Toen je (schoon)ouders opa en oma werden.....

Discussion in 'Baby en dreumes' started by dochters, Feb 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dochters

dochters Fanatiek lid

Jul 11, 2013
    4,894
    15
    38
    Female
    Ik weet niet goed in welk subforum ik het zal plaatsen, daarom maar in deze....

Ik ben wel nieuwsgierig naar het volgende:

toen jullie (schoon)ouders voor het eerst opa en oma werden (kan ook van je broer of zus zijn of ander familielid), kochten zij toen ook wat dingen voor de komst van de baby, en dan bedoel ik niet voor jullie, maar voor hun thuis.

Mijn ouders (gescheiden, en vader helaas anderhalf jaar geleden overleden) zorgden wel zelf voor een bedje, kinderstoel, een box en speelgoed voor als ons kind (of andere kleinkinderen) kwamen.
    Mijn schoonouders daarentegen kochten NIETS. Onze dochter slaapt daar nooit, dus een bedje hoefde ook niet. Maar het zelf meeslepen van een kinderstoel steeds werd een beetje lastig, dus heb ik er eentje gekocht bij Ikea voor bij hun thuis. Ook qua speelgoed hebben ze een bak duplo van hun eigen kinderen van vroeger. (Prima natuurlijk) en wat boerderij-diertjes, ook van vroeger waar mijn man nog mee gespeeld heeft. Verder niets, en soms denk ik weleens: waarom kopen jullie niet een keer wat leuk nieuw speelgoed, het hoeft niet duur te kosten.

Hoe waren jullie (schoon) ouders? Kochten zij spullen voor als je kind(eren) bij hun is, of hebben jullie zelf spullen voor daar gekocht? Of neem je altijd alle spullen mee voor daar?

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Mijne doen dit ook niet, verwacht t ook niet van ze. Neem zelf altijd wat mee. Voor die 4x per maand hoeven ze echt geen speelgoed te kopen, want vaak zijn ze er na een paar keer mee uitgespeeld en moet er weer nieuw komen.

Hier staat bij schoon ouders een babyborn met kleertjes en bij m'n ouders oude barbies en duplo. De rest neem ik mee.

3. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Hier ook een groot verschil . Mijn moeder en stiefvader kopen alles voor de klein kinderen.( 2e hands.)
    Schoonvader doet niks. Heeft niet eens speelgoed. Als de kinderen jarig zijn dan krijgen ze geld. Ookal geef je cadeau tips.
    Meestal word het dan op de rekening gestort ipv in een envelop.

4. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

Jul 11, 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Hier ook niets hoor. Nu hebben zowel ik als mijn man geen moeder meer maar de vaders hebben niks in huis. Ik denk zelf dat het ook meer een oma ding is. Nu speelt mijn zoontje ook meer met de krantenmand of een oude afstandsbediening o.i.d. dan met speelgoed dus hij vermaakt zich wel. Ze willen ook beide niet oppassen dus veel is er ook niet nodig.

5. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Mijn schoonouders kochten meteen een compleet ledikantje met beddengoed en aankleedkussen. Eigenlijk ook omdat ze nog wel meer kleinkinderen verwachten (niet alleen van ons hoor :p). Een box kregen ze van kennissen, eetstoel van ikea ook, en speelgoed hadden ze nog bakken vol staan van hun eigen kinderen. Zoontje vindt dit allemaal superieur, omdat het zo verschilt van zijn eigen speelgoed. Er ligt daar ook altijd luiers en doekjes en bambix.

Mijn ouders daarentegen hebben niks. Ja, ze hebben een box overgenomen van een collega, alleen toen was mijn zoontje al 1 jaar dus eigenlijk heeft die nooit beneden gestaan :p. Op mijn aandringen hebben ze een ikea eetstoel gekocht (die van 9,99), die gebruiken ze wel altijd als hij er is. En sinds kort hebben ze wel 1 hele puzzel in huis :p. Bij mijn ouders moet dus altijd een bedje, matrasje, beddengoed, knuffels, slaapzak, lepels, speelgoed, enz mee. Heel vervelend maarja ik kan ze niet dwingen het te kopen.

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Mijn ouders kochten een volledige baby uitzet haha (nou ja bedje commode kast en badje hadden ze nog van toen m'n zus en ik klein waren) ook speelgoed hadden ze nog maar ook wat bijgekocht. Verder een kinderwagen autostoel maxicosi (zat bij kinderwagen) fietsstoeltje en buggy. En een kinderstoel van Ikea heb ik voor ze gekocht. Mijn zoontje gaat er 1 dag per week heen, slaapt er ook wel eens, heeft zijn eigen kamertje. Overigens had ik het niet verwacht en had ik het ook willen kopen maar ze vinden het zo leuk en wilden het zelf kopen.

Schoonmoeder heeft een bedje en speelgoed.

7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mijn schoonouders waren al een paar keer opa en oma en passen op alle kids op, dus die hadden al een en ander in huis zoals kinderstoelen en bedje (waar mijn man vroeger nog in heeft gezeten :D) en een tweedehands kinderwagen gekocht en speelgoed en lepels enzo.

Bij mijn ouders neem ik altijd alles mee. Heb daar een ikea kinderstoel neergezet en neem campingbedje mee.hebben wel zelf speelgoedkist enzk gekocht, maar had niet per se gehoeven

8. Amy32

Amy32 Bekend lid

Jun 28, 2010
    700
    76
    28
    We hebben alles zelf gekocht en bij beide neergezet (bedje, stoel, buggy, autostoelen). Dit omdat ze beide in het begin 1 dag op onze dochter pasten. Speelgoed en kleinere spul hebben ze zelf aangeschaft.
    Ik vind niet dat (schoon)ouders verantwoordelijk zijn voor uitzet, daar dienen ouders zelf voor te zorgen.

9. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier hadden ze aan allebei de kanten nog van alles: oud ledikantje, oude kinderstoel etc. Mijn ouders hebben toen wel tijdelijk een 2e hands box gekocht, omdat de oudste daar een dag in de week was, maar verder hebben ze niet speciaal dingen aangeschaft.

10. Veera

Veera Niet meer actief

Mijn ouders hebben een kinderstoel aangeschaft en een campingbedje.
    Ook kopen ze vaak boekjes en hebben ze speelgoed.
    Mijn schoonmoeder heeft niets aangeschaft maar daar gaat dochter ook niet logeren.

11. Wilsy

Wilsy Actief lid

Jan 9, 2016
    360
    0
    16
    Nederland
    Mijn dochter gaat 1 dag in de week naar mijn ouders en 1 dag naar mijn schoonouders. Allebei hadden ze het ledikantje van vroeger nog staan en ze hebben zelf een matrasje, kinderstoel en opklapbare box aangeschaft (2e hands).

Ik heb voor een fles, lepeltjes, verschoonkussen, beddengoed en wat speelgoed gezorgd.

Maar het was voor allebei het eerste kleinkind dus inmiddels hebben ze elke week weer wat nieuw speelgoed aangeschaft en wordt de kleine meid enorm verwend.

12. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,911
    113
    Female
    Voor mijn ouders heb ik van alles gekocht. Ik wil echt niet dat ze dat zelf gaan betalen, ben al erg dankbaar dat ze een vaste dag in de week willen oppassen. Ze kopen weleens wat speelgoed of kleertjes, maar dat is omdat ze het leuk vinden en ik ze niet kan tegen houden...
    Bij schoonouders stond al van alles (waren al meerdere kleinkinderen), dus daar niks gekocht. Zij passen ook niet structureel op, dus hebben veel minder nodig.

13. Verox

Verox Niet meer actief

Mijn eigen ouders hebben wel wat spullen geregeld (zowel nieuw als tweedehands of gekregen).
    Er staat daar een kinderstoel, campingbedje, en een autostoeltje, en ze hebben heel veel speelgoed.

Dat was ook nodig om ons te overtuigen vaker langs te komen of te blijven logeren.

Liefst had ik zelf vanalles voor ze gekocht, een leuk kinderkamertje gemaakt ofzo, maar daar hebben ze de ruimte niet voor.
    Door dat ruimtegebrek durfde ik ze ook niet zomaar op te zadelen met dit soort ruimtevretende spullen.

Mijn schoonouders hebben regelmatig iets leuks aan speelgoed, maar dat mag ze altijd mee naar huis nemen.
    Daar brengen we dus alle spullen zelf mee.

14. dochters

dochters Fanatiek lid

Jul 11, 2013
    4,894
    15
    38
    Female
    Misschien maakt het inderdaad ook nog verschil hoe vaak je kind er komt. Mijn dochter komt bij mijn eigen ouders niet vaak omdat ze heel ver weg wonen. 2 en 3 uur rijden.

En mijn schoonouders wonen 5 minuten rijden bij ons vandaan en die hebben dus nooit iets gekocht, terwijl mijn dochter en toch zeker wel 2 of 3x in de week komt.

Ze zijn het natuurlijk niet verplicht. Maar aangezien mijn ouders juist wel spullen hadden gekocht bij de komst van kleinkinderen, had ik die verwachting ook wel bij mijn schoonouders.

Ik was daarom benieuwd hoe het bij jullie is gegaan.

15. Bailief

Bailief Niet meer actief

Even vooropgesteld: mijn ouders en mijn schoonmoeder pasten niet op. Mijn ouders sinds kort incidenteel maar dochter hoeft er nooit te slapen.
    Schoonmoeder zien we elke 2 weken en mijn ouders soms elke 2 weken en soms zit er minder tijd tussen.

Mijn ouders kopen en kochten geregeld wat nieuw speelgoed voor als wij daar met onze dochter zijn. Ze hebben een kinderstoel en ledikant van hun buren gekregen waar de kleinkinderen al groter van waren. Ze hebben kunstof borden waar mijn dochter van kan eten, van alle gemakken voorzien in principe.

Mijn schoonmoeder koopt niks. Wij hebben een ikea kinderstoel gekocht voor daar. Speelgoed ligt er niet en ik heb zelf maar een bord en bestek voor onze dochter daar gelaten.

Ik vind het erg jammer dat mijn schoonmoeder niks voor mijn dochter in huis haalt. Misschien is mijn dochter bij mijn ouders wel wat verwend maar zij vinden het ook gewoon geweldig om met haar met het speelgoed te spelen. Ze zien hoe leuk mijn dochter dat vind. Mijn schoonmoeder wil eigenlijk alleen maar knuffelen met mijn dochter en als ik er ben hoor ik geregeld dat ze stil moet zitten. Ze is echt heel blij om dochter te zien en zegt ook dat ze haar mist hoor, maar dochter is nou eenmaal geen pop ;).

16. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

Oct 12, 2015
    3,438
    1,423
    113
    Female
    mijn vader is voor zijn eigen klein kind niet te stoppen met spulletjes halen daar is juist mijn moeder weer erg bezig om hem tegen te houden. :D

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Mijn ouders hebben een ledikant commode en box aangeschaft ( en speelgoed) maxicosi en vervolgstoel

Mijn schoonmoeder een box een ledikant speelgoed en kinderstoel
    En als ze wat groter werden een autostoel groep 1

Mijn schoonvader box en kinderstoel

Ze gaan mee met de leeftijd van de kinderen, ze kopen allemaal speelgoed gepast op hun leeftijd, van ledikant naar peuterbed naar groot bed, zitverhogers etc etc

De oudste drie slapen 1 keer per maand bij mijn schoonmoeder en de oudste twee 1 keer per twee/drie maanden bij schoonvader

18. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

Oct 12, 2014
    3,483
    2,599
    113
    Female
    Friesland
    Bij mijn ouders wel, schoonmoeder niet.

19. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    #19 X11, Feb 9, 2016
    Last edited: Feb 9, 2016
    Hier aan beide kanten niets aangeschaft. Pas toen de kinderen wat ouder werden, dat de opa's en oma's af en toe op de rommelmarkt met koninginnedag wat speelgoed bij kochten. Geen nieuwe dingen, wel speelgoed van ons van vroeger, geen kinderstoel etc. Verwacht ik ook niet van ze, zou niet weten waarom opa's en oma's dat zouden moeten doen...

20. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    Bij mijn ouders staat er het speelgoed van toen ik en mijn broers klein waren. Zl speelt nu bij hun met de duplo van meer dan 20 jaar oud :)
    Verder hebben mijn ouders een camping bedje gekocht en ze hebben nu 2 kinderstoelen van de ikea. Onze zoon komt wekelijks bij mijn ouders, de andere kleinkinderen komen maar zelden. We gaan elke zaterdag en blijven tot na het avondeten. Dan is het wel fijn dat er een slaap plekje is. Zoon is ook al eens bij ze blijven slapen.

Bij mijn schoonouders staat geen speelgoed. Dat nemen we van thuis mee. Er staat wel een kinderstoel van de ikea en een camping bedje. Ze hebben het zelf aangeschaft omdat hun het handig vonden om te hebben. Ze wilde zelfs een hele uitzet aanschaffen maar we hadden aangegeven dat het niet nodig is. Verschonen kan ook op de vloer ;)

Share This Page