Wij zijn afgelopen zomer verhuisd. Onze dochter gaat nog in onze oude woonplaats naar het kdv. Inmiddels wil ik haar wel graag in onze nieuwe woonplaats naar het kdv hebben. Een hele verandering voor haar natuurlijk. Hebben jullie nog tips?
ik zou eerst een keer gaan kijken samen met haar, en dan een paar uurtjes laten wenen, 2 of 3 uurtjes zeg maar. en er zelf niet te veel commotie over maken, dat voelt zij ook heel goed natuurljk! en verder gewoon doen! scheelt jou waarschijnlijk een hoop op en neer rijden naar de opvang en werk
Misschien ook een kdv uitzoeken, waarbij meerdere kindjes uit jullie nieuwe buurt zitten, zodat er straks naar de basisschool ook kindjes meegaan, die ze al kent? Bovendien weet ik uit ervaring dat het ook heel fijn is, dat het kdv dichtbij zit of in iedergeval op de weg zit naar je werk.
Kinderen wennen snel... En zijn flexibeler dan je denkt. Dus ik zou niet te veel dingen gaan doen als het ware. Maar gewoon de stap zetten. Als jij eruit bent welk kinderdagverblijf het gaat worden en je voelt je daar goed bij, dan breng je dat ook over op je kindje denk ik. Eventueel overleg je met het kinderdagverblijf nog even over wen-uurtjes (zij hebben natuurlijk ook vaker met het bijltje gehakt) . En verder dus gewoon doen (zowel: 'gewóón doen, als gewoon dóén )
Hier ook net verhuisd, en mn dochter gaat sinds vorige week niet meer naar de gastouder in mn oude woonplaats, maar naar het kdv in de nieuwe woonplaats... nog grotere verandering dus, want het contrast gastouder - kdv is veel groter. Ze huilt erg als ik haar afgeef, maar zodra ik weg ben gaat ze wel spelen met de andere kindjes. Ik denk dat juist omdat ze nog zo klein is, je er niet teveel aandacht aan moet geven. Na een paar weken zijn ze de oude plek "vergeten", en ik denk zelf dat ik er als moeder zijnde veel meer moeite mee had dan mn dochter
Wij zijn verhuisd toen onze dochter wat ouder was (bijna 2) en ze is naar het nieuwe KDV gegaan toen ze ruim 2 was. Hier was het van een relatief klein KDV naar een veel groter KDV en van een horizontale groep naar een verticale groep. Natuurlijk heeft ze moeten wennen (wij zijn begonnen met twee ochtenden, daarna een paar keer tot net na het slaapje en daarna de hele dag - eigen knuffeltje mee, dat vond ze heel fijn), maar ze had het bij dit KDV al snel veel meer naar haar zin dan bij het oude KDV.
Ons meisje is al wat ouder maar wij switchen per 1 januari. Toen we voor het eerst gingen kijken hebben we haar meegenomen en verteld dat dit haar nieuwe klasje wordt. Ze ging meteen spelen. Morgen hebben we een intake gesprek over de bijzonderheden van de meiden en gaat ze weer mee en mag dan ook weer spelen. Ze hebben mij aangeboden dat we zo vaak binnen mogen lopen als we willen. Ik had het mooi aan willen laten sluiten. Afsluiten bij de een en starten bij de ander maar door de feesdagen wordt dat helaas niks. Nu gaat ze volgende week een proefochtend en dan toch de week daarna weer naar het oude kinderdagverblijf. Het is niet anders maar ze kent het nieuwe straks wel dus dan is dat niet meer vreemd. Hier gaan ze van een massaal kdv met 4 horizontale groepen naar 1 horizontale groep. Dus veel meer rust. Ben zeer benieuwd...!
Wij zijn ook geswitcht toen ze net 1 was.. Ik had er meer moeite mee dan zij Ze moest wel ff wennen aan de nieuwe gezichten, maar na een paar weken was het alsof ze nergens anders geweest was. Ze is inderdaad wel 2x wezen wennen
Dank voor de reacties! Allemaal positieve ervaringen dus. Ben benieuwd hoe het gaat en neem jullie tips zeker mee!
Gisteren de intake gehad om de bijzonderheden van de meisjes door te nemen en onze wensen.. Oudste ging bij de andere kinderen aan tafel zitten en mocht gewoon meedoen met het fruit rondje en kreeg een beker drinken. Ze maken daar ook gebruik van het uk & puk programma dus ze zingen hetzelfde openingsliedje en dezelfde thema's. Onderweg naar huis zei ze meerdere keren dat ze het nieuwe klasje echt leuk vond. Ze gaan volgende week een dagje wennen maar blijven tot eind december ook nog naar het oude kinderdagverblijf gaan. We noemen het nu maar oude en nieuwe klasje en als ze haar laatste dag heeft dan maar heel goed vertellen dat het de laatste keer is. Slik... vind het toch wel jammer ze heeft er 2 goede jaren gehad maar we rijden er al 2 jaar voor om en er is nu op 5 minuten van ons huis een nieuwe flexibele groep geopend. Het scheelt me elke dag 45 minuten en we gaan nu zonder de meisjes de file in ipv met.