Dientamoeba fragilis behandeling kind

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Svna, May 16, 2025 at 3:30 PM.

1. Svna

Svna Nieuw lid

Jun 30, 2023
    1
    0
    1
    Female
    Hallo allemaal,

mijn dochter van 3 jaar heeft al lánge tijd zure diarree en is afgevallen. Uit een ontlastingsonderzoek is gebleken dat daar de parasiet Dientamoeba fragilis in zit.
    Ook staat ze op een koemelkvrij dieet omdat er eerst werd gedacht aan een voedselallergie. Gluten is zij op geprikt en blijkt niet aan de orde.

De huisarts wilt haar, na overleg met de kinderarts en 2 apothekers, behandelen met Clioquinol.
    Vanwege het risico op neurotoxische bijwerking heb ik mijn bedenkingen hierbij. Een alternatief was het behandelen met metronidazol maar is minder vaak effectief.

Heeft iemand hier ervaring met deze parasiet en of behandeling?

Alvast bedankt,

Een bezorgde moeder

2. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

May 23, 2011
    3,329
    681
    113
    Utrecht
    Mijn dochter heeft ook deze parasiet (gehad). 1,5 Jaar geleden had zij erge buikpijnklachten welke plotseling ontstonden en dan weer verdwenen, met daarbij waterdunne diarree. Deze klachten namen al snel toe, veel gebeld door school, veel thuis geweest, een paar dagen per week. Zij viel ook af, maar voelde zich ook vaak echt ziek. Wij zijn toen naar de huisarts gegaan, zij had waterdunne diarree tot wel 8 keer per dag. Wij hebben toen haar ontlasting laten testen waaruit de dientamoeba fragilis werd gekweekt.
    De huisarts gaf aan om te starten met probiotica (Orthica) zakjes, 1 sachet per dag. Dit, omdat daarmee de klachten veelal goed te behandelen zijn. Dit hielp echt goed. Haar ontlasting normaliseerde, haar buikpijnklachten namen af tot een bepaald niveau. Echter, zij kon niet meer zonder deze probiotica. Bij afbouwen kwamen de erge klachten meteen weer terug.
    Onze dochter is ook een stuk kleiner dan de gemiddelde meisjes van haar leeftijd. Omdat zij ineens begon af te buigen qua groei i.c.m. haar buikpijnklachten (afgelopen september) hebben wij haar laten doorverwijzen naar de kinderarts. De leerkracht belde praktisch elke week wel op van school dat onze dochter weer erge buikpijn had en naar huis wilde. Er werd door de kinderarts breed bloedonderzoek ingezet o.a. op voedselintoleranties, groeihormonen etc. etc. plus opnieuw ontlastingonderzoek.
    Zij bleek nog steeds dientamoeba fragilis te hebben. De kinderarts heeft antibiotica voorgeschreven: Metronidazol (februari) Onze dochter kreeg de drankvorm hiervan. Tot op de dag van vandaag klaagt ze amper nog over buikpijn. Ik moet het echt even afkloppen.
    Zij heeft een paar weken geleden opnieuw ontlasting moeten inleveren.....ik word volgende week gebeld met de uitslag hiervan. Ik ben benieuwd of ze eindelijk verlost is van de dientamboeba fragilis.
    Wat haar groei betreft: haar skeletleeftijd loopt 1,5 jaar achter op haar leeftijdgenoten. Als het goed is kan zij dus nog wat langer doorgroeien dan de anderen.

Bij mijn dochter heeft, denk ik, Metronidazol goed geholpen. Misschien kun je in de tussentijd ook de zakjes probiotica van Orthica gebruiken voor je dochter?

Share This Page