alleen borstvoeding blijkt het best

Discussion in 'Borstvoeding' started by Sahara, Jun 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sahara

Sahara Niet meer actief

Natuur verslaat de industrie nog steeds
    Alleen borstvoeding blijkt het best

Borstvoeding is nog steeds veel beter dan elke andere voeding. Dat is opnieuw wetenschappelijk bewezen.

Veel midner infectiesBaby's die in het eerste halfjaar alleen borstvoeding krijgen, hebben 2,5 keer minder infecties dan kinderen die geen borstvoeding krijgen. Dat blijkt uit het grootschalige Rotterdamse onderzoek Generation R.

Luchtwegen en darmen
    Onderzoekster Liesbeth Duijts van het Erasmus MC zegt dat ook baby's die de eerste vier maanden alleen borstvoeding krijgen en daarna een combinatie met ander voedsel, minder infecties hebben. Ze hebben wel meer infecties dan baby's die geen bijvoeding krijgen. Infectieziekten zijn de meest voorkomende ziekten bij jonge kinderen; meestal worden de luchtwegen of de darmen getroffen.

Langere periode
    Het was al bekend dat borstvoeding infectieziekten voorkomt; nu is ook duidelijk dat een langere periode van alleen borstvoeding ook een betere bescherming biedt. Exclusief borstvoeding houdt in dat de kinderen geen flesvoeding, andere dranken, water of vast voedsel erbij krijgen.

Grote schaal
    Duijts deed op grote schaal onderzoek naar het effect van borstvoeding. Van de kinderen binnen Generation R kreeg 12,5% geen borstvoeding, 58% borstvoeding in combinatie met flesvoeding gedurende vier tot zes maanden, 28% exclusief borstvoeding gedurende vier maanden en 1,5% exclusief borstvoeding gedurende zes maanden.

Consultatiebureaus
    Op dit moment zeggen de consultatiebureaus dat er vanaf vier maanden geoefend kan worden met vast voedsel. Dit advies wordt nu mogelijk aangepast, gezien het grote effect van langer exclusief borstvoeding. Fruit- en groentehapjes wellicht pas vanaf zes maanden kunnen starten. Dat betekent ook dat vrouwen langer zwangerschapsverlof moeten hebben om dit te realiseren, of dat de omstandigheden op de het werk voor 'afkolven' moeten worden verbeterd.

© RTLNieuws.nl (http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/home/)

2. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Dat borstvoeding het beste is weet inmiddels iedereen wel lijkt me...
    Ik geef ook borstvoeding maar wil er toch aan toevoegen dat ook niet-borstmelkdrinkende baby's perfect gezond kunnen zijn.
    M'n broers en zussen en ikzelf hebben nooit van de borst gedronken en wij zijn toch altijd perfect gezond geweest hoor zonder een of andere infectie of wat dan ook.

3. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Daar gaat het hier toch niet om. gaat om gemiddelden.

Ik vond het een interessant artikel en ik wist niet dat het verschil zo duidelijk was.

Share This Page