Mocht het toch oorpijn zijn: zet het hoofdeinde van het ledikantje eens wat omhoog,dat vermindert de druk op de oortjes. Hoe laat leg je haar op bed? Gaat ze eerst nog in bad?
Hier ook hoor dat krijsen oei oei. Net nog ! Heb dr uit eindelijk een knuffel gegeven slokje water en opnieuw neergelegd. Gezegd dat zij moet slapen en popje ook en dat mama ook gaat slapen. En mama weer komt kijken als mama wakker is. Niet meer gehuild. Ik leg dus echt elke keer uit wat zij moet doen en wat ik ga doen en ook als ze dus even getroost wordt. Ze huilt daarna niet meer. Echt als er medisch niks is, zou ik het een week minimaal proberen. Hoe moeilijk ook het patroon moet doorbroken worden. Vorige week sliep ze nog om 23u en deze hele week al om 20u. Ook zou ik haar voor bedtijd een flesje geven/toetje en niet meer in bed. En in de nachten water. Hier heeft ze een fles water in dr bed ze hoest heel veel in de nacht en veel slijm. Zodra dat over is gaat het flesje er weer uit.
Uhm dat is meestal tussen 8 en 9 uur , ligt eraan wanneer ze echt moe moe is.. en in bad niet iedere dag, maar om de dag.. ze houd niet zo van in badje (nooit geweest eigenlijk) dus gaan we samen om de dag en dat werkt prima ! en ik zal idd het hoofdeinde eens wat omhoog zetten..
Het klinkt mij echt of ze geen raad weet met de situatie. Dit lijkt me geen normaal dreumes gedrag.... zielig voor je meisje hoor. En volgens mij doe je het hartstikke goed! Biedt je haar rust voor het slapen ect ect. Mijn zoontje kon tot 7 maanden ook nauwelijks zelf in slaap komen. Soms lukte het, maar we waren soms ook echt uren bezig tot hij een keertje toe gaf aan zijn slaap. Wat wij toen hebben gedaan is alvast zijn slaapzak in de woonkamer aan doen en zijn favo knuffeltje geven. Na een aantal min. naar zijn kamertje lopen en hem dan in bed leggen. Zo was de overgang van woonkamer naar slaapkamer en dan slapen minder groot... hij wist op een gegeven moment in de woonkamer al, dat hij straks gaat slapen en na een aantal keer wierp dit al zijn vruchten af, hij sliep steeds vaker zelf in en nu doet hij dit eigenlijk altijd. Dat scheelt zo ontzettend veel energie.
Ik denk ook dat je haar te laat op bed legt. Een oververmoeid kind slaapt juist veel slechter dan een kind wat op bed gelegd wordt als het net wat moe begint te worden.. Tussen 20.00 en 21.00 vind ik erg laat voor een dreumes van 15 maanden. Mijn dochter is 22 maanden en gaat (normaal gesproken) rond 19.30 uur naar bed.
Idd proberen te doorbreken door: - Uitleggen wat je van haar verwacht en dat je er bent (jij gaat nu lekker in je eigen bedje slapen en mama nog even naar beneden. Als mama naar bed gaat kom ik nog een kus geven). - op tijd in bed stoppen (hoe vermoeider hoe lastiger in slaap) - ritueel niet te lang maken en juist zoveel mogelijk op haar kamer in rust, dus met schemerlamp aan. - als ze wel gaat huilen / krijsen wekker zetten en 10 min wachten voor je erheen gaat. Is ze tussendoor stil zet je de tijd opnieuw. Nog steeds aan t huilen?! Erheen, NIET praten, aai over haar bol en een kus, en weer weg. Dan hetzelfde riedeltje. - evt: op haar kamer zitten maar geen contact maken. Het gaat erom dat je aanwezig bent. Pak bv een boek, nergens op reageren net zolang tot ze in slaap valt. Keer daarna wat verder weg zitten en dit net zolang tot je op de gang bent en ze je daar hoort. Lijkt te maken met hechten en verlantingsangst en op deze manier weet ze dat je er bent! Succes!!!
excuses afgelopen week zoveel gebeurt ! slapen is al iets beter het enorme krijsen is niet meer gebeurt alleen nog wel 1 a 2x snachts me bed uit. dus is al iets verbeterd !
laatst al in het ziekenhuis geweest (dinsdag) want kleine was zwaar aan de diarree en spugen na zondag, bleek voedselvergiftiging te hebben opgelopen (zondag) en daar ook oren na laten kijken en was niets.
Aangezien je zegt dat je het meestal wel merkt, de oorpijn: hoe vaak heeft ze daar last van? Als dat erg regelmatig is, zeker een verwijzing naar de KNO vragen. Bij slecht slapen is het altijd handig om een aantal dingen uit te sluiten. Medische klachten/pijn zijn daar 1 ding van. Hoe slaapt ze als ze een zetpil krijgt? Heb je dat al geprobeerd? Als ze dan beter slaapt, is het pijn en kun je daar wat mee. Als dat geen verschil maakt, betekent het nog niet per definitie dat het geen pijn is, maar kan de pijn ook zo heftig zijn dat een zetpil daarvoor geen zoden aan de dijk zet. Verder is het sowieso handig om ritme en regelmaat aan te brengen. Het boek 'baby in een droomritme' of 'dreumes in dromenland' van Stephanie Lampe is daarin zeker een aanrader. Ritme en regelmaat die je aanbrengt, moeten dan ook bij haar vader gelden. Zorg dus dat je samen met hem overlegt en hij het ritme aanhoudt dat ze thuis ook heeft.
Ben je ermee bekent dat je je kind in het ziekenhuis ter observatie kunt laten opnemen? Dan observeren ze je kind of deze misschien pijn heeft en dan kunnen ze hierop anticiperen. Is dit niet het geval dan gaan hun volgens het principe van de 3 RRR'en te werk. Als het goed is kijkt de pedagogische zorg ook met de verpleegkundigen mee en wordt er in samenspraak met jou een schema opgesteld. Het kan heel goed dat je kindje pijn heeft, maar het kan ook zijn dat er toch een patroon is ingeslopen en deze dient doorbroken te worden. Ons kind heeft afgelopen twee weken in het ziekenhuis gelegen, omdat deze dus maar 4 uur van de 24 uur sliep. Hij had medisch ook een aantal dingen, maar in het ziekenhuis sliep hij uiteindelijk weer als een roosje. Wij hanteren hier ook de 3 RRR'en, maar toch voelen die kleintjes je spanning haarfijn aan. Dat wil je niet, maar dat kun je niet tegen gaan dat is je moedergevoel. Op de afdeling waar onze zoon lag heb ik contact gehad met verschillende ouders, waarvan hun kindjes ook met slaapproblemen waren opgenomen en eigenlijk iedere ouder was verbaasd dat hun kinderen daar zo goed sliepen. Verbaasd en vooral dankbaar, want het niet slapen is echt slopend. Ik begrijp je heel goed en leef met je mee!
Nog even een kleine aanvulling. Wat pluis al eerder zei klopt precies. Een kind wat hyperactief is terwijl deze moe zou moeten zijn is ver over zijn slaap heen. Als kinderen te laat naar bed gaan en dus over hun slaap heen gaan maken ze bepaalde hormonen aan waardoor ze juist hyperactief worden. Dit word ook niet minder, maar juist alleen maar erger. Het enige wat je kan doen is ze bij de eerste moeheidssignalen op bed te leggen. Anders word het echt van kwaad tot erger. Succes hoop dat de situatie snel verbeterd!
Even over die slaapopnames: die zijn bepaald niet zaligmakend. Er wordt dan ook nogal eens wat over het hoofd gezien. Ons werd dat op een gegeven moment met Caitlyn ook aangeboden, terwijl er nog geen fatsoenlijk onderzoek gedaan was naar eventuele medische oorzaken. Bleken het, net als bij de oudste, de oortjes te zijn die dwars zaten. Dat zou niet ontdekt zijn als ik niet had gestaan op een verwijzing naar de KNO-arts, want geen duidelijke pijnsignalen, maar dus wel degelijk last. Na plaatsen van de buisjes was het hier direct rustiger. Maar een kind dat oververmoeid is, zal idd steeds slechter en slechter gaan slapen. Stephanie Lampe legt daarover eea uitgebreid uit in haar boek: aanrader om te lezen dus. Hebben we hier ook gezien. Maar nogmaals: oververmoeidheid die ontstaan is uit medische problemen, moet wel daar aangepakt worden en niet met een pedagogische aanpak, of de pedagogische aanpak moet de medische behandeling opvolgen.
Daar heb je ook helemaal gelijk in Rozemarijke! Natuurlijk moet er gedegen onderzoek plaatsvinden en daar moet je als ouders zijnde dan ook echt bovenop zitten. Als wij niet hadden gepusht tijdens de opname was er waarschijnlijk ook niet duidelijk geworden dan onze kleine man koemelkallergie, obstipatie, luchtwegproblemen en een bepaald type slaapprobleem heeft. Wij vonden het fijn dat deze onderzoeken gedaan werden tijdens de opname, want eer je een keer een afspraak hebt bij een KNO arts etc ben je ook weer een tijdje verder. Maar ben het er zeker mee eens dat er echt eerst medisch onderzoek moet worden verricht! Wat je misschien ook een keer kunt doen is het huilen opnemen dus even filmen. Is misschien een beetje gek, omdat het natuurlijk raar is om je kind te filmen als deze verdriet heeft, maar zo kun je laten zien wat er gebeurd en dat het dus echt krijsen is wat je kind doet.
nee niet vaak gehad. denk 2 a 3 x last van gehad. met zetpil slapen maakt niets uit, en ben geen voorstander om medicijnen toe te dienen zonder echt pijn (aankijken of het wel of geen pijn is) het is gewoon der ritme die naar de fillestijnen is, en dat hij hetzelfde ritme en regelmaat aanhoud als mij kan ik vergeten. hij vind dat hij haar op zn eigen manier mag opvoeden dus heeft compleet lak aan mijn "regels" continue gezeur over het feit dat ze "doodmoe" is als hij haar komt halen (logisch als een kind tussen 6 en 7 uur smorgens al der bed uit is en gewend is tussen 10/11 uur smorgens nog te gaan slapen, hij haalt der trouwens op om 11 uur, en ze slaapt niet bij hem, ja om 5 uur smiddags en krijg der savonds superdruk terug en krijg der voor 10/11 uur niet naar bed...)
Ik weet dat het niet iets medisch is, juist omdat ik heel goed aan haar merk wanneer ze huilt van de pijn of huilt/krijst omdat der ritme gewoon gesloopt is.
Dat doe ik tegenwoordig wel, maar van de afgelopen 2 weken kan ik niet echt praten omdat ze ziek is en gewoon bijna snachts niet slaap van het overgeven of diarree tot aan der rug. Maar bij de eerste signalen leg ik haar op bed en zelfs dat maakt vrij weinig uit.