diensten waar ik niet om heb gevraagd

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door kwebbel86, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Lastig om een onderwerp hiervoor te vinden, hopelijk is het wel duidelijk. Het gaat om het volgende:

Mijn leidinggevende was op kraamvisite, daar hebben we ook laten vallen dat het mogelijk is dat ik WEL nachtdienst doe, niet door de weeks en ook niet de zondag op maandag omdat mijn vriend al 's morgens om 5u de deur uit is. Ik kom pas om 7u 's morgens thuis. Mijn zus heeft gezegd: waarom breng je haar zondagavond niet naar de oppas en haal je haar maandagmiddag niet op? :( Ook wil ze wel een keer voor haar zorgen (logeren bij mijn zus dus)

Allemaal wel prima adviezen maar hallo... het gaat om mijn dochter van 10 weken die ik niet wil laten logeren als het niet hoeft! Ik ga haar toch niet laten logeren bij de oppas of familie, als mijn teamleider mijn afspraak 'vergeten' is? Ze geeft nu via de mail aan dat deze afspraak nog niet bekend was en dat ik maar met een collega moet ruilen. Ze schrijft er ook nog bij: "Het zal wel heel lastig worden."
    Met andere woorden: het rooster is gemaakt, de afspraak stond er nog niet (heb in m'n verlof de afspraak al aangegeven, maar ja... vergeten he!!!! :x ) en nu kan ik het oplossen. Ergens wil ik het gewoon NIET oplossen want als ik er alles aan ga doen om het wel op te lossen en de nachtdienst dus te doen, dat mijn teamleider een gaatje vindt om alsnog mijn afspraken te schenden.

Wat kan ik hierin het beste doen? Sta ik in mijn gelijk? Of.......

Het is dat het zo ongelooflijk dicht bij de deur is... en dat mijn oppas al om 7u mijn dochter kan opvangen anders..... Zijn er ook banen in de zorg die om 8u beginnen? Anders is dit een oproep tot sollicitatie :x:x

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Maar wat was je afspraak dan dat maak ik even niet op uit je verhqal en heb je het niet zwart op wit?

3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je hoeft zowieso de eerste 6 maanden na je bevalling geen nachtdiensten te doen.
    Ik neem aan dat je in de zorg werkt? Want in de coa VVT staat dat duidelijk aangegeven.
    Dus je kunt je altijd op dat recht beroepen. Staat volgens mij in vveel meer cao's

4. kwebbel86

Ik had een mondelinge afspraak, helaas niet op papier. De roostermakers hebben gezegd: de eerste 2 maanden hoef je geen nachtdiensten te doen, daar was ik al heel erg blij mee!

Ik werk idd in de zorg ja.

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    het is zelfs zo dat je de eerste 6 maanden na je zwangerschapsverlof geen nachtdiensten hoeft te draaien!!! Ze mogen je hier niet toe verplichten. daarna word het een ander probleem, maar ik zou me echt op dat recht beroepen en het terug leggen bij je LG.

Zo van, volgens de CAO..bladiebladiebla, jouw fout LG dus los het zelf ook maar op.

6. kwebbel86

waar staat dat? Ik ben aan het zoeken, maar kan t niet vinden....

7. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    ik zal ff voor je zoeken moment

8. kwebbel86

Ik heb wel dit gevonden in het kopje 'Andere Werktijden'

Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden.
    Hier heeft u recht op:
    regelmatige werk- en rusttijden
    extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
    een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
    geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
    zwangerschapsonderzoek in werktijd.
    Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

Maar daar vallen toch geen specifieke nachtdiensten onder? Kan de werkgever dit omdraaien tot haar eigen regels zodat ik alsnog met een mond vol tanden sta?

9. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
  10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    staat niet zozeer in de cao, al verwijst die wel weer naar de arbotijdenwet waaronder de info uit de eerste link valt.

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    dit staat op de site van abvakabo:

Arbeidsomstandigheden

Ik ben zwanger, in hoeverre moet mijn werkgever daarmee rekening houden?
    Tijdens je zwangerschap, in het eerste half jaar na je bevalling en tijdens de eventuele periode dat je borstvoeding geeft, moet je werkgever zich (zo nodig) extra inspannen voor je veiligheid en gezondheid. Je doet zoveel mogelijk je eigen werk maar je werkzaamheden en werktijden kunnen worden aangepast. Je werkgever kan over de noodzaak van de aanpassingen advies vragen aan de bedrijfsarts. Denk daarbij aan:
    regelmatige werktijden en rusttijden
    extra pauzes (maximaal 1/8 deel van je werktijd)
    een plek waar je kunt liggen om te rusten
    geen onregelmatig werk, overwerk en nachtdiensten.
    De werkgever moet informatie geven over de eventuele gevaren in het werk. Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke stoffen, straling, risico’s op besmetting (biologische agentia), tillen, werkstress en onregelmatige werktijden. De mogelijke gevaren staan beschreven in een apart onderdeel over zwangere werkneemsters in de RI&E (risicoinventarisatie en evaluatie). Je kunt daarvan een kopie meekrijgen, zodat je zelf weet hoe je je eigen gezondheid en die van je ongeboren kind kunt beschermen.
    Let op: de werkneemster moet de zwangerschap uiterlijk 3 maanden voor de bevalling melden bij de werkgever. Eerder melden mag ook en is zelfs verstandig als het werk gevaarlijk kan zijn voor het ongeboren kind.
    De werkneemster kan voor informatie over mogelijke aanpassingen in het werk een afspraak maken met de bedrijfsarts.
    Zie voor meer informatie de website van het ministerie van SZW.

12. kwebbel86

Bedankt voor het opzoeken! Top! Ik hoop dat mijn werkgever hier wat aan heeft (in mijn voordeel dan :D)

13. kwebbel86

Je houdt t niet voor mogelijk!!! Grrrr... gewoon in maart en april weer lekker de avond en nacht in... alle kl#tediensten die ze niet ingevuld krijgen gaan naar mij toe! Ik heb in mijn eerste week ALLEEN gedaan: een crisisopname, huisartsenspreekuur, een opname naar het zkh en een opname van hetzkh en oja ook nog een avonddienst zonder ingewerkt te zijn.
    Heb een mail naar de leidinggevende gestuurd dat ik het best knap lullig vond en dat ik wel ff met mijn handen in het haar stond na 17weken afwezigheid. Mag een werkgever dit van mij verwachten? En zou het zo overal gaan in de zorg?

14. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nee hoor, bij ons word er rond de 20 weken zowieso iemand naast je ingezet voor de zware klussen. Soms eerder als het niet meer gaat. Dan werk je wel, maar je doet alleen de medicatie uitzetten en toedienen en de lopende patiënten verzorgen.

Ik zou als ik jou was eens met de vakbond bellen.

15. kwebbel86

Nou dat ben ik inderdaad wel van plan! Het kan dus ook anders, ik dacht dat het overal een rommeltje was. Nee dus! Nou ik ga lekker m'n ogen open houden!

Deel Deze Pagina