dienstplicht weer invoeren

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door frummelk, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Daar zijn de meningen sterk over verdeeld, voorzichtig uitgedrukt.

Los daarvan: ik denk toch werkelijk niet dat door herinvoering van de dienstplicht het lot van Nederland in positieve zin beïnvloed zal worden bij een eventuele oorlog. Het is voor sommigen misschien een fijn idee dat we 'iets doen aan verdediging', maar het zal niets uithalen.

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Het is alleen niet waar. Dat is voor een groot deel mythevorming, en ook weinig respectvol wb de mensen die toen hun leven hebben gegeven.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Mythevorming? Hoe kom je aan die wijsheid dan??

zoveel mythe is het niet hoor ... er was een tekort aan van alles!

Algemene Mobilisatie 1939

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het zegt niets over de mensen die hun leven hebben gegeven, maar over de manier waarop de overheid de krijgsmacht uitgekleed hebben destijds ... met alle gevolgen van dien. De middelen waren er gewoon niet. punt. En dat punt benaderen we weer ... want tanks hebben we niet meer (allemaal verkocht). De JSF willen we allemaal niet met z'n allen, maar up to date vliegtuigen hebben we ook niet (hopeloos ouderwets en achterhaald). En de mankracht is er al helemaal niet. Zo simpel is het gewoon. Daarom denk ik dat alleen al daarom de dienstplicht wel weer kan worden ingevoerd.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik ben het met je eens dat de meningen verdeeld zijn, maar de neutraalstatus en vrijwel onmiddelijke capitulatie zijn geen meningen.
    Maar dat is behoorlijk offtopic.

En ik snap jouw punt, alleen heb ik een andere mening over de bewustwording mbt vrijheidsbewaking en ieders verantwoordelijkheid erin. Deze wordt met de huidige houding van de Nederlandse volk totaal de grond ingeboord.
    En dat kan anders, we zijn echt geen slappelingen die slechter zouden worden van een half jaartje Nationale dienst, ik denk dat het alleen bevorderend zou zijn voor de volwassenheid en verantwoordelijkheidsgevoel van onze jongeren.
    En dan heb ik het niet over de huidige individualistische verantwoordelijkheid die we kennen, maar ook de verantwoordelijkheid voor de samenleving die in huidige tijd op sterven ligt..

Maar nogmaals, ik geloof best dat anderen daar anders over denken

6. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Ik doelde eigenlijk meer op je opmerking dat er alleen negatieve uitlatingen werden gedaan over in dienst zitten, van mensen die niet in hebben gezeten. ...
    En dat is echt niet waar.

7. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Ik ben er absoluut voor.
    Ik ben van mening dat als je hier echt op tegen bent dat je niet realistisch kijkt naar de wereld waarin we op dit moment leven.
    Als je nu nog denkt dat oorlog een ver van mijn bed show is voor ons, dan heb je niet goed opgepast.
    afgelopen week nog heeft president Hollande het niet duidelijker kunnen zeggen.
    Als Europa het nu niet dipomatisch kan regelen dan hebben we hier oorlog.

Dat Nederland niet veel kan uitrichten klopt, we hebben ons op het gebied van defensie kapot gespaart net als een groot deel van Europa.
    Maar om dit als reden op te geven om vooral maar niks te blijven doen.... nee dat is lekker makkelijk.
    Als we nu niet reageren op de huidige situatie wanneer dan wel?
    Waarschijnlijk als het echt te laat is en dan lopen we te miepen dat niemand wat heeft ondernomen.

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Mee eens.

Mensen die veelal zelf GEEN zonen hebben, staan het hardst te roepen dat ze het ermee eens zijn.
    Pooh28 bijvoorbeeld: hoeveel zonen heb jij? En als je zonen zou krijgen, zou je ze dan lachend en met een gerust hart het leger insturen??

Weet je wat? Met het oog op emancipatie, laten we de dienstplicht invoeren voor zowel jongens als meisjes! Ben benieuwd hoeveel mensen het er DAN nog mee eens zijn!

Weet je wel hoe getraumatiseerd mensen terug komen uit een oorlog, als ze het al overleven?! Sommigen hier roepen zo gemakkelijk dat ze het ermee eens zijn dat ik vermoed dat ze denken dat de dienstplicht geen ruk voorstelt en totaal geen kwaad kan voor de dienstplichtigen.

Nog een beter idee: voer de dienstplicht in voor degenen die zo hard roepen dat ze het ermee eens zijn. Die bieden zich vast als eerste aan!

9. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Haha inderdaad!

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    van mij mogen meisjes ook een oproep krijgen ... ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

En idd er zijn mensen die trauma's overhouden aan hun uitzending. Maar he ... als de oorlog op onze stoep staat, denk ik niet dat er iemand rekening gaat houden met mensen die daar wel eens niet tegen zouden kunnen. En die mensen die onderdrukt worden zonder enige vorm van bescherming van een noemenswaardig krijgsmacht leiden net zoveel trauma op. Dus het is lood om oud ijzer.

En nee, dienstplicht kan geen kwaad! Uitzending gebeurd voor de volle 100% alleen door beroepsmilitairen hoor, niet het zoontje van de bakker die toevallig zijn dienstplicht heeft volbracht. Denk je echt dat 6 maanden dienstplicht voldoende is om je in Kandahar staande te kunnen houden? Natuurlijk niet!

11. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    +1
    Ik moet er ook niet aan denken, ik heb zelf ook 2 zonen, en ik krijg het ook benauwd bij het idee.

Dan mag iedereen hier vrolijk roepen dat het goed is om discipline te krijgen en dat het goed is voor de opvoeding. Dan stuur je fijn je eigen kind erheen, maar ik wil niks met het leger te maken hebben.
    De oudste is hooggevoelig en er loopt onderzoek naar meer, ik weet zeker als je die alleen al naar zo'n opleiding stuurt, dan kun je hem erna meteen doorsturen naar een psychiater. Want dat gaat hij echt niet trekken.

12. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Nou nee liever niet.
    Mijn zoon gaat nergens heen als hij niet wilt!
    Dus ja ik ben tegen.

13. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Helemaal mee eens!
    Hier net zo ik heb ook een hooggevoelige zoon.

14. adi

adi Niet meer actief

1. Lees het artikel maar eerst even... zie je ergens onderscheid staan tussen mannen en vrouwen?
    2. Lees de topic nog maar eens even door.

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar wel hier als weet ik wie ons land binnen zou vallen? ;) Nee, jongeren moeten in dienstplicht want dan doen we wat voor onze eigen veiligheid, maar die 6 maanden zijn niet voldoende je in een oorlogsgebied/gebied dat serieus gevaarlijk is staande te houden.. Uhm..:( Dan vraag ik me echt af waarom? Want dat potentiële oorlogsgebied ligt dan toch hier? Dan is het dus echt alleen gericht op een soort orde, vaderlandsliefde, basis vanuit het leger (die dus toch niet toereikend is) etc. En dat vind ik dus voor een zich normaal ontwikkelende 18-jarige die weet wat hij/zij met zijn leven wil echt kolder.

16. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Maar dames die nu allemaal nee roepen,

Jullie zijn toch wel op de hoogte van het feit dat als er weer oorlog uitbreekt hier in NL de opkomstplicht per direct weer ingevoerd wordt.

Want dienstplicht is nooit afgeschaft en iedere man tussen de 17 en 45jr wordt nog steeds ingeschreven echter zolang de opkomstplicht niet heractiveert wordt kunnen hun gewoon in burgermaatschappij blijven. En zodra er "oorlog" uitbreekt is die opkomstplicht zo heractiveert.

Edit:

En van mij mogen ze mannen én vrouwen dienstplicht geven.

17. adi

adi Niet meer actief

Nee, dan staan ze niet bij stil. Ik sta soms echt te kijken van naïviteit van sommige mensen.
    Alsof mensen in een oorlogssituatie naar een psychiater kunnen om te klagen over de opleiding?

18. penseel

penseel Niet meer actief

Is dat je kennis van 1940!! Binnen 4 dagen was Nederland totaal uit geschakeld. Pas eind 1939 begonnen ze te beseffen dat ze niet neutraal zouden gaan blijven maar toen was het al te laat veel te laat.

Waarom denk je dat het zo lang geduurd heeft voor Nederland bevrijd is?
    Ze hebben een jaar of 2 moeten lobbyen voor de USA en Canada mee kwamen in de strijd. Voor dat allemaal geregeld was waren ze bijna 5 jaar verder. Hitler heeft binnen 2 jaar half Europa onder de duim. Hij maakten een mooi rondje Oostenrijk Polen ... Frankrijk Belgie Nederland. Engeland wilde die ook. Die hebben ook bommen moet incasseren. Gelukkig hadden ze er een Noordzee tussen zitten.

Het is een kruitvat een kruitvat wat ik in mijn andere bericht ook schreef je hebt nu leiders nodig die de rust en hun hoofd bewaren. Doen ze dat niet. Dan zitten we binnen een jaar in een derde wereld oorlog.

Dan moeten we allemaal. Dan kont komt niemand meer niemand.

We zijn nu nog ( veilig) maar voor hoe lang???

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    het gaat toch niet om een carrierebeslissing, maar om simpel dienstplicht zodat er in geval van oorlog mensen wel weten hoe en wat.

Maar voor die mensen die hard roepen "mijn kind niet" ... gewoon verder je kop in heet zand steken denk ik dan. Van struisvogel politiek is nog nooit iemand beter geworden. Feit is dat oorlog gewoon een grotere dreiging is dan pakweg 25 jaar geleden, toen de dienstplicht opgeschort werd. Maar by all means ... gewoon lekker negeren, dan bestaat het ook niet ...

20. penseel

penseel Niet meer actief

De zwakkere gaan voor op in de linie altijd al zo geweest de hoger opgeleiden hebben een hogere rang en staan achter de troepen.

Mijn kind zwak staat vooraan. Helaas. Klinkt zo cru maar ben niet blind die komt niet te recht bij de elite :):)

Naïviteit ja denk zeker. Kop in het zand mentaliteit!

Mijn opa.s en oma hebben veel gepraat over de 2 de wereld oorlog was vaak onderwerp van gesprek. Hoe hopeloos ze zich gevoeld hebben.

Mijn pa trouwens heeft ook gediend. Hij was de jongste broer oudste was overleden door een bom van uit de tweede wereld oorlog. De middelste schoof zijn dienstplicht naar zijn broertje mijn vader is 10 jaar beroeps geweest een ding weet ik wel wat hij daar heeft geleerd..... zuipen en commanderen:(!!

Deel Deze Pagina