'n zenuwen ! En ik denk maar steeds, de zomer komt eraan. Weg stress!!!
Mijn ervaring is dat hoe harder je je er tegen verzet, hoe meer het juist op de voorgrond treed er aan overgeven dat het even niet lukt, en juist bewust gaan niksen kan daar bij helpen. Wat dan nog als de zomer eraan komt? Lekker niksen in het gras, lekker niksen in de zon... Maar het is lastig hoor, ik snap je helemaal. Ik ben op dit moment ook een boek aan het lezen. Echt waar. Ik zit ook helemaal niet op zp nu, ben helemaal verdiept in mijn boek
Heb jij geluk. Ik lees ook graag, maar voor ik de bladzijde omsla ben ik alweer vergeten wat ik ervoor gelezen had !! Natuurlijk mag stressen best even, maar wat als je er al langere tijd in zit? Om ervoor naar de huisarts te stappen vind ik weer wat overdreven..wil er zelf uitkomen. Rust en tijd helen alle wonden zeggen ze he
Toen ik veel stress had hielp wandelen bij mij goed. Gewoon 's avonds na het eten. Maar dan heb je natuurlijk wel weer een oppas voor je dochter nodig.
Of ik neem haar mee . Misschien moet ik dat maar eens doen... @ macy77: mindfullness heb ik eens opgezocht, maar dat is allemaal zo vaag. Heb je er zelf ervaring mee?
Mijn recept is vriendinnen opzoeken. Klinkt stom, maar even een avondje wijntjes drinken, lachen en/of stoomafblazen is zó fijn als je stress hebt. Kost wel even moeite om het te regelen, maar al is het eens per maand. Yoga helpt enorm, maar voor mij alleen als ik ook echt naar een les ga. Als ik het thuis met een app doe, dan blijf ik toch te veel nadenken en bezig. Even uit je huis, andere omgeving helpt beter. En tot slot, als dat allemaal niet werkt, hardlopen. Met Evie, want die "is fier op u" . Langzaam beginnen, niet verwachten binnen een week 10 kilo lichter te zijn en een marathon te rennen... maar na een half uurtje kicken de "blij hormoontjes" in en ziet de wereld er weer leuker uit. Bovendien slaap je beter als je sport. En mocht dat allemaal ook niet werken, misschien helpt het dan om eens met bijvoorbeeld een therapeut te praten? Je maakt een hoop mee. Het zou niet gek zijn als je eens hulp nodig hebt.
Ik herken het ook heel erg; als ik echt gespannen ben, kan ik ook totaal niet doorslapen. Ook niet eten trouwens. En in de ergste gevallen ook niet of nauwelijks concentreren op afleidingsmateriaal zoals boeken. Wat bij mij een beetje helpt: - inderdaad contact met anderen: vriendinnen, familie, of desnoods vreemden op een cursus oid. En dan samen wat dóen, niet alleen maar zitten en praten (want dat geeft weer kans om te praten over wat je dwars zit) - films/tv-series, en bij voorkeur dan hele nare en brute (zodat ik me realiseer dat het nog erger kan ;P), hele spannende (zodat ze je meeslepen in het verhaal) of hele opbeurende (zodat je je realiseert dat er ook nog leuke dingen zijn in het leven) - wandelen met de hond. Geen hond? Een leenhond werkt ook prima - op reis gaan met een vriendin, indien mogelijk. Veel nieuwe indrukken en afleiding - iets anders spannends doen: treetop experience, gaan bungeejumpen of wandklimmen, waterskiën, maakt niet uit, als het maar eng is - sporten, bij voorkeur iets zwaars en vermoeiends zodat je lijf in ieder geval 's avonds in slaap valt - iets nieuws leren, een cursus of studie, zodat ik me realiseer dat er nog meer is in de wereld en dat ik nog wel iets kan (leren) - tijdje logeren bij mijn ouders (even uit mijn eigen omgeving weg) - 's avonds liever eerder naar bed en dan gewoon maar opstaan om 6 uur 's ochtends, want blijven liggen terwijl je toch niet kunt slapen is heel naar - evt 's middags een dutje doen (indien mogelijk) om slaapgebrek een beetje op te vangen Weet niet hoe veel ervan haalbaar is, maar wellicht heb je er iets aan?
Als je meer wilt weten over mindfulness en op een down to earth manier dan kan ik de boeken van Ruby Wax aanraden https://www.bol.com/nl/p/frazzled/9200000054741151/ https://www.bol.com/nl/p/tem-je-geest/9200000018277152/ Ze zijn super herkenbaar, en superleuk geschreven. Om je slaappatroon te verbeteren zou ik 's avonds minstens een uur voordat je gaat slapen de schermen uit laten. Die zorgen er namelijk voor dat je minder melatonine kunt aanmaken waardoor je minder goed slaapt. Wat voor het slapen gaan ook kan helpen is een 'braindump' je schrijft gewoon alles op waar je aan denkt en over piekert, maakt niet uit hoe het komt. Dan ben je het een beetje kwijt en kun je wat rustiger slapen.
Thanks dames, super bedankt! Kan ik wel wat mee sporten doe ik al trouwens, maar aangezien ik alleenstaande mama ben, is het niet echt regelmatig. Heb bijna nooit tijd want als ze weg is werk ik. Hardlopen heb ik altijd al gedaan tot het uit elkaar gaan, leuk en inderdaad verhelderend. Misschien toch eens met de kinderwagen gaan rennen? Haha, heb in ieder geval wel een easy Walker met dikke banden dus moet kunnen. Lijkt me alleen duf uit zien, Maarja als m'n gevoel beter wordt😁... Met vriendinnen afspreken helpt trouwens ook wel, maar heb natuurlijk niet dagelijks iemand binnen zitten (zou ik zelf ook niet willen trouwens. Ik ga denk ik dus gewoon rennen met de kinderwagen en ga eens uitpluizen hoe mindfullness nu werkt. Films, series en of boeken, daar blijf ik momenteel niet echt bij, dwaal altijd wel af. En tuurlijk, als dit niet helpt zal ik zeker met iemand praten, maar wilde gewoon eens weten hoe jullie nou ontstressen als de dingen die je normaal leuk vindt niet echt lukken vanwege het piekeren. 💋