Hallo, Ik wil mijn zoontje van 1,5 jaar ontdoen van zijn luiers nav advies van mijn schoonmoeder. Hij komt weleens (vaak) bij haar over de vloer en doet ze hem zn luier af om hem op weg te helpen. Ze gaf aan dat hij begrijpt dat hij een plasje moet doen en als ie een plasje gedaan heeft geeft ie dat ook aan. Gisteren heb ik het ook even geprobeerd en inderdaad, voor hij plaste trok hij een heel raar gezicht en keek me mij heel verdrietig aan en vervolgens plaste hij op de vloer en begon te huilen. Is dit een teken dat hij er aan toe is? Dus dat hij weet wat er gebeurd en dat het eraan komt. Wil graag hier advies over. Alvast bedankt.
Hoi, idd, zodra hij het zelf aan gaat voelen komen, kun je met zindelijkheidstraining beginnen... 't Zal f testen zijn of hij het op tijd kenbaar kan maken en of hij op potje of wc (met brilverkleiner) wil, maar dit is wel de eerste start! Lekker hoor! Op tijd erbij... Kan wel zijn dat hij het nog een beetje eng vindt, kids schijnen dit toch te kunnen ervaren als dat ze een deel van zichzelf verliezen, (nog geen onderscheid dat plas en poep geen lichaamsdelen zijn). Maar dat wisselt echt per kind, de ene vindt het eng, terwijl de andere het prachtig vindt... Kom je alleen achter door het te testen. In ieder geval: asl er iets op het potje geproduceerd wordt, gewoon heeeeeel veel complimentjes geven enzo, daar doen ze het vaak helemaal op, Wat je zou kunnen doen om geen zooi in huis te krijgen, is hem een onderbroekje aantrekken met een plastic broekje eroverheen. Dat voelt minder fijn dan de luier die lekker droog en warm blijft aanvoelen, waardoor ze sneller geprikkeld worden om de boel dan op potje of wc te gaan lozen, Uiteraard wel verschonen zodra je merkt dat ie een plas gedaan heeft dan...
ik lees even mee... mijn dochter (19,5 maand) geeft namelijk altijd heel duidelijk aan dat ze gaat poepen, dat voelt ze overduidelijk aankomen. Plassen nog niet echt, maar zou me niet verbazen als ze dat ook 'weet'. Ik heb al wel een potje gekocht, maar hoor overal dat ze er pas vanaf 2 jaar lichamelijk aan toe zijn om zindelijk te worden. Dus ik dacht, ach, dat doen we dan lekker in de zomer wel. Maar ben dus nieuwsgierig of er meer kindjes eerder zindelijk werden!
Hoi minipi: dat kan heus eerder hoor! Je zegt zelf al dat je merkt aan je dochter dat ze het aan voelt komen. Daar dus gewoon op in spelen, Nu kun je er op een natuurlijke manier op aan sluiten, als je hey over laat gaan, moet je er straks veel meer moeite voor doen om het aan te leren... Sommige kids zijn hier nu eenmaal snel mee. Twee jaar is een gemiddelde...
tja over vroeg zindelijk zijn zijn de meningen volgens mij een beetje verdeeld. Mijn moeder heeft het er alsmaar over dat de kindjes vroeger (dus 30 -35 jaar geleden) al rond een jaar zindelijk werden. En ook het boek Je baby op het potje gaat er vanuit dat je al heel vroeg (dus voor 1 jaar) zindelijkheid kan trainen. In minder westelijke landen is het ook heel normaal dat kinderen eerder zindelijk zijn. Dus als ze het zelf al aangeven zou ik er zeker mee beginnen. Zag wel dat jullie allebei bijna uitgeteld zijn, en dat is meestal niet de meest ideale tijd om met zindelijkheidtraining te beginnen. Het wordt ook aangeraden om niet te starten met zindelijkheidstraining als er iets groots staat te veranderen zoals een bevalling, verhuizing of iets dergelijks.
@ yjc: heey, daar heb ik helemaal niet aangedacht! ik ga t toch even proberen vanaf morgen. Als ik zie dat het te lang gaat duren, dus langer dan 2 weken, kap ik ermee. en wacht ik tot ik opgeknapt ben van de bevalling.
Hmm, ik ken onderzoek dat dus als uikomst had dat gem leeftijd voor zindelijk worden vroeger op 2,5 lag en nu op 3,5. Schijnt met de luiers van tegenwoordig te maken te hebben, Die voelen te droog,
Mirre mag deze zomer lekker veel met de billen bloot (ze heeft nu vaak al door dat ze plast/poept) en dan zien we wel wat er gebeurt. Echt bewust trainen zou ik zelf pas na 2 jaar doen (omdat je dan beter kunt communiceren). Zeker als je zoontje onwijs gaan brullen als ie zn plas voelt lopen. Vind ik persoonlijk een beetje zielig
Ja, dat broer/zus elk moment kan komen is inderdaad ook een reden dat ik nog niet echt ben gaan proberen. Wel het potje in huis gehaald (vind ze erg interessant) en misschien ga ik dan over een maandje of anderhalf eens echt beginnen. Dan heb ik nog verlof en is de grootste verandering voor haar achter de rug. Leuk om jullie ervaringen/meningen te lezen!
Ik lees even mee want Louise geeft het sinds gisteren aan. Althans, ze pakt haar billen, trekt een moeilijk gezicht en zegt poepuh. Als ik dan met haar naar boven ga heeft ze al gepoept. Ben ik dan al te laat of voelt ze het pas als het poepje al gedaan is?
Lekker met het potje laten spelen en er iets leuks van maken! En inderdaad als dadelijk de grootste verandering achter de rug lekker rustig gaan proberen en niks forceren. Succes met bevallen en met de zindelijkheid.
De zomer is het handigst om met zindelijkheid te beginnen. Dan laat je ze lekker in een onderbroekje buiten stappen, gebeurt er dan een ongelukje, maakt het niet uit. Als ik verhalen hoor van, met één jaar al zindelijk, dan heb ik daar toch mijn vraagtekens bij hoor. Zijn ze dan echt zindelijk, of is het meer: opvangen? Als je ze om het half uur op het potje zet, zul je best het meeste opvangen, maar of dat nou zindelijkheidstraining is? Natuurlijk kun je het trainen als ze het aangeven, maar daarvóór lijkt het me weinig zin hebben. Onze twee oudste zoons waren met 2 jaar overdag redelijk zindelijk. Maar pas met 2.5 jaar kon ik er echt op vertrouwen. Veel succes dames.
Kisbaba; dat ben ik ook zeker van plan, stapeltje onderbroekjes kopen bij de zeeman en lekker daarin of blote billen rond laten lopen als het warm weer is. Maar ja, ze geeft het nu volgens mij pas aan als het poepje al gedaan is, dus nu ermee beginnen heeft denk ik nog niet zoveel zin of wel?
volgens mij moet je dan inderdaad nog even wachten. Mijn dochter gaf het eerst ook alleen aan nadat ze klaar was, maar tegenwoordig zegt ze het ook al vaak als ze het gaat doen (of ze zegt het niet, maar ik zie aan haar gezicht dat ze het gaat doen en ze zoekt dan zelf eerst een rustig plekje op). Dus volgens mij is dat een volgende fase, die hier overigens wel vrij snel op het 'achteraf zeggen' volgde. Nog even een stom vraagje: mijn dochter wil altijd staan als ze poept, ze zal niet gaan zitten hurken ofzo. iemand ervaring of dat lastig is als je ze aan het potje wil laten gaan wennen?
hier ook van het zomer onderbroekjes. maar als je kindje nog zo moet huilen als hij z'n plas laat lopen, weet ik niet of hij er wel echt aan toe is, of hij het nou voelt of niet. als dat vaker gebeurd associeert hij het straks met iets verdrietigs/naars en wil hij mss helemaal niet meer plassen waar iemand bij is?!
Esmee gaat al een aantal maanden op de pot en sinds een aantal weekjes geeft ze aan dat ze op de pot moet, dan pakt ze zelf haar potje
Gwen gaat al op het potje vanaf het moment dat ze zelf kon zitten, met 6 1/2 maand dus. En dat ging meteen al heel erg goed. Ze plast ongeveer 4 a 5 keer per dag op het potje en ook poept ze erop. Het poepen is meestal meteen s'ochtends en soms wat later op de dag maar dat geeft ze zelf heel goed aan. Ik hoor het aan haar en ik zie het aan haar gezicht. Ze heeft natuurlijk wel een luier om en daar plast ze ook wel in. Het komt alleen steeds vaker voor dat de luier nog droog is en als ik haar dan op het potje zet dan gaan de sluizen open. Een poepluier hebben we hier nog maar heel zelden. En het allerbelangrijkste, ze heeft de grootste lol op het potje. Ze zit echt op haar troon. Ik weet niet of het voor alle kindjes zo zou gaan werken maar hier werkt het in ieder geval wel.