wel of geen uitkering?

Discussion in 'Alleen en zwanger' started by Springboon, Feb 27, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Hallo,

Nu ik dit schrijf/typ komen er weer veel emoties los.
    Hoe zit het nu met een bijstand/uitkering?
    Waar heb je nu wel recht op?
    Waar moet je het aanvragen?
    Hoelang duurt een aanvraag?

Zal het even proberen toe te lichten ( is het wat duidelijker ;))

Sinds 10 dec. vorig jaar, heb ik een contract aangeboden gekregen, voor een half jaar ( 15-25u per week).
    Ik dacht: Mooi, ben ik in ieder geval een half jaar lang wel verzekerd van een vast inkomen.
    Nu blijkt dat ik van dit loon, echt niet kan rondkomen.
    Mijn loon is nu ineens 3/4 gekelderd :confused: .
    Dus moet ik het met 400,- zien te redden.
    Een huurhuis van 370,- per maand + andere kosten.
    En tjah, daar redt je het dus niet van.
    Werk er ook wel extra bij, maar doordat ik bij die werkgever nu minder kan werken, zijn daar de max. inkomsten 100,- per maand ( normaal min. 1000,-).
    Nu wordt het mij lichaamlijk zwaarder om echt elke dag te moeten werken.
    Echter dit doe ik wel, in de hoop er financieel beter van te worden, maar ja, hoe meer ik werk, des te meer het loon blijft tegenvallen.

Werk momenteel min. 35u. in de week, bij de werkgever met die half jaar contract + min. 8u. per week bij de andere werkgever.

Dus je raadt het misschien al.. Ik kan het niet meer bolwerken, en als ik dan mijn salaris zien, dan kan ik echt wel de hele dag gaan zitten :cry: :cry: , omdat ik er zoveel werk en tijd in stop, en er daadwerkelijk niets voor terug zie :evil: .

Misschien kunnen jullie mij raad geven, waar ik nu wel recht op heb.
    Mijn gemeente stuurt me van het kastje naar kastje, en ik kom niet verder dan het eerste kastje :oops: .
    En ik heb er zo helemaal geen zin meer in.

Hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik even mijn hart heb gelucht, maar moet eerlijk zeggen, zit nog veel meer, maar dat wou ik jullie besparen :)

2. wannabe

wannabe Fanatiek lid

Dec 17, 2006
    1,493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Loran. hoe kan je maar 400 euro krijgen voor 35+8 = 43 uur per week? Dat is toch onder het minimum ?

3. nicole26

nicole26 Niet meer actief

je kan natuurlijk ook naar het cwi gaan en daar informatie inwinnen want er zal toch wel een of andere aanvullende uitkering zijn tot je aan het sociaal minimum zit, dat moet je altijd krijgen naar mijn idee ... en dat is iets rond de 800 euro per maand

4. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Ja dat vraag ik me nu ook al ruim 2 maanden af.
    De salarisadministratie zegt dat het wel klopt, en dat ze alleen kijken naar de 15u. per week, en wat er overheen komt, zijn in hun ogen verspilde uren ( die je volgens hun 1x per 4 maand krijgt). Terwijl mijn leidinggevende zegt: ze moeten het gemiddelde pakken en dat min. uitbetalen.
    Dus het is echt een 2-strijd wat niet op te lossen is, en dus in het nadeel van mij.

Ik ga morgen eens informatie inwinnen bij het CWI, in de hoop dat hun mij meer kunnen vertellen.

5. Loran wat rot voor je!

Ik kan me voorstellen dat je daardoor flink kan huilen, ik zit financieel namelijk ook heel krap, en daar komen bij mij ook wel eens traantjes bij kijken.
    Bij het CWI kun je idd kijken of je recht hebt op een uitkering.

Jeetje meis, het zit ook niet mee...

Heel veel sterkte!

PS: Zo snel mogelijk alles regelen bij het CWI, voor zover ik weet kan het wel 8 weken duren voor ze alle aanvragen hebben verwerkt...

6. Anne36

Anne36 Bekend lid

Feb 9, 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    Ja ik zou hier zeker achteraan gaan, je hebt recht op loon van je gewerkte uren. En dit zijn geen verspilde uren hoor, zou niet gekker moeten worden.

Ik werk via een detacheringsbureau en omdat ik veel reistijd per dag had gemiddeld 5 a 6 uur per dag en ze die dus ineens niet meer wilde betalen heb ik hoop stampij gemaakt, gelukkig werd wel mijn salaris aangevuld door het uwv. Nadeel was wel weer dat je dan moet solliciteren, wat voor mij eigenlijk onmogelijk was want op papier maakte ik misschien maar 6 uur op een dag maar werkelijk zat ik ruim op 10/12 uur per dag. Helaas toen ik heir niet meer mee accoord ging werd ik netjes buiten gezet, maar goed ik verdiende bij het uwv meer met thuis zitten dan bij hun met werken. Je moet gewoon even alles op een rijtje zetten en kijken waar je het beste mee uit de voeten kunt, want je hebt gewoon recht op een minimum inkomen.

7. linda83

linda83 Actief lid

Mijn contract is in december niet verlengd en heb nu een uitkering ,deze uitkering stopt 2 maart omdat ik dan zwangersschapsverlof krijg en dan heb je weer recht op een andere uitkering. het is een heel gedoe maar zelf word ik bij het cwi wel goed geholpen je moet gewoon blijven bellen en zeuren.
    Bij ons in de gemeente heb je de sociaal raadslieden daar kun je ook hulp vragen informeer even bij de gemeente of ze dat bij jullie ook hebben.
    Verder heb ik geen idee hoe t werkt met uitkering als je wel werk hebt ik geloof wel dat je een aanvullende uitkering of bijstand kunt aanvragen.
    Ook kun je iig bij de belastingdienst huur en zorgtoeslag aanvragen..en straks als je kindje er is heb je op nog meer dingen recht als alleenstaande moeder maargoed daar ben ik nu zelf nog druk mee bezig om dat uit te vogelen zodra ik meer weet zal ik t hier zeker even posten.
    Succes ermee iig!

8. Modigliani

Modigliani Actief lid

Jan 4, 2007
    173
    0
    16
    Toneel- en dansdocente, theatermaakster
    Zuid-Holland
    Hey meis,

Laat je even goed informeren, hoor. Er zijn altijd wel mogelijkheden.

Succes,

Modo

9. Ik las laatst dat de regering nu weer plannen heeft om de sollicitatie plicht van alleenstaande ouders van kinderen <5 af te schaffen.
    Weet iemand hier meer van?

ZOu wel heel mooi zijn, kun je rustiger aan doen.
    Wat meer de tijd om aan het nieuwe leven met je kind te wennen, en dan op je gemakje werk gaan zoeken... Lijkt me beter voor kind en moeder...

10. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Contact gehad met het CWI.
    Moet maandag maar weer langsgaan, ivm. verhuizen :cry:

11. hhmmmz...

Ik ga ook verhuizen...woensdag.
    Woon nu nog bij mn moeder en mn twee autistische broertjes (= altijd geluid in huis). En ik ga in mn uppie in een andere stad wonen (=doodse stilte), ik ken daar helemaal niemand, en familei etc. kan niet zo vaak langskomen, zit een behoorlijke afstand tussen.
    :cry: Dus die traantjes ken ik wel.

Waarom ga jij verhuizen?

12. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Ik ben van plan om te gaan verhuizen, om wat groter te gaan wonen.
    Heb nu een bovenwoning, maar met 2 hele kleine slaapkamers, en wat ik nu op het oog heb, is 3/ 4 slaapkamers, en een tuin voor en achter.
    En dat vind ik straks met de kleine wel prettig, en natuurlijk voor mijn 2 katten, en de honden van mijn ouders.

Dus van een kleine woonruimte naar ws. een eengezinswoning. ( huurprijs is maar 20,- meer per maand, dus dan kan ik beter voor 20,- meer groter gaan wonen).

Dus in afwachting van goedkeuring, of een woning aangewezen krijgen, ligt dat dus in mijn planning..

Maar ik bedoel eigenlijk dat CWI aan het verhuizen is :) , zei het niet duidelijk..

MAar ook ik dus verhuisplannen

13. Wow, voor maar 20 euro per maand? Dat zou echt wel heel fijn zijn! Hopen dat het lukt.

Ow, hahaha verkeerd begrepen,sorry :)

14. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

Oct 15, 2006
    4,500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    :idea: Hoi ff een vraagje; Wat doet het CWI eigenlijk?
    Heb er wel eens van gehoord, maar weet er het fijne niet precies van!

Liefs Marjo

@ Loran....veel suc6!

15. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Het CWI is iets wat zorgt voor werk en inkomen.
    Cwi vraagt bij de Sociale dienst een aanvullende uitkering aan.
    Alleen is er helaas WEL een sollicitatieplicht van 40uur in de week.
    Of je zwanger bent of niet.
    Helaas moet ik weer min. 8 weken wachten voordat er bekend wordt wanneer ik eindelijk eens iets zou kunnen gaan ontvangen ( CWI is vrij traag wat dat betreft).

Donderdag moet ik weer heen, maar ze moeten de meest onzinnige dingen hebben.
    o.a.
    -Kopie kentekenbewijs deel 1/2 als je een auto hebt,
    - kopie aankoopsbewijs auto ( heb ik niet bewaard)
    - huurovereenkomst
    - bankafschriften van een jaar
    - loonstroken 12 maanden ( ben de helft kwijt door verhuizingen etc. en doordat mijn ex weg is)
    - en nog meer onzinnige dingen.

16. muuske64

muuske64 Fanatiek lid

Oct 15, 2006
    4,500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    @ Loran....Bedankt voor de informatie!
    Ik had echter vrijstelling voor de sollicitatieplicht i.v.m. me slechthorendheid en paniekstoornis en hyperventilatie.
    Zou ik nu toch nog recht kunnen hebben op een aanvullende uitkering nu ik samenwoon en me vriend werkt?
    Ik ben immers niet vrijwillig werkeloos, dus.... ;)

Liefs en suc6!
    Marjo

17. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Dan denk ik dat je daar helaas niet voor in aanmerking komt.
    Bij mij was het alleen maar goed dat ik alleenstaand was, en op mezelf woonde ( alsof ik er zo blij mee ben is een 2de, maar goed).

Share This Page