Diepvriesgroente? en beleg op brood?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tinkerbell81, 13 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ik gebruik weleens diepvriesgroente als we geen verse groenten hebben voor ons zoontje zijn avondeten;
    ook weleens spinazie of a la creme (net wat we hebben)
    nu zei iemand tegen mij dat daar onwijs veel zout in zit is dat zo?
    Op de verpakking staat niet zoveel....ja iets van 0,003 natrium maar da lijkt mij niet echt veel toch?!

vraagje 2:
    wat geven jullie zoal op brood voor jullie kleintje; ik geef naast smeerkaas jam fruit huttenkase en appelstroop ook gewoon gekookte worst..en kaas
    Wat kan ik nog meer geven?

2. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    leverpastij vind ze heerlijk...

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Diepvriesgroente zijn qua vitamines en zo vrijwel even goed als vers (soms beter).
    Met spinazia alacreme moet je wel uitkijken, door het toegevoegde zout en de andere toegevoegde stoffen is het niet geschikt voor babies. Ook gebruiken ze voor de alacreme de slechtste kwaliteit spinazie, de grote groene stugge blaadjes, die meer nitraat bevatten. En nitraat is ook niet zo geslaagd bij babies.

Qua broodbeleg: liever niet die zoveel aangeraden smeerworst. Die wordt van lever gemaakt, de opslagplaats van afval in een lichaam, en is eigenlijk niet echt goed voor kinderen.
    Huttenkase of monchou zijn beter dan smeerkaas, omdat smeerkaas meer zout bevat en ook smeltzouten, die niet zo gezond zijn voor hele kleintjes.
    Ideaal broodbeleg is natuurlijk appelstroop: goede bron van ijzer.
    Ook lekker op brood: plakjes fruit, komkommer, tomaat, of fruitmoes

4. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    De diepvriesspinazie is erg goed hoor, alleen weet niet hoe het zit met al la creme..
    Eliza krijgt dit ook wel eens..

5. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    Ik zie er geen kwaad in hoor om dit voor de afwisseling tegeven..alleen maar zoet wennen ze ook aan

6. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Doen jullie echt fruitmoes erop?

Probleem bij ons is dat de kleintje niet echt prettig vind om van de lepel te eten.
    Courgette uit de hand vind ie wel te eten. Maar geprakt met de lepel niet.
    En fruit is meestal hard en thuis vooral eet hij dus niet echt fruit. Maar als ik het op brood zou kunnen doen (gepureerd) dan zou hij het waarschijnlijk tenminste iets binnen krijgen.

Trouwens het viel mijn man op dat bij mijn oudste zoon 2 jaar terug de fruit potjes veel zoeter waren als nu. Waardoor hij de fruitpotjes helemaaaaal niet lekker vind (ons eigen vers gemaakte ook niet hoor).

Op de brood doe ik nu inderdaad stroop en smeerkaas. Ik vind smeerkaas wel prettig (ik pak die voor de kinderen). Ik ben al blij dat hij zijn boterham eet dus die hou ik erin. Maar zal even de vet en zout percentage vergelijke met die van monchou. Misschien vind hij dat ook lekker, kan hij lekker varieren.

Mijn oudste vond vroeger vooral soep lekker. Nou de ene keer wortel erin de andere keer brocolli en de andere keer courgette. Heel wat vermicelli erin. En dan heb je lekker gezonde maaltijd.
    En als ik weinig tijd had deed ik makkelijk met cup a soup om het als bouillon gebruiken. Dus eerst de groenten klaarmaken met water en dan 1 of 2 minuten voor het einde de cup a soup erin. En klaar is je soep. Maar dat gebeurde 1 keer in de week/2 weken of zo. Als hij niet kon meeeten.
    Maar inderdaad diepvries groenten zijn meestal beter als de verse groenten. Omdat diepvries groenten meteen van het land bevroren worden, terwijl verse groente soms dagen op transport zit.
    Blik groente schijnt wel iets minder goed te zijn omdat er daar toch meer conserveringsmiddelen erin zitten.

7. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Hoi Hoi

Ze zeggen dat diepvries groente verser is dan groente die gewoon zo in de schappen liggen, dit omdat de groente als ze van het land komen direct worden ingevroren en de andere groente ( in de schappen ) die liggen er al een paar dagen...

Wat betreft het broodbeleg, kyano vind appelstroop lekker, jam, leverworst, smeerkaas, choco pasta ( niet te vaak ) .. gewone kaas .... van alles dus :D

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    ik hou alleen rekening met het koken dat ik geen zout gebuik verder kijk ik er niet naar het is zelfde dat ik groente uit de vriezer pak dat is dan echt nood.

Daan eet niks op zijn brood vind alleen brood lekker

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Gul ik eet zelf ook wel eens een boterham met banaan bv. dus voor Nick maakte ik ook wel eens bananemoes voor op brood. En dat vond hij erg lekker. Inmiddels eet hij gewoon plakjes banaan op brood. enne. heb ook eens zo'n potje met abrikoos op brood gedaan, vond hij ook erg lekker. Dus waarom niet...

10. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    als dat zo is, waarom word het dan in bijna alle boekjes en folders aangeraden als eerste broodbeleg ?
    bij mij zowel in de folder als het boekje van het cb en door het voedingcentrum (zelfde folder als cb) hier zijn ze iig favoriet. ik doe meestal om de dag (lars eet een boterham, dus ene dag zoet, appelstroop, jam, andere dag smeerkaas of smeerworst)

11. chantal1984

Dat klopt, het is beter dan de groente uit de schappen die er al een paar dagen liggen....

Als je zo af en toe een boterham met leverworst geeft dan is dat geen probleem, alleen niet te vaak...

12. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik denk ook dat diepvriesgroente geen kwaad kan.

Wat betreft de leverworst....
    Ik denk dat het aangeraden word omdat het makkelijk te eten is voor kleintjes. Maar net als Dirksmama zegt; in de lever worden afvalstoffen opgeslagen, maar ook medicijnen.
    Aangezien veel dieren tegenwoordig standaard antibiotica krijgen is de kans groot dat er hier sporen van in leverworst zitten.
    Om deze redenen eet ik zelf al jaren geen leverworst (en varkensvlees) meer.

Ik geef Ruben wel de vega-smeerworst, jam, smeerkaas, fruit op brood.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Daarbij is leverworst cholesterol verhogend, mijn man at namelijk elke dag leverworst op zijn brood. Toen hij zijn cholesterol liet controleren was deze te hoog en vroegen ze of hij veel alcohol dronk. Daar kon mijn man negatief op antwoorden en zijn we verder gaan zoeken waar het aan kon liggen en al heel snel kwam we erachter dat dit door te veel orgaanvlees kan komen.

Voor de groente die nitraat bevatten zoals spinazie en sla wordt aangeraden je kleintje het niet vaker dan 2 keer per week te geven.

Toen Kylian zo oud was hield hij erg veel van soepgroente met aardappeltjes en een klein stukje vlees.
    De soepgroente kookte ik gewoon, de aardappels ook en het vlees braadde ik (zonder kruiden en zout), dit alles met de staafmixer pureren.

Als fruit ben ik toen begonnen met partjes mandarijn, die sneed ik dan wel eerst in 2 of 3 stukjes maar dat ging heel goed.

Voor op het brood waren we er al snel uit dat het smeerbaar moest wezen, kaas en gewone ham eet hij gewoon van zijn brood af en wil daarna zijn brood niet meer eten :rolleyes:
    Ik weet niet of je een broodbakmachine hebt, dan kun je ook zelf een keer een brood maken met b.v appel erdoor.

Groetjes anita

14. chantal1984

Ja dat klopt als je smeerworst teveel eet dan kan het tegen je gaan werken, alleen af en toe een boterham kan echt geen kwaad :)

15. mam85

mam85 Fanatiek lid

3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    hier ook dievries groente.

ook de macaroni maak ik altijd met zo'n honig pakje. hij eet er gewoon van mee. wel met meer macaroni er door en weinig saus..

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dat klopt alleen mijn man at het dagelijks, in ieder geval 1 boterham en dan 's avonds ook nog een stukje. :rolleyes:
    Als je het voor je kindje niet elke dag doet maar b.v 1 of 2 keer per week dan kan het echt geen kwaad lijkt mij.

Groetjes Anita

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar snap ik werkelijk niets van.
    Stefan Kleintjes (van het boek 'Eten voor de kleintjes' raadt het ook af, om de redenen die ik al noemde).

18. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    hoe zit dat dan met gekookte worst eigenlijk en zouten?mag dat wel gewoon?

Deel Deze Pagina