Mijn zoon heeft het slapen ontdekt. Heerlijk hoor! Want we hebben behoorlijk afgezien met hem. Maar nu slaapt ie dus zo 12 uur per nacht, wat resulteert in 4 voedingen per dag. Zo 10:00, 14:00, 18:00 en 22:00 (ongeveer hoor). Hij is nu 2,5 maand... Is dat niet een beetje weinig? Wat betref voeding kan hij wel wat hebben (ligt boven de normale Groeicurve), maar wat betreft vocht?... Ook als hij korter slaapt heeft hij overigens max 5 voedingen...
Ik denk dat het niet alleen wat vocht weinig is, maar ook voor je productie en voor de hersenontwikkeling van je baby is vaker voeding wel erg belangrijk. Ik zou zo'n kleintje eigenlijk geen 12 uur achter elkaar laten slapen zonder voeding. Is een droomvoeding een idee?
Nou, met mijn productie is niets mis, hahaha. Dat is bij elk kind weer een beetje een strijd om die in toom te houden, hihi.
Antwoord op deze vraag via dit document vanaf pag. 8: https://www.borstvoeding.com/files/Nachtvoedingen,%20fysiologisch-sociologisch.pdf
Hoe is het met de plasluiers? Maak je je daar zorgen om ? Als je oefent met een flesje, hoeveel cc drinkt hij dan in 1x? Ik zou m sochtends denk ik eerder voeden, want savonds om 22u is al een droomvoeding. Ik zou er 1 doen als je zelf op staat om 7u of zo. Het kan ook goed een fase zijn hoor, het omgekeerde van een sprongetje... Mijn jongste houdt soms ook ineens een slaapweek ertussen
Dank voor de info! Maar dat gaat dus puur om de nachtvoeding? Nou, als hij daar niet voor komt, dan ga ik hem er niet voor wakker maken. Bij de meiden ook nooit gedaan. Ik dacht eerder aan 's ochtends wakker maken, of op mijn verzoek (niet op die van hem want hij komt er niet om) overdag de periodes tussen de voedingen verkorten. Als dat nodig is tenminste...
Plasluiers zijn prima. Maak ik me geen zorgen over. Maar het klinkt zo weinig. Mijn dochters kwamen in elk geval wel vaker... Als ik hem een flesje aanbiedt van 150 (volgens mij zijn mijn kolfflesjes van dat formaat) dan zal hij daarna niet klagen dat hij te weinig heeft gehad. Als ik dan echter nog een borst aanbiedt, dan lust hij daar toch nog wel wat van. Ik gok dus zo 170 cc per keer. Nadeel van die extra borst is wel dat hij dan weer behoorlijk gaat spugen, dus ik denk dat hij netto iets van 160cc in z'n maag overhoudt. Blijft een gokje natuurlijk.
4 voedingen met 2,5 maand is erg weinig. Of het te weinig is is van hier moeilijk te beoordelen. Dat hangt af van of jouw borsten om kunnen gaan met minder stimulatie (bij de een gaat het goed, terwijl een ander dan van overproductie naar te weinig melk keldert). Op zich is voor de meeste kinderen 12 uur zonder drinken op deze leeftijd te weinig. Het zorgt op die leeftijd vaak voor een te grote daling van de bloedsuikerspiegel, en dat kan weer invloed hebben op ontwikkeling en groei. Denk dat het het beste is om je kind gewoon heel goed in de gaten te houden. Op deze leeftijd moet je minstens 6 kletsnatte luiers op een dag hebben (een kletsnatte luier maakt een 'plof' geluid als je 'm op de grond gooit, bij een drogere luier hoor je 'tik'). Let vooral heel goed op de hongersignalen, zoals geluidjes maken, op de vingers sabbelen, met de mond zoeken etc. Huilen is eigenlijk al te laat.
Wat ook lastig is, is dat een lage bloedsuikerspiegel juist kan zorgen voor 'stille ondervoeding'; baby slaapt heerlijk, maar heeft eigenlijk wel die voeding nodig. Mijn dochter had te lage bloedsuikers waardoor ik ook op de klok moest voeden om dat te voorkomen; ze meldde zich niet op tijd zelf (maar melde zich wel, als je lang genoeg wachtte... dus ze was niet 24/7 suf ofzo). Zij was toen wel jonger dan 2,5 mnd, mijn productie moest nog goed op gang komen. Dus overdag voedde ik iedere 2 uur, 's nachts iedere 3 uur, tot we het idee hadden dat het qua bloedsuikers goed zat (ze plaste goed, groeide goed, had goede wakkere momenten).
Ik denk dat het een goed idee is om overdag wat vaker proberen aan te leggen. Misschien proberen elke 2-3 uur, ipv elke 4 uur? De voeding van ong. 22.00 is inderdaad al een droomvoeding, houd die er vooral in. Als je zoontje 's nachts niet om een voeding vraagt (mits je écht geen hongersignalen van hem mist!) dan hoef je niet perse je bed uit hoor. Maar ik zou hem zeker wel een vroege ochtendvoeding geven (kan gewoon terwijl hij blijft slapen), bijvoorbeeld zodra jijzelf opstaat rond 07.00 ofzo. Daarna mag hij prima door tukken tot 10.00 voor zijn volgende voeding. En jij eventueel ook, als je liever blijft liggen Met die extra ochtendvoeding, en vaker aanleggen overdag, zit je al snel op 2-3 extra voedingen per dag. Oftewel, 6-7 voedingen per etmaal. Naar mijn mening is dat toch wel het minimum voor een kindje van zijn leeftijd.