Mijn dochter is 5 maanden, vandaag heb ik haar voor het eerst een uur na de fles ongeveer een beetje geprakte banaan gegeven (vers) Ze keek vies en duwde met haar tong het naar buiten. Dat snap ik helemaal, zo een eerste fruithap! Ze drinkt nog 5 flessen van 200 cc (180+6) Die drinkt ze zo goed als leeg. Ik snap ook goed dat ze een uur na zo een fles geen honger heeft. Melk blijft het allerbelangrijkste tot 1 jaar, dat weet ik. Maar wanneer kan ik het beste fruit/groente geven? Voor of na een fles? En hoeveel bied je aan? Ik heb een klein stukje geprakt, maar ze heeft natuurlijk bijna niks binnen gekregen, het gaat nu nog om het proeven. Maar ik vind het lastig! Mag ze al een fles laten vallen? Als ze dat zelf aangeeft? Ze drinkt nu bijna een liter, als ze zelf een keer (als ze het wel lekker vind haha) een fles laat vallen, is dat dan erg? Hoeveel moeten ze max binnen krijgen? Lastig allemaal! Alvast bedankt voor het mee denken
Je kunt het beste een moment pakken tussen 2 flessen in waarop je kindje het meest wakker en alert is... geeft de meeste kans van slagen. Dat moment weet jij het beste te plannen. De eerste tijd zal het misschien maar 1 klein minihapje zijn wat ze binnen krijgt of voordat ze het echt door slikt. Je kindje moet wennen aan de andere smaak, structuur en manier van eten. Voor de 6 maanden mag bijvoeding nog geen flesvoeding vervangen, maar je moet uiteindelijk wel werken naar 4 flessen bij 6 maanden. Dus je kunt dit wel langzaam gaan afbouwen als je merkt dat ze niet meer allemaal leeg gaan door de bijvoeding.
Met 5 maanden ben ik ook begonnen met fruit hapje..... Ik maakte fruit klaar en pureerde dit vervolgens. Elk nieuw stuk fruit gaf ik hem 4-5 dagen. Hij begon ook eerst met een paar hapjes en toen steeds meer. Vandaag erbij begonnen met worteltjes om 18:00. Ook krijgt mijn zoon 5 flessen erbij. Ik denk maar zo; als hij dalijk meer fruit en groente eet, valt er vanzelf wel eentje af! Ik geef zijn fruit tussen de eerste en tweede fles van de dag. Dan is hij idd goed wakker!
Bij de oudste gaf ik de bijvoeding halverwege tussen 2 flesvoedingen. Net voor of juist na een slaapje. Die at alles wat ik hem voorschotelde. Begonnen bij 5,5 maand. De jongste met 5 maand begonnen. Allerlei tactieken geprobeerd, maar pas bij 7 maand ging hij eten. Tot die tijd dus vooral proeven en uitspugen, en na max 3 hapjes niks meer. Met 7 maand had hij het door en at ook direct goede porties. Dus wees ook niet bang als het niet direct goed gaat.
Ah ja! Dankjewel voor de antwoorden. Het verschilt bij haar wanneer ze even veel wakker is, ze eigenlijk altijd wel alert en wakker, maar ineens kan ze moe worden, dat weet je nooit bij haar. Maar ik denk een uur na een fles dat ik dan wel goed zit. Ze is toch meestal 1.5/2 uur wakker, soms iets langer, maar dat weet ik nooit van te voren. Dat is of smorgens of smiddags, heel verschillend! Maar, ik ga het gewoon proberen Morgen nog even banaan, daarna peer proberen.
Inderdaad als ze wakker en alert is en vooral niet te vol zit of al te hongerig is. Het gaat om proeven, een likje of theelepeltje is in het begin al genoeg hoor.