Wat jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt met zowel de hap als de eigen ha (veranderen een optie?). Kan hier altijd meteen terecht mocht dat nodig zijn, zowel bij hap als ha. Mijn zoontje heeft ook de hele zondagochtend gekotst, hoort kennelijk bij dit virus. Gelukkig drinkt jouw zoontje nu goed.
Mimi, als je kind om 3 uur zo ziek word dat je een dokter nodig hebt.. dan bel je toch op de spoedlijn?
Precies. Hier kan je tot 4 uur bellen, daarna bandje met spoednr. Als ik dan bel, krijg ik dezelfde assistente aan de lijn, die is nl. gewoon tot 17.30 aanwezig, huisarts ook. Huisartsen jagen het eigen systeem op kosten op deze manier; lekker met z'n allen naar de hap na 4 uur.
@ TS: wat vervelend dat je zulke ervaringen hebt met de HAP en eigen HA. Beterschap voor je zoontje! Hier alleen maar positieve ervaringen met de HA en mijn eigen (nieuwe) HA. Ook is mijn HA maar tot 12 uur te bereiken, maar toen ik s'middags op de spoedlijn belde kon ik binnen een kwartier terecht bij mijn eigen HA. Ook bij de HAP kon ik meestal wel terecht, ik heb 1x gebeld voor advies en die kreeg ik ook en verder hoefde ik ook niet langs te komen. Ik vind het juist goed dat ze kritisch zijn, want anders krijg je net als 'vroeger' dat de wachtkamers vol zitten (voorheen op de EHBO kon je soms uren wachten).
Ik snap dat de mensen de spoedlijn bellen. Maar ik snap ook dat er mensen zijn. Zo als ik bijvoorbeeld is het wel spoed en mag ik dat nummer dan gebruiken? Krom gedacht toch? Soms is het gewoon lastig. Hier ook wel eens de ha bevolen onmiddelijk te komen. Waarom zoonlief had een koortstuip en kwam er haast niet uit( duurde alles bij elkaar min of 15) en hij wilde eerst niet komen. Mijn stiefmoeder belde ik ik was radeloos. Had 112 ook al gebeld maar die namen niet op of voor mijn gevoel duurde dat te lang. Maar stiefmoeder heeft die assistente haast door de telefoon getrokken ze kon aan mij horen dat ik totaal in paniek was. Had geen auto. Dan is het wel eens jammer dat ik me rijbewijs nooit gehaald heb. Zeker met dit soort dingen. En hij kwam pfffffffffffffff. Hij moest direct opgenomen worden uitdrogingsverschijnselen en het rotavirus. Daar voor( dag daar voor ze hadden elkaar lekker aangestoken) was mijn neefje (1 jaar) met de zelfde symptomen op genomen die was letterlijk bijna dood. Daar van wilde de ha ook niet komen. Mijn moeder was bij me zusje. En belde mijn vader nou die twee hebben een vechtscheiding achter de rug maar ze zegt. Joop ( ze had geen auto op dat moment) van kom nu het gaat vreselijk mis met Marcotje. Hij komt pakt me neefje en rijd regelrecht naar het ziekenhuis de kinderafdeling op. De kinderarts zag hem en nam hem direct over en werd meteen aan alle toeters en bellen gelegen infuus alles. Kortom soms soms zijn die ha echt niet de makkelijkste. Van af deze momenten heb ik moeite om hun deskundigheid via de telefoon te waarderen. En wil ik eigenlijk altijd als me kinderen ziek zijn meteen actie ondernemen. Angst is een slechte raad gever weet maar vertrouwen in de ha of hap zijn toen wel diep gezonken. Besef wel dat de meeste ha en haps alles doen om dit soort gevallen zo als hier boven beschreven worden te voorkomen. Maar ik ga liever te veel dat bijna te laat.
Hier kan je gelukkig wel s middags nog bellen en krijg dan de assistente gewoon aan de telefoon @ts gelukkig gaat het iets beter. Ik snap je reactie helemaal als ik lees hoe de hap je behahdeld heeft in het verleden. Beterschap voor je mannetje
Hier mag je de HA bellen tussen 8 en 10.30. Daarbuiten alleen voor spoed. Toen mijn zoon een paar dagen buikgriep leek te hebben, maar op een gegeven moment alleen nog maar water 'poepte', heb ik toch echt besloten dat het spoed was, hoor Voor mezelf zou ik dat niet zo makkelijk doen, maar voor mijn kind (en voor mijn man heb ik 't ook wel eens gedaan) ben ik daar makkelijker in. Nu moet ik wel zeggen dat onze HA hele fijne assistentes heeft, die ook allemaal zeggen: bij kinderen nemen we geen risico's, dus als ouders bezorgd zijn, nemen we dat serieus. @TS: fijn dat je zoontje nu tenminste 'gewoon ziek' is. Kan me voorstellen dat je je toch flink zorgen maakt op zo'n moment. Beterschap!
Ik heb ook ooit door vele verhuizingen geen keuze meer gehad voor een HA, en wist al van tevoren dat de enige praktijk die nog plek had van een enorme hork was. Er is een andere oplossing, maar ik weet niet of die bij je past. Ik heb hem in ieder geval wel gedaan. De wet voorziet in een zorgplicht voor huisartsen. Dat betekent dat iedereen die een praktijk binnenloopt geholpen moet worden, mits zijn eigen HA niet in de buurt is. Ik had me niet ingeschreven bij een praktijk (want arts was hork), dus had geen HA. Je verzekering vergoedt dan het consult, mits het spoedeisend is. Niets weerhoudt je ervan om altijd passant te zijn bij dezelfde HA waar je wel een klik mee hebt Uiteindelijk heeft die HA waar ik altijd kwam me ingeschreven in zijn praktijk omdat hij ook wel zag dat het absurd werd. Ik nam gewoon altijd mijn dossier mee, kon hij zijn aantekeningen daar direct in stoppen Het is wel jammer, het vergoedingensysteem is geloof ik gewijzigd. De HA kreeg eerst een lager tarief voor passanten dus hij wilde me maar al te graag inschrijven. Tegenwoordig moet je zelf direct afrekenen bij de HA en dan zelf indienen bij je verzekeringsmaatschappij. Ik weet niet of ze 100% vergoeden.
hier gelukkig altijd goede adviezen en respectvolle medewerkers. misschien ook door onze geschiedenis.
Ik denk idd ook zo. Dan ben ik ´bang´ dat ze mij een overbezorgde moeder vinden! Vorige week dus wel gebeld en ga mij eerst verontschuldigen voordat ik vertel waarom ik bel! Maar voor mij had het spoed en voor de HA ook! Kindje met zware astma aanval en haar ventolin hielp niet!
Simpele stelregel: als er iets is waarvoor je na 17 uur de HAP zou bellen, dan mag je daar voor 17 uur de spoedlijn van je huisarts voor gebruiken. Dus wachten tot 17 uur omdat je huisarts de telefoon niet opneemt en je de spoedlijn niet wilt gebruiken, en je dan dus de HAP kunt bellen is erg krom. De HAP is nl ook alleen voor spoed. Bij mijn huisarts is de bereikbaarheid gelukkig wel wat beter; ik kan van 8.30 tot 12 uur bellen en van 13.30 tot 15 uur, en daarbuiten de spoedlijn.
wat sneu dat hij nog steeds niet lekker is. ik had uit je eerdere berichten niet begrepen dat hij zo benauwd enzo was. dat vind ik wel echt en ander verhaal. dan ben je inderdaad wel triest behandeld. ik begrijp dat de benauwdheid minder is nu? vervelend dat je ha ook zo stram is, dat schiet natuurlijk helemaal niet op. veel beterschap voor je mannetje.
alleen voor levensbedreigende siuaties! en tja meestal is dat niet het geval. ze krijgen over het algemeen geen hartaanval. Probeer het wel hoor als ze echt ziek zijn, wat soms gewoon in de loop van de dag zo is of er gebeurd iets. Maar soms kan ik ze echt niet bereiken. Volgend jaar gaat de praktijk over naar andere huisarts, dus dat wachten we sowieso af.
De spoedlijn van de huisarts werkt hetzelfde als de hap. Allebei alleen voor spoed. Als het kan wachten tot de volgende dag, is het dus niet de bedoeling dat belt
Als het levensbedreigend is bel je 112, en niet de huisarts neem ik aan. Ik ben zelf doktersassistente (niet werkzaam overigens op het moment) en kan mijn huisarts ook bereiken tot 11 uur. Mocht mijn zoon of dochter na die tijd echt schrikbarend achteruit gaan dat ik echt niet vertrouw (gelukkig nooit voorgekomen), een gat in het hoofd vallen (dat dan weer wel haha) etc. dan bel ik de spoedlijn.
Inderdaad, levensbedreigend is NIET voor ha of HAP, maar voor 112. Spoed bij de huisarts is plotseling erg ziek, flink bloedende wonden waarvoor een pleister niet voldoende is (gat in hoofd, vinger tussen de deur), dat soort dingen. Het zou geloof ik geen kwaad kunnen als de huisartsen en HAP'en weer eens een campagne gaan doen met wie wanneer waarvoor te bellen, want zo te lezen bestaan daar veel misverstanden over.