Mijn zoon van 14 gaf aan dat hij met lezen ed moeite mee heeft en het dus niet goed ziet. Nou vroeg ik mij af wat een logische vervolgstap is. Eerst naar de huisarts voor een verwijzing oogarts of naar een opticien? Ik weet het niet zo goed.
De meeste kinderen/pubers die last van hun ogen krijgen, hebben moeite met veraf (bijziend), dat kunnen meeste opticiens wel prima afhandelen, ik vind moeite met lezen wel iets minder 'standaard'. Ik zou persoonlijk beginnen bij huisarts of een optometrist, die heeft namelijk ook meer geleerd over de gezondheid van de ogen dan een opticien.
Vanaf 12 jaar kun je volgens mij terecht bij de opticien (of nog beter, zoek een opticien met een optometrist). Mocht daar niks uitkomen en het probleem blijft bestaan kun je via de huisarts een verwijzing vragen
Bedankt voor de reacties. Ben inmiddels langs de opticien geweest. Hij had een cilinderafwijking, maar omdat hij in de puberteit is en volop in de groei en veranderingen konden we nog een half jaartje wachten.
Hhmm, ik vind dit wel een heel 'makkelijk' advies en zou persoonlijk via de ha naar een oogarts gaan. Mijn dochter heeft vanaf haar 3de een cilinderafwijking, en JUIST daarom raadde de oogarts een bril aan. Bij haar moesten we nog strikter waken dat ze de bril constant ophoudt dan bij haar zus die slechts een sterkte heeft
Ik vind het eerlijk gezegd niet heel typisch dat een kind van 14 zelf komt met dat hij het slecht ziet. Een refractie-afwijking ontstaat over jaren heel geleidelijk, en zou je zoon zelf dus niet zozeer opvallen omdat hij het gewend is. Een opticien is toch wat beperkt in zijn kennis en mogelijkheden voor onderzoek. Ik zou toch een verwijzing voor de oogarts vragen om oogziektes uit te sluiten.
Als je naar een opticien gaat ga dan wel naar een goede die echt verstand van zaken heeft. Dus geen specsaevers, pearl etc De betere opticiens hebben vaak ook een eigen optometrist die daarvoor opgeleid is.
Bedankt voor de reacties. Ik zal voor de zekerheid nog even langs de huisarts gaan, dat kan natuurlijk nooit kwaad.
Het is juist belangrijk om de cylinderafwijking zsm te corrigeren. Zo voorkom je dat het erger wordt. Vreemd advies vd opticien
Toevallig vandaag naar de oogarts geweest met zoon en er kwam een fikse cilinder afwijking uit. Advies: veel naar buiten (min 2 uur buitenlucht per dag) ook bij slecht weer, max half uur iPad achter elkaar en de bril de hele dag op.