Helpt P&O je als je wil doorgroeien?

Discussion in 'De lounge' started by Hestia12, Mar 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hestia12

Hestia12 Actief lid

Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Volgens mij lopen ze op mijn werk nogal achter met wat er voor het personeel gedaan wordt wat betreft (helpen bij) doorgroeien. Eigenlijk moet je het allemaal zelf maar uitzoeken, en wie dat niet goed kan heeft pech... Ik hoor van anderen soms dat het ook heel anders kan.

Hoe is dat bij jullie op het werk geregeld?

Hebben jullie een plek (p&o, ergens anders?) waar je naar toe kan met vragen over je persoonlijke ontwikkeling? Wat doen ze dan voor je?

Is er een "prikbord" met klussen of vacatures die er intern zijn? Of waar je jezelf kunt "aanbieden" als je iets nieuws/extras wilt doen?

En als je "niet helemaal lekker op je plek zit", kun je dan bij iemand terecht voor hulp?

Als je een cursus wil doen, helpt iemand je dan met zoeken waar je met jouw specifieke vraag het beste naar toe kunt?

Ik ben erg benieuwd naar succesverhalen, misschien kan ik ze op mijn werk ook eens voorzichtig wat ideeën aandragen ;)

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Bij ons is het erg uitgebreid. Ik werk voor een grote werkgever. Bij ons kun je bij HR terecht als je vragen hebt of je een opleiding mag doen. Maar om je oriënteren en te informeren is er een site (portaal) genoemd waarop je allerlei testen kan doen. Info kan vinden over cursussen en opleidingen. En er zijn coaches beschikbaar die je kunt benaderen (als je vastloopt of als je iets heel anders wilt gaan doen) Daarnaast is er nog een leer-/ontwikkelingssite waarin je bijhoudt wat je verplicht moet doen en wat er allemaal voor aanbod is.

Ik ga nu een cursus doen om mijzelf meer te presenteren. En ik ga binnenkort starten met een 1 jarige HBO opleiding (die ik waarschijnlijk daarna doortrek naar 2 jaar).

3. Hestia12

Hestia12 Actief lid

Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Oh wat veel euke dingen Koala! Ze hebben bij jullie zelfs coaches in dienst?! Lijkt me een heerlijke werkgever!

Zo'n site met testen en info, is dat online of van alleen jouw bedrijf? En begrijp ik goed dat je voor jouw branche ook een soort PE-punten moet halen om bij te blijven of zo?

Succes met je je cursus presenteren en je opleiding! Wordt dat ook nog betaald vanuit je werkgever? Zijn er vacatures bij jullie? ;):D

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Ze hebben de coaches niet in dienst. Maar samenwerking met bedrijven die de coaches aanbieden.
    De site is alleen voor ons bedrijf. In mijn branche moet je inderdaad een soort PE-punten halen en behaalde certificaten hebben.

Dank je. Het wordt allemaal betaald door de werkgever. Gelukkig wel. Vacatures, ja die zijn er volop, alleen zijn ze wel kieskeuriger geworden.

5. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Bij ons moet je elk jaar aan de hand van competenties je eigen ontwikkeling van dat jaar beschrijven. Dit bespreek je dan tijdens je functioneringsgesprek en dan bespreek je meteen welke opleiding of cursus zou passen bij de punten die je wilt behalen of beter ontwikkelen en of je überhaupt nog wel op je plek zit. Onze leidinggevende kan natuurlijk geen andere werkplek voor je toveren maar is wel creatief met nieuwe taken er bij geven.
    Interne vacatures komen altijd op de mail voorbij.

6. Hestia12

Hestia12 Actief lid

Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Mausi, dat klinkt ook wel heel gestructureerd. Zo blijft je ontwikkeling wel alle aandacht houden! Zijn de competenties van je functie leidend?

Ik hoorde van een vriendin dat ze bij haar op het werk ook testjes hadden die je kon/moest doen, en dat de scores die daar uit kwamen ook gebruikt werden om je ontwikkelingswensen/noodzaak in beeld te brengen. Lijkt me een leuke manier, maar ook wel een beetje spannend als je werkgever je test-scores ook te zien krijgt...!

7. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Wij hebben een inzetbaarheid budget van 1250€ per jaar en een dikke catalogus met cursussen en opleidingen die je mag volgen. Daarnaast hebben wij een HR afdeling die je daarin ondersteunt, kan helpen met cursussen zoeken die bij de richting passen die je op wil enz.

Maaarrrrr... je moet dat wel echt zelf doen, en willen. Ze kunnen je op weg helpen maar de rest moet je echt zelf doen. Dan kun je ook snel gaan (ik ben nu 3x omhoog gegaan en ik werk nog geen 3 jaar). Veel mensen doen of willen het niet, en die blijven dus ook op hun plek.

8. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,911
    113
    Female
    Bij ons is er ook een intern loopbaan en mobiliteitscentrum (organisatie met meer dan 6000 medewerkers). De loopbaancoaches helpen je als je 'vastzit' in je werk, je wat anders wil, wil doorgroeien, verder wil leren, etc. Ze hebben een groot netwerk buiten onze organisatie om en via dit netwerk worden er ook wel detacheringsplekken of stages geregeld bij andere organisaties. Ook maken zij gebruik van allerlei testjes om je kwaliteiten, eigenschappen, loopbaanwaardes, etc. in kaart te brengen.
    Ook helpen zij collega's, die door een reorganisatie geen functie meer hebben, met het zoeken naar passend werk (zowel in- als extern).
    Ik vind het erg fijn dat wij dit intern hebben.

Maar als ik kijk naar hoe het bij ons op de afdeling gaat: je moet echt zelf aangeven wat je wil en dit duidelijk kenbaar maken bij de juiste personen. En ervoor zorgen dat je zichtbaar bent/in beeld bent bij de juiste personen en je niet te bescheiden opstellen.

9. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    #9 mausi, Mar 18, 2016
    Last edited: Mar 18, 2016
    Ja bij ons zijn de competenties die bepaald zijn voor je functie wel leidend. Als je niet voldoet aan één van de competenties, is het wel de bedoeling dat je met een serieus plan komt hoe je hier aan gaat werken. Kom je hier niet mee, of ga je er niet aan werken, zal een tijdelijk contract in elk geval niet verlengd worden.

10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Het hangt een beetje van het soort bedrijf af en op welke manier je wil doorgroeien. Als je bijvoorbeeld van junior medewerker door wil groeien naar medior medewerker (binnen je functie) is het makkelijker dan als je van receptioniste wil doorgroeien naar secretaresse (buiten je functie). Sommige bedrijven denken heel erg vanuit hun formatie, dus dan kan je alleen doorgroeien als er een plek (vacature) vrij komt. Andere bedrijven denken vanuit budgetten, dus dan kan je doorgroeien als er budget is en hoeft er geen vacature te zijn. Het zal er sowieso steeds vanaf hangen of er binnen het bedrijf behoefte is aan waar jij heen wil groeien. En je zal het in principe zelf aan moeten geven als je een stap wil maken. Je werkgever heeft natuurlijk altijd baat bij gemotiveerde tevreden medewerkers, maar een opleiding of hogere functie kost een werkgever natuurlijk meer geld dan als je gewoon op je plek blijft zitten.

Share This Page