Hmm nou een aanval met wapens zie ik niet gebeuren, (grootschalig dan hè geen 1mansaanvallen ala charlie, daar hebben we geen diensplicht voor nodig) nucleair tja.. Maar ik denk veel meer aan gif en geld. Om een westers land plat te krijgen hoef je maar een stekker uit de financiële kabel te trekken et voilà. Stuur een boot vol met ebola patiënten naar de kustlijn en je hebt ook de poppen aan het dansen. Er zijn zoveel manieren dat ik liever heb dat de kinderen goed door studeren firewalls bouwen en vaccins ontwikkelen, vooral veel genieten en niet in angst en geweld leven. En moet je kind dan toch nog discipline opbouwen zet hem dan op een goede sportclub.
Voor nucleair zijn ook een grote groep militairen opgeleid hier in ned. Maar gelukkig is dat nog niet nodig geweest. .
Ik ben er wel voor om alle mensen te leren hoe ze het land moeten verdedigen en met wapens om moeten gaan enzo , natuurlijk leren ook de verkeerde het dat is weer de andere kant van het verhaal . Maar dienstplicht lijkt me alleen maar tegenwerken , verplichte cursussen , en dan ook in de vorm van kampen dus een keer een week ofzo lijkt me al een stuk beter . En dan niet een lesje discipline maar op een leerzame manier die jongere aanspreekt ipv weg doet lopen zodat ze de basis vaardigheden kennen om ons land te verdedigen .
Ik lees nu dat er een aantal keren is gereageerd op mijn bericht. Ik zal iets specifieker zijn. Mijn neef is de oudste van 4 kinderen. Tante (hun moeder dus) is Nederlandse, mijn oom (hun vader) is Israëliet. Alle kinderen zijn in Nederland geboren en ze zijn geëmigreerd toen de kinderen 10, 8 en 9 mnd waren (de 2 jongste is een tweeling). toen de oudste dus 18 werd heeft hij een oproep gekregen. Mijn oom en tante wilde niet dat hij het leger in zou gaan, en hebben hem teruggestuurd naar Nederland onder het mom van studeren. Daarna zijn ze zelf als gezin weer teruggegaan naar Nederland omdat ze wisten dat de andere kinderen ook het leger in zouden moeten. En dan lees ik hier dat iemand dat laf vind, nou dat is het niet, verre van. Het leger daar kun je totaal niet vergelijken met het leger hier. In Israël wordt gewoon verwacht dat je na een opleiding in het leger gewoon de oorlog in gaat (en die zijn daar nog al) Er is een vrij reële kans dat je als ouders dus AL je kinderen kwijt raakt daar. Maar de prijs hiervoor is wel dat zij dus niet meer terug mogen, hun vrienden zien ze nooit meer terug, net zoals sommige familieleden. Noem dat maar laf! Dan kun je iedere vluchteling wel laf noemen.....:x
Nee, hun moesten in dienst en mochten niet weigeren. Misschien wel wanneer ze de Israelische Nationaliteit hadden opgegeven, dat weet ik niet. Maar ja, ik denk dat ze dat ook niet wilden, het is een deel van hun identiteit. Ze hebben een Israëlische vader, zijn Joods (hun geloof dus) spreken Heebreeuws....Dat doe je misschien ook niet zo snel, ik weet het niet.
Ik vind dat nogal makkelijk gezegd vanuit je makkelijke stoel achter je pc in een relatief veilig Nederland......Ze hebben BEIDE Nationaliteiten, zowel de Israelische als de Nederlandse.....De kinderen hebben er niet voor gekozen om te emigreren naar Israël, dat hebben mijn oom en tante gedaan, ze zijn gewoon in Nederland geboren. Waarom zou een 18 jarige (of volgens mij was het 17, maar hou me ten goede) verantwoordelijk moeten worden gehouden voor zulke keuzes? De keuze van zijn ouders én de" keuze" van een land om in oorlog te zijn? Ik vind het moedig dat ze verantwoording hebben genomen voor hun EIGEN leven, met alle moeilijkheden die daar bij kwamen (verlies van familie en vrienden en het feit dat ze niet meer terug mogen naar een land waar ze zich op zich thuis voelden)
Dat geldt dan ook voor ál die Nederlandse Turken die verplicht in Turkije in het leger moeten... Vraag me af waarom daar niks tegen wordt gedaan dan?
Zeggen ze nu... Maar je weet het met politiek als het puntje bij paaltje komt is er ineens zo een wet die het heel anders stelt en dan kan je niet meer terug dus wel zo belangrijk nu direct dergelijke zaken tegen te houden
Liever niet nee..... Ik ben er geen voorstander van dat onze zoon met zijn 18e in dienstplicht moet om daar te worden afgeblaft door een gefrustreerde (hoe heet de persoon die dan boven hem staat,kolonel?). Als hij het tegen die tijd zelf zou willen dan mag hij natuurlijk gaan,maar ik ga hem daarin niet dwingen.....
Inderdaad ja,een kennis van mij woonde al heel lang in Nederland en is toen een tijd weggeweest om in het leger te moeten..
Turken moeten het of afkopen of hun nationaliteit opgeven anders moet je dienstplicht doen. Maar dat is maar 6 weken dat dienen daar en totaal niet te vergelijken met de trainingen die de Turken krijgen die in Turkije wonen. Mijn turkse man heeft 15 maanden gediend. Zware tijd geweest. De reden dat onze zonen geen turkse nationaliteit hebben gekregen. De Turkse staatkas gaan we niet spekken ( 10.000 euro om af te kopen) en mijn kinderen in een land laten dienen waar ze niet zijn opgegroeid gaat ook nooit gebeuren.
Islah volgens mij niet ik dacht dat het volledig was vervallen sinds een paar jaar daarom hebben ze het afkopen verhoogd.
Eens. Zou juist goed zijn voor veel jongeren! Steeds meer jongeren gaan de verkeerde kant op en kunnen heel veel baat hebben bij een duidelijke structuur, regelmaat en discipline. Mijn man heeft de dienstplicht nog net meegemaakt en vond het een leuke en leerzame tijd.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het helemaal geen gek idee. Zou overigens wel een voorstander zijn van een keuze tussen een militaire of een sociale dienstplicht. En dan voor zowel jongens als meisjes. Niks mis mee om te leren omgaan met autoriteit of met de zorg voor de hulphoevenden of ouderen in dit land.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk door hun dubbele nationaliteit. Zolang die is toegestaan kunnen ze daar ook niets tegen doen. Mijn man heeft 15 maanden dienstplicht gedaan in Turkije (hij woonde daar toen nog wel hoor). Een zware tijd maar hij ziet het zelf ook als de tijd waarin hij een 'man' is geworden. Veel meegemaakt, veel geleerd.
Kan ik me zeker in vinden in het hebben van die keuze. Niet iedereen is voor hetzelfde geschikt en zo zijn er meerdere opties.
Vind dit hier wel heel mooi passen: https://www.youtube.com/watch?v=G0ZZJXw4MTA Ik weet het zelf eigenlijk niet. Vind het zelf geen slecht plan om de jongeren van tegenwoordig wat discipline bij te leren, maar om het nu te verplichten.. Misschien weet ik er niet genoeg over.. Mijn vader heeft overigens een leuke tijd gehad tijdens zijn dienstplicht, heeft nog steeds de mooiste verhalen over zijn trainingen in Duitsland, hoe hij bijna zijn duim verloren had omdat het vast kwam te zitten in een luikje van een tank