Dag Dames, Hoe vertel je Hulpverlening dat je geen hulp meer nodig hebt? Wij hebben voor onze dochter een tijdje hulp gehad mbt haar ontwikkelingsachterstand.Observaties gehad en advies gehad mbt hulp. Dit is nu allemaal gestart.Gaat binnenkort naar vroegbehandeling. Nu blijft een hulpverlener vanuit een andere organisatie een beetje plakken. Elke keer bellen van hoe gaat het.Ze wil er zo graag bij betrokken blijven, en alles weten maar wij hebben hier geen behoefte aan wij hebben voldoende hulp gehad en redden het nu prima verder zonder haar! Hoe kan ik haar dit op een nette maar toch duidelijk manier duidelijk maken? Iemand tips?
ik zou het gewoon zeggen, zoals het hierboven staat. Het is een zakelijke relatie, op het moment dat je zegt dat je haar dienst niet meer nodig acht is dat net genoeg.
Ik zou haar bedanken voor haar hulp en interesse en zeggen dat je bij deze het contact wil afronden omdat jullie nu een nieuw traject zijn begonnen en dat het erg goed gaat. Dan blijf je vriendelijk en is de boodschap duidelijk. Altijd lastig dit soort gesprekken en het hoeft niet helemaal perfect te gaan maar bewaak je eigen grenzen en wees duidelijk. Succes!
Dat heb ik al een keer aangegeven.Maar ze blijft plakken. Dan zegt ze we bellen gewoon nog een keer,we blijven gewoon nog een even contact houden!!
Als je het al eens aangegeven hebt dan zou ik wat directer zijn en zeggen dat je het niet meer nodig hebt en hierbij het contact wil verbreken. Je bent niks verplicht he! Succes ... nooit leuk als het maar blijft doorzeuren ...
Dan zou ik het wat rigoureuzer aanpakken en aangeven dat je geen behoefte meer heb aan contact en het hiermee afrondt. Ik vind het anders wel erg brutaal van haar worden als ze dan alsnog blijf aandringen. Succes!
Bedankt voor jullie reacties. Ga het zeker weer aangeven!Hopelijk dat het nu wel doorkomt! Voel me bij haar ook altijd erg onder druk gezet mbt onze dochter. Mijn dochter heeft een spraak taalachterstand.En vanuit het audiologische centrum hadden wij een advies gekregen dat wij niet direct hadden opgestart vorig jaar al.omdat wij dachten dat de psz met logopedie wel voldoende zou zijn.Nu vonden alle hulpverleners dat wij het advies van het audiologische centrum wel moesten opvolgen hebben we uiteindelijk ook gedaan hoor maar niet direct toen heeft ze ons een soort van gedreigd dat als wij dat niet zouden doen zijn anders contact met veilig thuis gaat nemen!! Ik voel me bij haar niet op me gemak en ben nu elke keer bang dat als ik iets anders doe of wil voor mijn dochter zijn contact gaat opnemen met veilig thuis.Niet echt gezond lijkt me!
Ik ga hier ivm herkenning niet neer zetten van welke instantie zij is. Ja wat was/is haar rol,meedenken voor plek voor onze dochter. En ze heeft haar een aantal keer geobserveerd op de psz. Ik voel me niet fijn bij haar.
Wat is vroegbehandeling? Een instantie? Kun je die niet benaderen om te vragen of ze je kind bij die dame willen 'afmelden' zonder verder op haar casus in te gaan?
Kun je geen contact opnemen met de instantie waarvoor zij werkt? Daar dan aangeven dat jij hebt aangegeven verdere hulp te hebben geregeld en zij contact op blijft nemen tegen jullie wensen in?
Ik zou haar de eerst volgende keer dat ze contact zoekt bedanken voor de hulp en afronden: Bedankt voor alle hulp die je geboden hebt. Het loopt nu goed en we redden het goed samen. Mochten we in de toekomst nog vragen of hulp nodig hebben, dan zal ik je benaderen. Blijft ze contact zoeken, dan zou ik nog duidelijker zeggen: ik wil niet meer dat je belt. Het gaat goed. Als ik hulp wil, dan bel ik zelf wel weer. En dan zou ik de organisatie bellen en hetzelfde aangeven.
dan is het wat lastiger adviseren. een logopedist kun je namelijk wat makkelijker 'afzeggen' dan iemand van ggz/jeugdzorg die bijv door de kinderarts is ingeschakeld voor observerende rol in het gezin. Ik zeg niet dat dat bij jullie zo is hoor, maar er zijn veel verschillende gradaties van 'hulpverlening'.
Oei, ik lees dit nu. Ik snap dat je dat niet fijn vind. Dan zou ik ook zeker onaardiger worden en zeggen: Je hebt eerder al met veilig thuis gedreigd. Wij hebben het advies opgevolgd en dat traject loopt nu. Het contact wat wij hadden is dus niet meer nodig. Bij deze bedank ik je voor je hulp, maar wens ik niet meer gebeld te worden. En desnoods doe je het per mail. En neem je vervolgens haar telefoontje niet meer op. Maaaaar.... Als ze van jeugdzorg is en je gedwongen hulp hebt, dan heb je geen keuze om het stop te zetten.
Maar stel nou dat jij wel vindt dat de hulpverlening klaar is, maar de hulpverlener/instantie vindt van niet? Ik bedoel, die optie bestaat ook nog Je kunt niet van elke hulpverlening zelf bepalen dat het wel mooi is geweest.
Even voor de duidelijkheid.Wij hebben zelf haar hulp ingeroepen om is naar onze dochter te kijken.Dit was omdat wij het traject wat ze vanuit het audiologische centrum hadden aangeraden niet direct wouden opstarten.Zij is niet van jeugdzorg amk of iets dergelijks.Wij hebben ook geen gedwongen hulpverlening ofzo.
daarom vragen meerderen [net als ik] wat voor hulpverlening jullie van haar kregen en namens welke soort instantie. als zij vanuit een traject jullie heeft geholpen/ ondersteund, dan kun je een gesprek aanvragen voor de afronding van het traject en de afsluiting. wij zijn bijv zelfs door de logopediste een paar keer gebeld voor een 'checkup' gesprek na het stoppen van behandelingen. En op gegeven moment hadden we een evaluatiegesprek en heeft ze hem officieel 'ontslagen'. Pas daarna is het contact definitief gestopt.