We zijn met ons 5en thuis. Een jongen van 13, een van 11 en een meisje van 3. Sinds we nummer 3 hebben en ze naar het dagverblijf gaat zijn de winters hier weer een hel. De jongens waren vroeger tot ze 4 waren altijd ziek in de winter. Sinds ze naar school gaan werd dat minder maar nu hun zusje naar het kdv gaat zijn we al zeer 2 winters de hele winter aan het kwakkelen. Dan weer hoofdpijn en keelpijn, dan buikpijn, snotteren, buikgriep en weer alles opnieuw. Nu begonnen de oudsten alweer met keelpijn en hoofdpijn. Ze eten elke dag fruit en groente (alleen niet de aanbevolen hoeveelheid). Ze slapen genoeg, sporten genoeg. Krijgen elke avond, het hele jaar door, een vitaminepil en een pilletje echinaforce maar het wil allemaal niet helpen. Iemand nog goede tips want het is verdorie half september. We zijn dit aar tot half juni onder de pannen geweest met als uitsmijter roodvonk bij onze dochter en man en mij. Alle tips zijn welkom.
Ik lees even mee, hier ook al weer bezig aan de tweede verkoudheid en deze is met zo'n echt griepgevoel (maar dan zonder de koorts, wel de hoofdpijn, keelpijn, spierpijn, etc), dus ik heb er nu al genoeg van, blegh. Dochter is trouwens 2 en net gestart op de psz, maar haar eerste 2 winters waren ook al erg, doordat onze zoon elke verkoudheid oppikt (maar er vervolgens zelf niet superziek van is, dochter en ik wel). Het gaat bij mij dus om mijn eigen weerstand, dochter zal het nog op moeten bouwen, maar ik baal dat ik er ook telkens zo belabberd van ben (ik denk dat het met het slaaptekort te maken heeft).
Goed ventileren, overdag wanneer het mogelijk is een raam openzetten en lekker luchten. Verder doe je er niet zoveel aan, wij hebben hier ook van die horror winters gehad met af en aan ziek zwak en misselijk. Zondag werd de oudste (13) met keelpijn en verhoging wakker, gelukkig niet doorgezet. De middelste van 11 jaar is verkouden en de jongste van 5 jaar heeft maandag avond heel de boel onder gespuugd, zo zielig. Dat overgeven heerst ook bij haar in de klas. Mijn man is zaterdag helemaal gaar thuisgekomen van een week werken in Rusland, snotverkouden en hoesten. Zelf ben ik nog in redelijke doen, ben zowat de hele zomer chronisch verkouden geweest dus ik hoop het nu toch echt even over te slaan. Beterschap!
Ziek zijn (de ziektes die jij beschrijft) worden veroorzaakt door virussen en bacteriën. Die zijn overal en dan vooral op plaatsen waar veel mensen dicht op rlkaar zitten, kdv, school, ziekenhuis.... daardoor is ziek zijn moeilijk te voorkomen. Mijn tips: - regelmatig handen wassen, voor elke maaltijd maar ook zeker als er een kindje in jullie huis ziek is. - oppervlakten en ook telefoon, afstandsbediening enzo regelmatig schoonmaken. - wegwerpzakdoeken - een gezond voedingspatroon, voldoende fruit, groenten, water! - voldoende slaap - als ze geen koorts hebben warm aankleden (niet te warm) en lekker naar buiten. Verder zou ik willen zeggen, relax, het is pas september. Misschien zijn ze alleen nu even wat ziekjes en valt de rest van de winter mee.
Vanochtend had ik een spugende kleuter in de Action . En dat na anderhalve week school.... Dus ik heb geen tips, want hier doen we het ook niet goed blijkbaar .
Hier nooit af en aan ziek, maar ik heb er maar eentje. En veel verse groentensoep, van verse kippenbouillon en genoeg fruit.
Hier ook alweer de tweede verkoudheid aan de gang. Deze is inclusief griep gevoel inderdaad. Ik heb het idee dat het via het kdv nogal vlot gaat, wat wil je ook Ik lucht ook elke dag en maak goed schoon maar we steken elkaar steeds aan hier.
Hier ook aan het kwakkelen. Al 1x verkouden geweest en nu blijft het wat zeuren, hoofdpijn, vage buikpijn en als kers op de taart vandaag een mooie koortsblaar
Hier twee onder de drie jaar die beiden naar het KDV gaan en ik werk zelf ook met zieke volwassenen en kinderen. Desondanks bijna nooit ziek. Zelf niet en man en kinderen ook niet. Vitamine pillen geloof ik niet in. Handen wassen wel!! Dat als enige tip.
Handen wassen en iedere ochtend (of om de dag) een glas verse jus d' Orange. Slaapkamers luchten en lekker veel naar buiten. Beddengoed wat vaker wassen.
mijn tips: goed weerstand opbouwen met vit C. Dmv tabletjes (min 1000 mg pd) of regelmatig citrusvruchten, paprika, aardbei, kiwi, aardappelen etc. Daarnaast heel regelmatig handen wassen. goed luchten in huis en regelmatig naar buiten, vooral in de zomermaanden. en warm aankleden is de beste tip die ik ooit kreeg: altijd onder je kleren met frisser weer (ook zoals nu al) een hemd. Mijn ervaring is, dat wanneer je weerstand wat lager is en je lichaam meer moeite moet doen om zichzelf warm te houden (als je je dus te koud aankleed) ik zó ziek ben. Sinds ik een hemd draag onder mijn kleding praktisch nooit meer ziek, ook niet als de hele school uitgeteld op bed ligt.
Onze dochter gaat sinds kort naar de peuterspeelzaal. Ik had mezelf al schrap gezet voor deze winter. Maar serieus 3 dagen na de eerste keer peuterspeelzaal was ze snotverkouden en had ze koorts. Terwijl ze praktisch nooit ziek is! Ook ik ben inmiddels geveld.. Dat beloofd nog wat voor deze winter! En als ik ergens niet goed mee om kan gaan is het wel met ziek zijn, brrrrr. Ook wij doen vanalles om het tegen te gaan, gezond eten waaronder veel groenten en fruit, genoeg naar buiten, rust, luchten, poetsen, goed aankleden, goed handen wassen, echina force etc. Maar ik vrees dat we hier gewoon weinig aan kunnen doen en we het maar moeten nemen zoals het komt.. Gouden tip is desondanks wel erg welkom!!!
Ik en rest van het gezin zijn eigenlijk ook nooit ziek. Anderen die ik ken kwakkelen veel maar eten ook gezond en hebben geen ander patroon of bijzonderheden. Toch misschien kwestie van hoe je lichaam in elkaar steekt? We dragen wel altijd allemaal hemden trouwens .