Sorry, maar ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat je er voor de volle 100% voor wil gaan. Repen, shakes en andere kant-en-klaar zooi gaan je uiteindelijk weinig opleveren... Geen energie op hele kunstwerken in elkaar te flansen? Sorry maar het plastic van een kant-en-klaar reep afscheuren en in de prullebak gooien kost je net zoveel energie als het maken van een bakje kwark of een boterham met kipfilet beleggen. Zolang je er niet voor de volle 100% voor wil gaan, gaat het niets worden .... Heeft je man/vriend wel de energie om te koken, misschien dat hij je hierbij kan steunen?
KH-arm wordt zelfs juist aangeraden bij diabetici. Kan je diabetesverpleegkundige niks voor je betekenen hierin? Ik ben zelf juist helemaal niet van de pre-fab, maar wel van het makkelijk en snel koken. 's Avonds laat ik eigenlijk alleen de carbs weg. Dus groente (meer dan normale portie) en vlees (of kip/vis/ei/whatever), maar gewoon de aardappels/pasta/rijst weglaten. Scheelt ook weer koken Voor mij is het wel makkelijk. Mijn man kookt 's avonds meestal en hij en de jongens eten wel de carbs. Ik laat die gewoon weg. Misschien iets voor jou, gezien jouw man ook meestal kookt? Vraag hem ook minder te koken met pakjes en zakjes, voor zover hij dat doet. Hier eten we voornamelijk aardappelen (behalve ik), groente en vlees. Geen zakjes nodig. Ook geen sausjes of zo. Je kunt op die manier ook mixen natuurlijk. Als die tip van mij qua avondeten past voor jou, kun je voor ontbijt/lunch/tussendoortje misschien iets anders doen? Ontbijten doe ik trouwens ook heel makkelijk: Turkse yoghurt (10% vet) met meestal wat chiazaad en af en toe blauwe bessen, aardbeien of frambozen (niet te veel). En héél af en toe de cruesli van Atkins. Mijn tussendoortjes zijn ook heel makkelijk: Ik haal (ongebrande!) noten op de markt (1x per 3 weken meestal): Macademia's, pecannoten, pompoenpitten, zonnebloempitten, bruine amandelen en om de dag paranoten. Elke dag een mixje hiervan, ongeveer een handje(half)vol. Mijn middagsnack is wel vaak prefab: Atkins bar, iets met cookies (de witte repen in elk geval). Ik volg niet het Atkins dieet, hoor! Maar deze twee producten bevatten minder carbs dan alle andere dingen in dat vak. Sowieso kan het al héél veel schelen als je alleen al stopt met frisdrank drinken (voor zover je dat al deed, met je suiker). Ik drink alleen nog maar thee, water en af en toe cappuccino. Wie weet heb je hier iets aan. Misschien past het ook helemaal niet bij jou. Heel veel succes in elk geval! Oh en die energie/fut/zin om te koken, die komt vanzelf wel een keer! Als je eenmaal aan het afvallen bent, zul je merken dat je meer energie hebt!
Gezien je diabetes zou ik echt adviseren met een dietist aan de slag te gaan met een koolhydraatarm-dieet. Natuurlijk zul je wat maaltijden moeten bereiden, maar dat hoeven echt geen kunstwerkjes te zijn hoor! Hou jezelf niet voor de gek door te denken dat repen etc je gaan helpen gezond af te vallen, juist met diabetes is het zo belangrijk dit goed, verantwoord aan te pakken en op zo'n manier dat het geen dieet is maar je nieuwe manier van eten en leven...
Ik zou zeker niet met diabetes aan de shakes en repen gaan. Die zijn vaak toch heel slecht voor je. ik zou contact opnemen met je diabetes verpleegkundige en dan een diatiste die jou goed op weg kan helpen.
Ik zou dagmenu's maken eventueel samen met een diëtiste en die gewoon uitvoeren. Je kunt prima een standaardontbijt, lunch en tussendoortjes invoeren wat niet veel werk is. Hoe ben je jaren geleden zoveel afgevallen? Ervaarbaar je het toen als veel werk?
Gezond koken is toch super simpel? Sochtends kan je evt een eiwitshake doen. Smiddags een volkomen boterham met kipfilet of mager vlees. Savonds stukje kip/vis en groenten erbij. Tussendoor noten, kwark of fruit. Dat kost toch geen moeite?
Ik denk dat die 'moeite' vooral tussen de oren zit. Dat maakt het niet minder waar! En het is geen kwestie van 'gewoon doen'. Ik herken dit wel. Daarom probeer ik met TS mee te denken. Op het moment dat ze een aantal kilo kwijt is, gaat die zin ook wel weer komen.
Echt ga niet aan die rommel die ze verkopen in de winkels. Het is zo zonde van je lijf, omdat je alles op de hobbel zet en vervolgens kom je hetzelfde (of meer) nog aan. Ik heb van alles gedaan en geprobeerd en nog was ik veel te zwaar. Je openingspost had er eentje van mij kunnen zijn een tijd geleden Zorg ervoor dat die knop omgaat, zorg ervoor dat je jezelf niet alleen maar als zielig gaat zien en in de trant van "ik kan het niet want...smoesjes" Het bovenstaande is ook iets wat komt door je overgewicht. Die insteek/instelling dat hangt daar heel erg mee samen. Ga regelmatig eten (zelf ben ik niet er voor om een hele groep te schrappen, maar ik weet dat mensen dit wel doen en hier goede resultaten mee behalen). Blijf gaan naar die fysio, maar loop daarnaast eens een blokje om je huis of ga met je kleintje eens peuterzwemmen. Kleine dingetjes. Ik heb reuma, liep vorig jaar ook bij een psych, werkte niet volledig door van alles en nog wat en toch heb ik het ook gekund. Achteraf gezien alleen doordat ik me nu daadwerkelijk inzette en geen smoesjes meer gebruikte. Heel bijzonder dat ik het op dat moment opeens wel kon en daarvoor niet Je kunt zoveel meer dan dat je zelf denkt, maar als je erin gaat stappen me de instelling zoals in je openingspost dan is het gedoemd de mislukken
Ik vind een periode van revalidatie juist een mooie motivatie om het roer om te gooien. Het is een stok achter de deur om met veel discipline te bewegen. En ik weet waar ik het over heb. Ik ben met meerdere chronische ziektes tijdens mijn revalidatie afgevallen. En het gaat misschien minder snel als je het gezond doet. En het kost wat meer moeite, maar het blijft er wel af. Ik zou ivm je diabetes gewoon contact opnemen met een diëtiste. Geef jezelf een schop onder je kont en schuif de smoesjes aan de kant. Ga ervoor! Want juist als je ziek bent is gezonde voeding belangrijk!
TO, ik zou je willen aanraden om een van de boeken van mieke Kosters te lezen. Dit is geen dieet of zo, maar wel een manier om met eten om te leren gaan. Voor mij echt een eyeopener. Ik ben met een beetje online-coachinghulp van haar vorig jaar ca 8 kilo blijvend afgevallen. En dat was eigenlijk alleen het aanpassen van mijn mindset en een paar kleine eetgewoonten. Jij kunt niet lijnen vanwege je diabetes, maar eigenlijk is lijnen ook gewoon niet de manier om af te vallen. Je moet je hele voedingspatroon blijvend aanpassen, dan raak je vanzelf gewicht kwijt en dan blijf je het ook kwijt. Veel makkelijker, goedkoper en lekkerder dan shakes en maaltijdrepen.
Je vroeg om ervaringen. Ik heb ervaring met repen/shakes e.d. Al is dat wel van jaren geleden. Het ging er zeker snel af. Maar het kwam er nog sneller weer terug aan. Ook al probeerde ik gezond te eten. Had geen nut. Sinds begin dit jaar loop ik 2 a 3x per week hard en eet koolhydraatbeperkt. Ik laat in mijn geval gewoon brood/aardappels/pasta weg en vervang dat door extra eiwitten en groente. Ik eet wel nog fruit en soms geniet ik van een lekker bord pasta. Niks moeite, al helemaal niet extra koken en ik heb elke dag het gevoel dat het een feestje is. Ik kook elke avond wat eieren voor de volgende dag (= geen moeite) en dan eet ik tussendoor weleens lekker een gekookt eitje met een plakje kipfilet oid. Ik voel me fitter en stabieler. Ik heb het hele kh-arm nog niet helemaal door want ben me nu aan het inlezen in macro's e.d. maar dat vat ik nog niet helemaal. Maar ik voel me er goed bij zoals het gaat en kost echt geen extra moeite. Zoals al eerder is gezegd: ik laat de carbs gewoon weg en eet daarvoor in de plaats wat extra groente of vlees/ei. Misschien kun je je daarover beter inlezen...
Wat al eerder gezegd is....met diabetes gaan diëten is niet verstandig. Daarbij bevatten een weight care shake zo een 29 gram suiker Per shake....althans de laatste keer dat ik daar op keek. Lijkt me niet erg verstandig km bijna 30 gram pure suiker naar binnen te gieten als je alvleesklier het al zwaar heeft. Verder koken hoeft niet moeilijk te zijn. Zelf heb ik zojuist een omelet van 5 eieren met wat groente en kaas in de oven gezet, bak kwark klaargezet met noten bessen etc, 10 min werk. Ik denk dat je beter kan kijken maar wat echt gezond is, pak de juiste koolhydraten, veel groente, en eiwitten. En zeker in overleg met je diëtiste of diabetesverpleegkundige. Je kan niet bewegen, misschien opbouwen? Rondje straat wandelen?? Kant en klare voeding staat vaak bol van suiker en zout etc. Dus begrijp niet waarom je dat zou willen...begrijp de reacties dus wel van de anderen dat het wat 'makkelijk' overkomt
''diëten'' is op zich helemaal geen probleem. Ander zou het betekenen dat mensen welke en overgewicht hebben en diabetes zijn niet kunnen afvallen. Het is alleen de manier waarop je dat gewicht kwijt gaat raken. En ik sta er eigenlijk van te kijken dat iemand met diabetes/ziekte zo slecht voor zichzelf zorgt. Ik ben dan ook blij te lezen dat ik daar niet alleen in ben. Wat wel erg jammer is, is dat ts niet meer reageert ondanks ze steeds online is. Dit zal denk ik mede komen doordat ze niet de reacties krijgt waarop ze op had gehoopt.
excuses voor de lengte van mijn berichtje Bedankt voor alle positieve reacties, succeswensen en jullie ervaringen Blijf vooral doortypen over jullie ervaringen! En wellicht nog nieuwe suggesties? Er is veel geschreven dus ik hoop dat ik geen dingen oversla bij het reageren Ten eerste kookt mijn man (vrijwel) altijd, en gezond ook, het zij enigszins beperkt door mijn (ontbrekende) inspiratie. En ik kan het zelf ook Groente en (mager) vlees staan bij ons denk ik 5 van de 7 dagen op tafel, dus geen zorgen over mijn beebje die straks mee gaat eten (aardappeltje of rijst toevoegen voor hem). Verder staat er dat ik geen energie heb om savonds te koken voor de lunch de volgende dag. Er staat niet dat er helemaal niet gekookt wordt (dat wilde ik nog even rechtzetten). ik heb hieronder wat berichtjes gequote en er een beetje in geknipt omdat het anders een nog veel langere post had geworden (ik heb veel geknipt, maar ik heb ook het geknipte allemaal gelezen en er stonden goede tips tussen!!): Top! die stok achter de deur klopt! met stoppen met roken (5jaar geleden) heb ik ook hulp gehad van iemand. feitelijk kan je het wel zelf af, maar het is toch goed om ergens verantwoording af te leggen Ik kan of via het zkh of via mijn revalidatie naar de dietist, ik heb vorige week al bij beide geinformeerd of ze me kunnen helpen. mbt beweging doe ik nu al zoveel meer mede door het te kunnen bespreken @revalidatie dat ik sommige dingen niet mag, wat ik dan wel kan doen (en dan ook doe iedere dag). Ja ik ben bekend met het assortiment van AH ze hebben steeds gezondere dingen (quinoa, rogge etc), en zolang je de saus niet opeet en de witte pasta eruit laat is het aardig te doen als je sla wil. Doe ik iedere week iig 1x! Die eiwitpoeder door je yoghurt, voor een verzadigd gevoel, wat voor eiwitpoeder is dat? 30 kilo in 8 maanden? wauw dat is superknap van je!! "gewoon" met gezond eten en minder kcal/khd? weight watchers? niet via de zkh dietiste? Ik heb type 1 diabetes met een insulinepomp (en CGM-sensor) en regel mijn insuline helemaal zelf. zal wel moeten, iedere dag is anders Mijn dvk staat hierbij langs de zijlijn te coachen en kijkt soms mee (1x per 3 maanden), ze kent mij al heel lang en moedigt het diëten ook aan. Zeker omdat ik daarmee minder schommel in mijn suiker, maar ik alsnog binnen een half uur van 12.0 naar 2.0 kan zakken (vandaar de sensor). Nu je het zo zegt denk ik zeker dat mijn (op dit moment) zwakke lijf veel heftiger reageert op die schommelingen en ik daardoor extra moe ben (bovenop de energiebeperking). Goed initiatief iig, maar 500,- voor 21 dagen vind ik wat prijzig Ik denk dat ik het bovendien dan ook zelf wel kan maken, ziet er niet zó moeilijk uit (alleen introfilmpje bekeken) dit klinkt qua avondeten al als hoe ik ben!! Man die kookt, zelf (of samen bij ons dan) de khd weglaten uit avondmaaltijd, dat iig wel! Frisdrank drink ik alleen in light idd, ben ook gestopt met koffie (ik wil dat alleen met koffiemelk) wat eet je dan overdag als lunch als je bijv moet werken? en die atkins reep dan als tussendoorsnack? ik heb de dagmenus van een vriendin vandaag gekregen (hoe zij het met dietist heeft gedaan). Dat geeft wel een mooi inzicht en de khd staan er ook bij vermeld! zag er niet al te moeilijk uit. Er zat zelfs een boodschappenlijstje bij! Toen ik 23 was (11 jaar geleden) ben ik afgevallen door extreem veel te sporten en geen snoep meer te kopen. Daarnaast gebruikte ik toen valtaf.nl en vulde ALLES in zodat ik bewust was van wat ik at. Ik woonde op 11 hoog en ging op een gegeven moment alleen nog maar met de trap omhoog en zwemmen, hardlopen etc. Dat klinkt idd niet moeilijk, en lijkt me wel te doen als je ver genoeg vooruit plant! Maar behalve de noten lijken het me te weinig calorieen voor op een dag als je het optelt? ik heb me iig nu ingeschreven voor de nieuwsbrief, even kijken wat er in staat bij Mieke Kosters Ik kan wel lijnen vanwege de diabetes hoor alleen niet (zogoedals) koolhydraatloos (ketose). Als ik 3 weken elke dag alleen een appel wil eten dan kan het, en als ik 3 weken lang alleen maar suikerspinnen wil eten kan het ook. De diabetes is daarin niet echt een beperking, je moet echter wel heel goed weten waar je mee bezig bent dan qua glucose. Geen van beide opties lijkt mij wenselijk overigens
(bericht moest in 2 delen zelfs, hij was te lang) Niet zo mooi dat de shakes en repen niet werkte! Maar wel goed om te lezen dat ik er nu nog niet zo diep inzit en dat ik nog wat anders kan proberen (voordat het een mislukte poging is ). Heoveel eieren mag je eten eigenlijk? en eet je dan ook de eidooiers of alleen het eiwit? Wat zijn Macro's? Wat eet je dan overdag? de shake is 25khd waarvan 22suiker. idd aan de hoge kant en suiker an sich heb je niet nodig, daar ben ik het mee eens Mijn alvleesklier doet echter sowieso helemaal niets op het gebied van insuline (type 1 vs type 2) dus dat maakt niet uit (als je goed kan plannen en rekenen en inschatten), maar goed voor een dieet waarbij je wil afvallen sowieso dan is het denk ik niet verstandig idd Omelet van 5 eieren en kaas en groente in de oven klinkt lekker! is dat voor 1 persoon? of 2? heb je toevallig een recept?? ik ben zeker aan het opbouwen mbt beweging! ik loop iedere dag steeds een stukje verder (tenzij het te ver is geweest, dan moet ik een dag wachten). Ik kan nog lang niet fitnessen maar ik doe wel wat ik wel kan (en soms dus teveel nog), ik ben iig hard aan het werk iedere dag om te revalideren.
Je hebt het over hypo's met een dieet?? Heb zelf suikerziekte en de enige normale reden om af te vallen en hypo's te beperken is gewoon gezond eten en te bewegen. En als je een hypo aan voelt komen gewoon een druivensuiker en een bruineboterham met hagelslag.. Ik ben zelf ook 15 kg afgevallen met suikerziekte. Als je echt graag iets wilt. En als je zo bang bent voor de hypo's moet je vooral af gaan vallen hoe je dat wilt doen zo snel mogelijk. Kan je op een briefje meegeven dat je ze dan om de haverklap krijgt. Succes
Ik heb elke dag wel hypos dus bang ervoor ben ik niet. Aanvoelenkomen doe ik ook niet (hypounawareness). Hypos zijn vervelend en als je ze moet oplossen dan gaan er veel calorieën in die je behalve voor je glucose niet nodig hebt. Hypos zijn er altijd (net als hypers). Als ik iedere dag redelijk hetzelfde eet, zou ik hierop nog een vorm van grip kunnen krijgen omdat ik een patroon ga herkennen. Diabetes (type1in mijn geval) maakt het moeilijker om af te vallen, maar niet onmogelijk
Ik houd ervan als mensen netjes knippen Op het werk hebben we 'luxe salades'. Elke dag 2 soorten, lekker gevarieerd. Helaas doen ze er nu (nieuwe cateraar) standaard basisdressing onder en een sausje overheen. Ik kan gelukkig wel steeds vragen of ze er een voor me willen maken zonder al die troep. En zonder croutons (zitten er soms ook door). Thuis maak ik ook vaak een gevarieerde salade klaar. Met zalm, kipfilet, ei, mozarella, feta, geroosterde groente, spekjes, paprika, olijven, komkommer, tomaat... ik kijk steeds wat ik in de koelkast heb en bedenk ter plekke wat ik ga maken. Die Atkins reep neem ik rond 15.00 uur. Soms een gekookt ei. Soms een stuk fruit. Maar wel altijd rond dat tijdstip. Dat klinkt positief! Tenzij cholesterol een gevoelig punt is voor je of een probleem in je familie, hoef je hier niet echt naar te kijken. 5 eieren per dag vind ik persoonlijk wel extreem, maar 2 per dag lijkt me geen probleem. Macronutriciënten. Kh, vet, eiwitten. En dan met name de verhouding hiertussen. Is de oorzaak van de hypo's bekend? Over het algemeen heb je met een kh-arm dieet een veel stabielere bloedsuikerspiegel.
Macro's zijn idd de eiwitten/koolhydraten/vetten. Ik heb het nog niet uitgevogeld wat een goede verhouding zou kunnen zijn maar dat is volgens mij ook niet een simpele formule maar voor iedereen anders. Verbeter me gerust als ik het mis heb. Wat opties voor een dagmenu: O: Kwark/yoghurt/groene smoothie/gekookte of gebakken eieren T: Groente/gekookt eitje/ongebrande noten oid/fruit L: eieren/salade/vis/vlees/kwark/Griekse yoghurt/slawrap T: zie ochtendtussendoortje A: groente/vlees/vis/ei En daarnaast natuurlijk voldoende water drinken