dienstplicht weer invoeren

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door frummelk, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Klappertjespistolen? Kom op zeg, dat is een idiote versimpeling van hoe de zaken er toen voor lagen.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dienstplicht is inderdaad niet afgeschaft, maar opgeschort. Mijn oudste van 18 is gewoon dienstplichtig in geval van dreiging. Iedere bijna 18 jarige jongen krijgt een brief van defensie waarin dat staat. Hij zou dus zomaar opgeroepen kunnen worden (en afgekeurd, maar dat weten ze bij defensie nog niet :D)

Ik ben trouwens voor. Hoe vervelend het ook is, maar in een tijd als deze kun je niet lijdzaam afwachten en is het fijn dat er mensen enigszins getraind zijn.

Overigens heeft mijn broer in dienst gezeten (die moest nog) en vond het helemaal geweldig. Mijn vader moest dienen tot zijn 40e (niet vrijwillig) omdat hij bij Burger Bescherming was ingedeeld. Maandelijks moest hij dan een weekend op training. Omdat wij geëmigreerd zijn destijds mocht hij ermee stoppen.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Dit vertelde mijn moeder mij ook.
    Of mijn zoon later afgekeurd zou worden, dat weet ik niet. Maar ik hoor van mijn vader, opa en overige mannen die vroeger in dienst zijn geweest. Dat ze een geweldige tijd hebben gehad en er niet slechter van zijn geworden.

Daarbij... Dat onze mannen leren hoe ze zich en hun land moeten verdedigen in geval van oorlog... Tsja, ik weet niet of dat slecht is.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Lijkt mij helemaal niet verkeerd, helemaal niet voor sommige schoffies.
    Vechten moeten we toch, als de pleuris uit breekt.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, ja, mijn vader vond het niets, maar die is met 23 of zo pas het leger ingegaan. Toen had mijn moeder mijn 2 oudste broers al. Ik ben geboren toen hij 25 was...Mijn ouders waren dus echt niet blij dat mijn vader 1x in de maand een heel weekend (plus oproep bij rampen) moest op komen dagen......:) Maar zoals gezegd was dit niet vrijwillig.

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik kan me voorstellen dat het met kinderen heel anders is. Dit was bij mijn grootouders, en ouders niet het geval.
    Zal vast bijdragen aan de beleving. Ik zou nu ook niet blij zijn als mijn vent een heel weekend weggeroepen wordt inderdaad :D, maar wat moet, dat moet.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn vader werd afgekeurd, tot grote teleurstelling van mijn opa. Mijn vader daarentegen was er erg blij mee!
    Mijn man heeft een belangrijke functie in het energienetwerk voor de overheid, hij zal zeer waarschijnlijk vooral aan het werk moeten.
    En ik kan alleen maar hopen dat mijn 2 jongens nooit opgeroepen zullen worden 😔

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja en dat tot zijn 40e (of 45e, maar dat weet ik niet meer precies, in ieder geval jaaaaaaaaaaaaaaaaaarenlang) Nou ja, toen zijn we maar geëmigreerd (niet alleen daarom, maar het speelde vast wel een kleine rol)

Overigens heb ik een neef, die dienstplichtig was in Israël, daardoor terug is gekomen (of gevlucht) naar Nederland (hij heeft beide nationaliteiten). Maar hij kan nu dus niet/nooit!! meer naar Israël terug, omdat hij opgepakt wordt. En daar wil je uiteraard niet in het leger zitten. Overigens moeten daar trouwens ook meisjes het leger in.

Oom en tante hebben 4 kinderen, geen van vieren mogen ze terug, omdat ze niet gediend hebben.

9. McDsee

McDsee Niet meer actief

Vind het erg opmerkelijk dat er veel nog van een klassieke aanval uitgaan.

10. adi

adi Niet meer actief

De wereldmachten kunnen ook een nucleaire oorlog beginnen, maar dan is het vrij snel over met de wereld zoals we die kennen.
    En dezelfde machten voeren nu ook oorlog na oorlog obv klassieke aanval, alleen worden deze nog steeds uitgevochten op grondgebieden van anderen.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Moedig van je neef, dat hij weigerde om te dienen in een leger dat mensenrechten schendt. Er zijn ook heel wat ex-soldaten daar die er een boekje over hebben open gedaan...

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Is het niet zo dat je een dienstplicht mag weigeren als je ook een Nederlands nationaliteit hebt? Dan moet je geloof ik wel de Israelische nationaliteit opgeven? Ik had 2 jongens in de klas die werden opgeroepen, maar zij zijn beiden niet heengegaan. Van 1 weet ik dat hij nu wel in Israel woont (of hij later nog in dienst is gegaan weet ik niet).

13. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Waarom niet?
    De noodzaak is daar op dit moment vele malen groter. Dienstplicht ontlopen vind ik ook niet bepaald netjes, al begrijp ik best dat niet iedereen daarom staat te springen. Maar ja, verantwoordelijkheid nemen vraagt soms meer.

14. adi

adi Niet meer actief

Je mag als Nederlandse staatsburger niet dienen in de krijgsmacht van een ander land.
    Deze wetsbepaling wordt afgelopen jaar juist heel erg benadrukt door alle ontwikkelingen. Maar geldt in dit geval ook.

15. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ja, verbaast mij ook wel.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou als je ziet ziet hoe ze uitbreiden qua land valt die noodzaak ook wel weer mee.

17. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Dat daar van uitgegaan wordt is eigenlijk heel simpel.
    Natuurlijk kunnen de wereldmachten een nucleaire oorlog beginnen Maar wat schieten ze daar mee op?
    Zodra 1 daar mee begint kan dat land meteen verwachten dat het zelfde soort bommen ook daar inslaan.
    Tegenwoordig zijn al die raketten zo gericht dat de wereldmachten elkaar zonder al te veel problemen kunnen bereiken.

Elkaar hiermee bedreigen blijven ze ook wel doen maar het eigen risico om ze echt te gebruiken is gewoon enorm groot.
    Zou toch iemand hiermee beginnen dan hoeven we ons nergens meer druk om te maken dan is toch alles voorbij...

18. adi

adi Niet meer actief

Dat schreef ik indd ook al. Een nucleaire oorlog zullen we niet snel krijgen, Want dan is het definitief over.
    Atoombommen bezitten is een veilig idee zolang je de enige bent, maar ondertussen hebben bijna alle wereldmachten uitgebreide nucleaire wapens, waardoor ze juist niet ingezet worden.
    Gelukkig maar, want in dat geval ga ik liever meteen eraan..

19. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Oké, dat klinkt wel logisch inderdaad. Je loyaliteit moet wel ergens liggen natuurlijk.

20. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Als je afkomstig bent van bepaalde landen kun je de nationaliteit niet opgeven. Of je moet er geen probleem mee hebben dat je dat land niet meer in komt. Wel is het afkopen van dienstplicht soms een optie.

Deel Deze Pagina