Ik pleit ook voor waterpokkenvaccinatie! Ik ben er als kind flink ziek van geweeat, mijn zus en broer ook, en mijn kinderen ook, drie weken ellende. Zodra je besmet bent met het varicella virus (dat geeft waterpokken), nestelt het zich in je beenmerg en blijft daar de rest van je leven. Heb je ze voor het eerst als je heel jong bent, dankan het virus nog een keer de kop opduiken als waterpokken, en de rest van je leven kan het voor gordelroos zorgen. Ik heb trouwens vorig jaar opnieuw waterpokken gehad, gelukkig niet zo erg als toen ik kind was, maar genoeg om gek te worden van de jeuk en me flink belabberd te voelen!
Bestaat er van andere kant ook zoiets als aangeboren imuniteit voor waterpokken? Mijn moeder en haar broers/zussen hebben nooit waterpokken gehad - en ze zijn er vaak genoeg aan bloot gesteld geweest. Mijn zus en ik hebben het beide ook nog nooit gehad - toen we 8 en 2 waren hebben we zelfs 2 weken op 1 kamer geslapen met nichtjes die op dat moment heftige waterpokken hadden. Mijn kinderen tot nu toe ook niet - ze heersen geregeld bij hun op kdv.. Ik reken er gewoon op dat zij het een keer krijgen, en krijg ik ze dan ook? Nog heftig ook, heb ik begrepen, op volwassen leeftijd?
Het zou heel goed kunnen zijn dat jullie ooit een keer dachten en muggenbeet te hebben of zo, terwijl het een waterpok was. De een is er in elk geval stukken zieker van dan de ander (vandaar ook vaak het onbegrip want het is toch 'onschuldig'?)