M'n zoontje is nu bijna 13 maanden en sinds twee maanden geef ik hem voor z'n middagslaapje een flesje in bed waarna hij heerlijk rustig in slaap valt. Daarna haal ik t flesje weg. Dit is er een beetje bij in geslopen omdat we steeds op vakantie waren en hij een beetje Verlatingsangst had waardoor z'n slaapjes steeds lastig waren. Meteen huilen bij t in bed leggen en krijsen als ik de kamer uit ging. Hij valt Savonds vaak ook in slaap aan de borst en als dat niet zo is leg ik m even naast me neer tot hij slaapt, dan breng ik m naar z'n eigen bedje. Wie doen dit nog meer zo? Ik heb vaak gehoord dat ze zelf in slaap moeten kunnen vallen... Kan ik dit afbouwen? Of gewoon zo doorgaan zolang wij t fijn vinden ?
Ik zou het even zo laten. Als jullie weer een paar weken thuis zijn en de rust voor hem is weergekeerd kun je proberen het af te bouwen: geef hem zijn fles op schoot naast het bed en leg hem er dan in, praat nog even tegen hem of lees een verhaaltje en ga dan weg. Daar zal hij dan snel genoeg aan gewend zijn.
Probeer ermee te stoppen zodra er rust is bij jullie, zeker de borst voor het slapengaan is niet goed voor de melktandjes.
Ons dochtertje heeft tot en met haar 17 maand voor middag en avond een fles gehad. Toen ze 18 maand was, liet ze zelf merken dat ze de fles niet meer hoefde, door hem weg te drukken.
Ik zou stoppen of afbouwen. Hier toen va 12 mnd gaf ik dus beker rond 19.00 flesjes heb ik gewoon weggedaan. En ik poetste erna tanden en rond 20.00 naar bed zodat ze niet aanleerde met volle buik naar bed gaan. Het is erna vervangen door gewoon water.