Hoi dames, Sinds drie weken heb ik een heel diepe, grote kloof aan mijn rechtertepel. Ik ben gewoon door blijven voeden ondanks de toch wel snijdende pijn, maar sinds eergisteren lukt het echt niet meer. Elke keer na contact bloedt het en ik wil niet dat mijn dochter dit binnenkrijgt. Ik laat zoveel mogelijk aan de lucht open, druppel melk erop, etc., maar na elk contactmoment springt het weer open. Ik kolf nu met rechts, maar dat is hetzelfde verhaal. Mijn dochter (4 maanden) drinkt nu alleen nog links. Ik heb het idee dat ze hier niet genoeg aan heeft, maar een fles weigert ze pertinent. Mijn man probeert de fles te geven maar ze raakt echt overstuur. Zou ik kunnen doorvoeden met 1 borst? En zijn er nog tips om mijn meisje wel aan de fles te krijgen?
Met één borst voeden kan wel. Maar dat zal wel betekenen dat je vaker moet aanleggen aan die kant om de productie van die borst op te voeren zodat je dochtertje weer genoeg heeft. Dus dat gaat wel intensief zijn. Mijns inziens zou je de pijnlijke kant om de vier uur kunnen kolven. Op een rustige niet te zuigkrachtige manier. Op die manier zit er wat tijd tussen zo dat de tepel wat rust krijgt. Ik heb bij kloven gesmeerd met weleda calendula billencreme. Is een combinatie van zinkzalf/calendula. Echt wonderspul. Klinkt een beetje gek maar bij mij was het dan binnen 2 dagen over. Dit is geen spul waar je kindje veel van binnen moet krijgen. Je kan het verwijderen door met olie bv. amandelolie het voor het voeden/kolven het er af te halen. Kan ook met olijfolie. Geen arachideolie/pindaolie ivm mogelijk allergische reactie.
Bedankt voor je reactie! Omdat het zo diep en open is, heb ik er tot nu niets opgesmeerd, alleen moedermelk. En ik loop thuis bijna altijd halfbloot Gisteren heeft ze alleen maar mijn linkerborst gedronken, zo ongeveer om de 2,5 uur. Ook 's nachts kwam ze 3 keer, normaal is dat 1-2 keer. Dus dat het intensief wordt zie ik Net heeft ze 60 cc uit het flesje gedronken. Daarna nog een toetje aan de linkerkant. Het kolven doet niet echt pijn, het is zo om de 4 uur best te doen, maar ik zit dan direct weer met een open, bloedende kloof.
Oei wat naar zeg! Het is ook even de vraag hoe het komt dat je ineens zo'n kloof hebt!? Is je dochter slordig gaan aanhappen soms? Of bijt ze? Anders zou je aan de andere kant ook nog kloven krijgen. Flesje consequent blijven aanbieden, ze heeft er al 60 uit gedronken dus dat is best al heel wat vind ik. Wij hadden ook een fanatieke flesweigeraar en hij ging toen hij eenmaal aan de fles zoog steeds wat meer drinken.
Wat vervelend zeg! Maar zo uit de fles en dan een toetje links, is al best aardig toch. Hier ook een flesweigeraar. Het loonde hier toch om wat verschillende flessen te proberen bij haar. Had al veel in huis dankzij onze oudste, dus dat scheelde in de kosten. Ik lees ook wel eens over een panty over de speen? Kijken of ze een voorkeur heeft voor een brede speen of een kersspeen? Houding, met afleiding of juist zonder, lopend? Hier is het ook een probleem dat ze 'm binnen 10 minuten op heeft.
Die bloedende kloof is ontstaan door haar kaken heel hard op de tepel te zetten, en haar hoofd te schudden en tegelijkertijd omhoog te kijken (beetje raar omschreven). Ik weet het nog precies, want ik voelde opeens zo'n stekende pijn alsof ze me beet met tandjes. Ik ben al die tijd blijven doorvoeden, ze heeft sindsdien niet meer dit gedaan maar blijkbaar waren die keren aanleggen er teveel aan en is de kloof alleen maar dieper geworden. Nu bloedt het elke keer. Links drinkt ze heel rustig, omdat ik daar een rustigere tsr heb en de melk ook gestaag komt. Rechts spuit het er echt uit, nog altijd. Bij mijn oudste dochter had ik dit ook (maar zo'n diepe kloof heb ik nog nooit gehad in 16 maanden voeden). We gebruiken nu de Avent-fles met newborn speen. We hebben ook zo'n Breastflow fles, maar die speen is te lang, ze kan daar niet goed mee overweg. Zijn er nog tips voor flessen/spenen?
ai wat vervelend.... hier heb ik ook wel even moeite moeite moeten doen voor gekolfde melk uit de fles... inmiddels gaat het goed met de natural fles van avent... en dan vooraf de speen een kwartiertje onder je shirt dragen zodat die lekker naar jou ruikt!
Bedankt voor de reacties! Zoe, het gaat beter. Het bloedt niet meer, blijft wel gevoelig. Ze pakt de fles van mijn man, een Difrax met kleine speen. Dat gaat goed. Nog even een vraagje, ik ga volgende week beginnen met werken, 4 dagen per week. Nu moet ik kolven op mijn werk, maar denk je dat 2 sessies genoeg zijn? Ik zou idealiter een opbrengst van 300 ml per werkdag moeten hebben. Heb al een aardige voorraad, maar weet niet precies hoeveel mijn dochter zal drinken uit de fles.
Dank dirksmama, en bij werkdagen van 10-18 uur wanneer zou je die kolfsessies plannen? Ik dacht nu zelf om 13 uur en 16 uur.
Toen ik werkte deed ik het zo: Werkte van 8-16/17 uur 3x kolven: 10.15-12.15-15.15 2x kolven: 12.15-15.15 Had ook te maken met pauzes (ik werkte op een school) In de ochtend zit je vaak wat voller, vandaar dat ik in het begin graag in de loop van de ochtend nog een keer kolfde.
Ik weet niet hoe laat je de eerste voeding 's ochtends hebt, maar ik kolf vaak die derde keer meteen als ik op m'n werk kom. Soms is het dan nog maar twee uur geleden dat Mees gedronken heeft, maar wat dirksmama al zegt: in de ochtend heb je vaak meer. Voor mij is het dan 9-12-3. Ongeveer 😉 Tegenwoordig sla ik die eerste keer wel regelmatig over en dan doe ik 11-15. Succes!