dienstplicht weer invoeren

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door frummelk, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Nee ik vind van niet.
    Niet iedereen is er het type voor daarom vind ik niet dat er dwang achter moet zitten, zoiets moet een vrijwillige keuze zijn.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb dus andere ervaringen gehoord. Ik zou dat voor mijn kinderen niet wensen. Tenzij ze echt geen flauw benul hebben wat te doen óf het dus naast middelbare school/studie/baan gevolgd kan (en moet) worden. Zo kan iedere jongere een bepaalde gedeelde basis meekrijgen, maar verplicht intern een halfjaar vanaf 18: nee vind ik niet ok.

3. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik heb er moeite mee dat de staat al zoveel bepaald. En dan ook weer de dienstplicht invoeren.... ik doe mijn best om mijn kinderen op te laten groeien tot stabiele volwassenen die wat gaan betekenen voor de maatschappij. En nee, dan bedoel ik geen dienstplicht. Ik wil dat ze gaan studeren. Geen studievertraging door de dienstplicht oid. Orde en regelmaat leren ze thuis wel. Ook daar hoeven ze de dienst niet voor in...

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik moet er eerlijk gezegd zelf ook niet aan denken hoor, niet voor mezelf en niet voor m'n kind. Ik hou erg van 'eigen keuze' en dienstPLICHT valt daar natuurlijk niet onder.

5. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hmm eerlijk gezegd vind ik het niet ok. Vind dat dit ten alle tijden vrijwillig aangeboden moet worden ipv verplicht. Waarom zou een overheid dit over onze kinderen moeten verplichten? Als 1 van mijn zoontjes dit wil gaan doen prima dan is het tenminste hun eigen keuze en niet iets wat verplicht wordt opgelegt door de overheid die dit sowieso niet eens hoeven te doen ;)

6. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Man heeft dienstplicht nog moeten doen. Hij zegt dat hij er niet slechter van is geworden. Zeker met jeugd van tegenwoordig is dienstplicht geen slecht iets. Half jaar even heropvoeden. In het leger kun je niet stoer doen want meteen gevolgen. Ik vind het goed idee. Ik heb zelf 2 zonen.

7. adi

adi Niet meer actief

Tja, dit is heel makkelijk roepen in een vrije wereld waar de leger vooral als lastige onderbreking van de studie wordt gezien.

Maar dat is niet de aanleiding voor dit voorstel.
    Wij leven in een veranderde wereld, het is geen ondenkbare gedachte dat jouw kinderen ooit een oorlog zullen meemaken. (Er zijn maar weinig generaties in Europa die nooit een oorlog hebben meegemaakt)
    Dat is voor velen onvoorstelbaar, maar de berichten hier om geen dienstplicht te willen zijn toch heel erg naïef? De man die dit voorstelt wil de jonge mensen voorbereid hebben met tenminste basisvaardigheden om hun land te verdedigen mocht dat nodig zijn. Niet om jongeren 6mnd lang lekker te pesten...

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vind dat je gewoon 'moet' weten wat je wilt; óf je gaat werken óf je gaat naar school. Weet je niet wat je wilt, dan mag je daar een half jaar over nadenken en zit je ondertussen bij defensie. Zoiets vind ik wel schappelijk. Dan geef je de kinderen de kans om zelf keuzes te maken en daarbij te stellen dat lanterfanten geen optie is.

Je moet tegenwoordig een startkwalificatie hebben en daarna mag je het lekker uitzoeken; nou, doe daar maar een defensiekwalificatie bij. Op het moment dat je niet weet wat je moet doen met je leven, mag je het daar gaan uitzoeken.

Ik vind niet dat je Jan-Pieter Karel die chirurg wil worden moet afhouden van zijn studie. Ook vind ik dat Joop de automonteur lekker zijn ding mag doen bij zijn technische opleiding. Maar als Jasper gewoon denkt op zijn bil te blijven zitten omdat hij toch al zijn kwalificatie heeft; mag hij wat mij betreft lekker op training. Dag Jasper :p

9. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Hier is het al (nog? Weet ik niet zeker, in ieder geval al een behoorlijke tijd), negen maanden, als je achttien bent (en niet wilt studeren) OF als je klaar bent met studeren. Je kunt hier ook in bijv. een ziekenhuis werken, niet per se iets met training e.d. Ik vind het helemaal niets eerlijk gezegd, m'n man studeert nog en heeft ondertussen een goede baan, waar hij dan weg moet. Veel minder inkomsten, enz.
    Een vervelende onderbreking.

10. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Maar wij hebben überhaupt niet de middelen en een capabel leger om onszelf te kunnen verdedigen.
    Daar hebben we jaren op bezuinigd.
    Wat heeft het dan voor nut om "nietwillende" jongeren basisvaardigheden bij te brengen om hun land te verdedigen.
    Als puntje bij paaltje komt, stellen wij maar weinig voor in een grote oorlog.
    Dan kunnen wij onszelf beter richten op de "welwillende" jeugd, en uitbreiding van alle middelen m.b.t. het leger.

11. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Wat een onzinnig voorstel. Dan kunnen we net zo goed wapenbezit legaliseren in Nederland. Het is allemaal weer gebaseerd op angst en het vreemde idee dat Nederland blijkbaar vooraan moet staan bij een oorlog met Rusland of de IS. De grondgedachte vind ik echt heel erg slecht. Het is mij wel duidelijk dat hier iemand heeft zitten lobbyen.

12. penseel

penseel Niet meer actief

Heb zoon en dochter.

vind het geen slecht idee. Hoeveel ( kinderen) met 18 weten niet wat ze willen. Een ( maatschappelijke) stage sta ik voor open.

Als er oorlog uit breekt kunnen alle moeders die hier nu tegen zijn hun borst nat maken. De dienstplicht is zo weer in gevoerd.

Ik ben tegen oorlog maar ben voor zelf verdediging.

Ben ook voor wat er nu gebeurt. Waarom zou je denken. Laat ze elkaar daar allemaal maar ( afslachten) en doe niks blijf op je stoel zitten. Dan komt het steeds dichter bij de grenzen zijn geen grenzen meer en voor je het weet staat een vijandig leger op je stoep.

Nederland wilde in de tweede oorlog ook neutraal blijven waren niet voorbereid en weten allemaal hoe dat is afgelopen.. Dus laat een land nu lekker ze gang gaan... Dan zien we wat er gebeurt.

Ik denk ook dat een derde wereld oorlog niet zo ver van onze bed show is hij staat dichterbij dan we allemaal beseffen. Het is een kruitvat.

Je kunt je handen voor je ogen houden maar de waarheid ligt op de loer.

Nee ik zou ook mijn zoon niet met plezier zien gaan of mijn dochter we zijn geëmancipeerd toch!!!

Soms heb je geen keuze meer en dan kan je maar beter voorbereid zijn. In elk geval mannen en vrouwen opgeleid hebben die weten wat ze kunnen en moeten doen dan in een klap mensen een oorlog in sturen die niet weten wat ze moeten doen.

Dus ik ben voor. Wil je dokter worden dan ga je naar de medische kant! Wil je piloot worden ( luchtvaart) ga je naar de vliegbasis.
    Wil je wegen bouwen ga je naar de grond troepen. Ect ect.

Wel meer keus welke richting je toch zou kiezen en soms kies iets wat je nooit gekozen zou hebben maar laten we niet blind zijn.

Een oorlog voeren doe je niet alleen maar met een heel volk, In elk geval moet je je kunnen verdedigen of het nu in het kruitvat is of vlak op je stoep.

13. adi

adi Niet meer actief

Gelukkig hebben de meesten geen enkel besef wat een vrijheidsdreiging inhoudt, en dat je er lang niet bent met alleen beroepssoldaten. Een oorlog stopt niet op de frontlinie, en vindt niet altijd alleen maar plaats ' ergens ver weg'.

Maar dat terzijde, ik wil alleen aangeven dat een halfjaar studieonderbreking een belachelijk motief is als je over de achterliggende redenen nadenkt. Angst is geen goede raadgever, maar een voorbereid mens telt voor twee. Vooral in moeilijke tijden.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sorry maar moeders van toen kinderen met de leeftijd van jouw kinderen hadden ook niet voor ogen dat hun zoon of dochter het verkeerde pad op zou gaan.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Overigens vind ik het geen slecht idee.

Mijn jongens zullen sowieso opgeroepen worden met hun Turkse paspoort.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ook dat vind ik belachelijk en helemaal als ze niet eens in Turkije wonen... Volgens mij zijn er ook heel wat Turken in Nederland (en de rest van Europa) die dat bedrag afkopen zodat ze maar 2 weken in het leger hoeven. Ik vraag me dan ook echt af wat voor nut die 2 weekjes hebben.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja regels zijn alweer veranderd, maar goed, tegen de tijd dat ze die leeftijd bereikt hebben wonen we daar wel i.a.

18. Islah

Islah Niet meer actief

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Haha verboden buitenlandse term, met Gods wil dan maar.

20. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Insjallah: als Allah het wil.

Deel Deze Pagina