Ik ben ook benieuwd! Hopelijk is de nacht niet al te zwaar geweest en is hij al een beetje opgeknapt! Mijn zoontje is al sinds zondag ziek.. die gebroken nachten beginnen me behoorlijk op te breken nu! Maar gelukkig is ie inmiddels haast koortsvrij. Volgens het kdv heerst het nu heel erg, niet gek ook met de temperatuurswisselingen vorige week.
Als ik jullie verhalen zo lees ben ik toch blij dat ze bij ons zo goed met kinderen omgaan hoor Met bryan heb ik eerste 2.5 jaar echt regelmatig op hap gezeten en werd toch altijd serieus genomen. Hij is 3x opgenomen geworden en aantal keren hebben we ab gekregen. En we wachten echt niet om naar de hap te gaan hoor maar soms verslechterd de toestand en hoevaak word kind ziek in het weekend. Bovendien heeft hij vaak kroep gehad en das vaak snachts en icm zijn astma doen ze hem dan vernevelen
Ik heb niets dan lof over de HAP waar wij onder vallen. Nooit hebben ze me met een kluitje in het riet gestuurd, en zéker niet voor m'n kind. Als ik de openingspost lees, zie ik eerlijk gezegd niets wat niet bij kon wachten tot de volgende ochtend, wanneer de eigen HA weer bereikbaar is. De HAP is er niet om alles voor de HA af te vangen, maar alleen die dingen die niet kunnen wachten tot de HA weer dienst heeft. Maar goed, dan nog verwacht je een wat meer begripvol verpleegkundige aan de telefoon. En als jij als moeder van een klein kind echt vindt dat het níet kan wachten tot de volgende ochtend, dan moeten ze dat wel serieus nemen.
En o ja: ik vind zelf de reacties aan de telefoon helemaal niet onbeschoft of gemeen. Misschien dat het de toon was die je zo boos maakte? Maar inhoudelijk heeft ze gewoon gelijk, hooguit had ze het wat anders kunnen verwoorden.
ik zie ook niks schokkends wat niet had kunnen wachten tot vanmorgen.38,4 is geen hoge koorts dat is een verhoging. de koorts is nu ook weer niet idioot hoog ( ruim over de 40 bedoel ik dan) als het gedurende de dag zo slechter ging had je ook de gewone ha kunnen raadplegen.heb je dat gedaan? dan had je al sterker gestaan ook namelijk. meestal moet je met koorts toch 3 dagen afwachten en zolang hij niet zichtbaar suf wordt doen ze niks.zelfs met een oorontsteking wachten ze eerst 48 uur of het vanzelf doorbreekt. dat zijn allemaal prococollen waar je niks aan veranderd. en met alle bezuiningen en alle mensen die onnodig naar de HAP gaan zal het alleen maar erger worden. elk consult kost geld en dat gaat af van het geld voor consulten voor echte spoedgevallen. je krijgt inderdaad een kruisverhoor en dat noteren ze dan (plus aantekening trouwens voor elke keer dat je belt dat wordt allemaal bij gehouden) een HAP is voor spoed en noodgevallen , niet voor een kind met koorts, kreeg hij koortsstuipen werd het natuurlijk wel een noodgeval en dan hadden ze je ook meteen laten komen. ze moeten filteren( aan de hand van een aantal vragen ) dat zijn ze verplicht en wellicht was de toon niet echt aardig dat zou kunnen, ze doen gewoon hun werk waarvoor ze daar zitten. mijn ervaring is dat als er echt wat is dat ze dan heel allert reageren. mijn zoon heeft eens een infectie gehad waardoor hij echt snel verslechterde en de koorts dus in 4 uur tijd in de 41 zat.spoed bloed laten prikken en toen heeft de huisarts contakt opgenomen met de HAP en op het moment dat ik zou bellen dat de koorts nog hoger zou worden dan moesten ze hem direct op komen halen. ik heb toen ook gewoon thuis de hele nacht moeten waken aan zijn bed. gelukkig zakte de koorts door de medicatie. maar zelfs toen zat ik gewoon alleen thuis. ze zijn er heus wel voor je hoor al lijkt dat niet, als het echt nodig is! ik vraag mezelf af of dit over 5 jaar nog zo zal zijn dat wel. ik denk dat goede hulp straks onbetaalbaar en dus steeds schaarser zal worden, daarom is het belangrijk dat we bewust met de zorg omgaan , voordat het geld op is. ze staken niet voor niks hé.
Hoe gaat het nu met de kleine man?? Blub, 39,9 en oplopend vind ik toch hoog voor een ukkie. zeker omdat zetpillen niet willen werken en de koorts alleen maar oploopt.. Over de hap sja service is 0,0...
hier tot nu toe elke keer nog goed geholpen, nee ze zijn niet altijd even vriendelijk, maar alle keren dat ik heb gebeld hebben ze wel geholpen. alleen mijn man hebben ze dit weekend slecht geholpen toen hij belde (ik had denk ik beter kunnen bellen) waardoor hij dinsdag alsnog naar het zh kon en een kindje krijgt nu eenmaal snel koorts maar vaak is het ook heel snel weer weg, ik zou gaan bellen als ze maar dood stil ligt en echt helemaal niks wil innemen(ook geen ijs etc) en als ze heel veel liggen over te geven, ze drogen immers snel uit . maar alleen omdat ze aan bankhangen doet en zich ziek voelt nee dan niet, dan kijk ik het gewoon even aan, en als ze na 2 dagen nog hoge koorts heeft dan bel ik
corina@ klopt maar ook niet schrikbarend voor de avond. kleine kindjes krijgen vaak s'avonds hogere koorts en zijn de volgende dag soms alweer opgeknapt. heel vreemd is dat. worden ze suf en liggen ze er apatisch en blijven ze spugen dan moet je natuurlijk wel bellen.dan gaat het hard met uitdrogen.
Dat is ook weer waar. En vaak is de temp in de avond al hoger, ook zonder koorts. Ben benieuwd hoe het is afgelopen.
Mijn zoontje is al een week goed ziek, hij heeft een niet beter wordende verkoudheid. Af en aan koorts en hij wil veel slapen en nauwelijks eten en drinken. Laatst loeide de koorts ook op 's nachts, hij werd huilend wakker omdat hij drijfnat was. Toen hebben we hem verkleed, even wat te drinken gegeven en weer te slapen gelegd in een dunnere slaapzak. De volgende ochtend werd hij gezellig wakker. Koorts is niet eng en heeft een functie: het bestrijdt de ontsteking/het virus. Zolang je kind niet wegvalt of een koortsstuip krijgt, hoef je er echt niet mee naar de hap, daar wordt een kind echt niet beter van. Als het een virus is, kan een arts toch niks doen, het is het lichaam zelf dat daartegen moet vechten. Zo bouwt het kind weerstand op. Dit is in algemene zin, ik weet niet hoe het kindje van ts er precies aan toe was. Misschien had het wel oor- of keelontsteking of speudokroep. Er heerst momenteel van alles. Vooral griep; mijn man en ik zijn ook al aan de beurt geweest. Griep is een virus, daar kan een arts niks mee.
Ik ben ook benieuwd ze had het in haar laatste berichtje erover je moest zien hoe hij was, en dat is voor mij als assistente toch wel een alarmbel. Als een kind zich ineens echt compleet anders kan gedragen of idd heel afwezig is etc, dan zou ik dus al eerder aan de bel trekken met koorts. Ik weet niet of hij dit gedrag al voor 5 uur vertoonde, dan had ze gewoon naar haar eigen huisarts kunnen gaan, of dat dit dus in 2 uurtjes opeens compleet veranderde. Helaas heeft ze hier geen antwoord meer op gegeven, hoop dat alles goed is met het ventje. Ook zei ze dat hij 2 zetpillen heeft gehad en dat de koorts hoog bleef. Ben ook wel benieuwd wanneer hij die pillen dan heeft gehad en wanneer ze koorts heeft opgemeten.
HAP denkt daar anders over, ook hier.. temperatuur ging in half uur van 38.4 naar 39.8, blauwe lipjes/handjes en rillingen, niets om u zorgen over te maken mevrouw, geef maar een zetpil (ik had al gezegd dat die niet hielp) en leg haar maar op bed. Tuut tuut tuut opgehangen. 5 minuten later 112 gebeld ivm een koortsstuip. De symptomen die dochter had, duiden(in heel veel gevallen) op een aankomende koortsstuip. Als de telefoniste had gezegd dat we haar moesten koelen (zo min mogelijk kleertjes aan en deppen met lauw washandje, was een koortsstuip voorkomen, maarja helaas niet gebeurd..
Wow, wat een reacties! Met Damien gaat het nog steeds niet echt lekker.. Hij voelt inmiddels koud aan, terwijl hij gisteren enoooorme rode wangen had en echt gloeide, dus in eerste instantie zou je denken dat er niets aan de hand is, maar met het opmeten bleek dat ie wél nog steeds koorts heeft. Hij is nu ook de hele tijd aan het overgeven. Drinkt nu gelukkig wel meer dan gisteren, misschien om die vieze smaak weg te spoelen? Hoe Damien gisteren was; Hij gloeide dus echt ontzettend, heeft gisteren letterlijk geen stap verzet, ademde anders (hoewel dat ook weer normaal schijnt te zijn bij koorts), kreunde en trok van die 'pijnlijke' gezichten, het was echt duidelijk dat ie veel pijn had. Hij heeft de hele dag met 1 luier kunnen doen. Hij huilde echt veel en heel anders dan hij normaal doet, klaagde steeds over 'au', het was zó zielig. Nu denk ik dat die achterlijke reacties van dat domme mens aan de telefoon mijn reactie ook wel versterkt heeft, heel eerlijk. Plus mijn eerdere ervaringen met de HAP, dat het meest nog, denk ik. Ik ben een aantal keer afgewimpeld met 'geef maar een zetpil' terwijl Damien daarna een dubbele oorontsteking had. Ik ben afgewimpeld toen Damien bijna geen lucht meer kreeg, dat hoorde allemaal bij de koorts, het werd alleen maar erger, later bleek dat Damien een pseudo kroep aanval heeft gehad. Kan de dokter verder ook niets aan doen natuurlijk, maar ik vind echt dat je in een geval van problemen met de ademhaling naar een kind moet kijken. Er is 1 keer geweest dat ik in paniek op heb gebeld omdat Damien een enórm dikke wang had, z'n hoofd was echt 2 keer zo groot als normaal (daar heb ik toen ook een topic over geopend), en ik wél meteen mocht langskomen. Toen zei de dokter dat het 'gewoon' de bof was, ookal worden ze daar tegen ingeent, het kon nog steeds voorkomen, konden ze niets aan doen, we konden weer naar huis. Damien werd alleen maar zieker, nóg een keer naar de HAP geweest, moesten we ineens snel door naar het ziekenhuis omdat dit, volgens de arts die er toen zat, zeer zeker níét de bof was, maar heel iets anders. Ik ben afgewimpeld toen Damien gevallen was, en daarna echt zichzelf niet was, hij was vast gewoon geschrokken, het overgeven kwam door de stress, na nog 2 keer bellen mochten we wél komen; m'n lieve zoon bleek een hersenschudding te hebben en moest snachts elke 2 uur wakker gemaakt worden om het zo goed mogelijk in de gaten te kunnen houden. Ze zijn daar gewoon zó ontzettend laks, mijn gevoel is nooit eerder 'fout' geweest, en als ik dan zo'n domme reactie krijg van een assistent.. 'In paniek raken' is een groot woord denk ik, maar daar komt het wel een beetje op neer. Het ging namelijk precies hetzeldfe als al die andere keren, en al die andere keren was er wél serieus iets mis. Maar goed, voor nu zie ik nog geen reden om m'n eigen dokter te bellen, Damien is spierwit, hangt nog steeds, maar lijkt nu wel gewoon op een 'normaal' ziek kind. Bedankt voor het meeleven allemaal!
Ach gut arme jongen toch.... Maar je gevoel zegt dat hij nu wel 'gewoon' ziek is? Vertroetel hem maar een beetje, en heel veel beterschap gewenst!
Wat bizar dat ze zo laks zijn! Hier juist heel goede ervatingen, zodra het om een kind gaat mag ik met hem komen, wat er ook is. Toen mijn man ze laatst belden voor advies (hij ontdekte een koortslip en Sam is pas 2,5 maand) namen ze heel uitgebreid de tijd voor ons en de dokter belde ons binnen 3 minuten terug met alle tips en waar we moesten letten. Beterschap voor Damian!
beterschap met je mannetje en vervelend dat je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden. Als je het vandaag toch niet vertrouwt op tijd actie ondernemen en lekker naar je eigen HA gaan.
Nu gelukkig wel ja! @Het naar mn eigen huisarts gaan; Daar zijn ze helaas net als bij de HAP. Als Damien nu weer zieker zou worden en ik zou bellen zou ik over me heen krijgen dat je 'tussen 8 en 10 kunt bellen voor een afspraak en dat de assistentes het nu druk hebben', en dan mag ik morgen weer terugbellen Mijn eigen huisarts is echt een vreselijke man, ik weet niet meer waarom maar daar had ik het laatst ook al over in een ander topic van mij.. Overstappen naar een andere huisarts kan niet, de andere praktijk hier neemt geen nieuwe patienten meer aan, en ik heb geen auto dus kan geen huisarts in een andere woonplaats nemen, dat is gewoon te ver.. Nu staan er op www.zorgkaartnederland.nl wel al heel veel negatieve 'reviews' over mijn huisarts.. Volgens mij moet er nog 1 bij voor er echt een onderzoek naar hem gestart wordt..
ik vind het ook een beetje veemd dat jullie allemaal zeggen tot 5 uur je eigen huisarts bellen. Hier is het tussen 8 en half 10 bellen. punt. s middags vaak alleen spoed nr. en verder niet. Dus als mijn kind om 3 uur echt ziek word, kan ik proberen om te bellen , maar 9 van de 10 x zal ik dan echt moeten wachten tot hap open gaat of naar ziekenhuis rijden zelf met de kans dat er gevraagd word waaom bent u niet naar u huisarts gegaan.. Dat vind ik dat weer erg krom Shadixx: gelukkig is ie niet meer zo suf en heel ziek, Bij mij is mijn oergevoel ook doorslaggevend en gelukkig luisteren ze hier bij de hap daar dus ook naar. geven rustig advies, en volgend protocol, maar vragen ook wat is uw gevoel als moeder? En dat is denk ik de belangijkste vraag 99 van de 100 x weten mamas het wel wanneer het echt nodig is.