4 mnd ; flesjes,fruit,groente etc

Discussie in 'Voeding' gestart door LadyM83, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi,

Pff, net bij het CB geweest, en als ik dan in huis kom, ja dan schieten mij dus weer allerlei vragen binnen. Dus wie weet kan iemand me hier helpen...

Mijn zoon is dus bijna 4 maand en de arts gaf aan dat ik wel met groente en fruit mocht beginnen.
    Ik was in de veronderstelling dat je begint met rijstebloem toe te voegen?! maar goed, zit dus met een aantal vragen

* hij krijgt nu 5 flessen van 180+6 fortevoeding. Dit vaak om 6.30 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00.
    Ga ik dan nu over op 4 flessen en dan aan de laatste rijstebloem toevoegen?
    Dus dan bijvoorbeeld op 7.00 - 12.00 - 17.00 - 21.00 ?
    Of blijf ik er eerst gewoon 5 geven en dan aan die van 19.00 uur rijstebloem toevoegen?

* mag ik dan fortevoeding blijven gebruiken in combi met rijstebloem? Hoeveel gebruik ik dan en bouw je dat op?

* als je overgaat op 4 flessen, verdeel je dan de 5e fles over de andere 4? Dus 210 + 7?

* Bouw je een groente - fruithapje op? Of stel dat je met rijstebloem start, ook gelijk groente/fruit?

* hoeveel groente/fruit mag je eigenlijk geven?

Poeehhhhh, wat een vragen weer...
    Hopelijk heeft iemand de puf deze te beantwoorden.... :)

In ieder geval bedankt alvast

groetjes

2. Bri

Bri Niet meer actief

Zelf ben ik pas gaan bijvoeden met 6 mnd.
    Heeft de arts alleen gezegd dat het mág, of adviseerde hij/zij het om nu al te beginnen?
    Als het dat eerste was, zou ik nog zeker een maand wachten. Je zoon is nog zo jong.

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen antwoorden bij de meeste vragen; ik heb nooit rijstebloem gegeven en ook nog geen kunstvoeding op die leeftijd.

Groente en fruit zou ik rustig opbouwen. Eén soort tegelijk, en dan een paar dagen kijken hoe het gaat. Bied een klein beetje aan, het ene kind likt even aan het lepeltje en het andere kind eet gelijk een heel schaaltje leeg. Ongeveer 100 gram lijkt me maximaal, maar het zou me verbazen als hij gelijk al zo veel zou eten.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kindje is pas 4 maanden, dus als jullie allebei tevreden zijn met de melk, dan is bijvoeden nog niet nodig hoor.

Ik denk dat je veel antwoorden op je vragen zult vinden als je even op borstvoeding.com het artikel en schema over voedselintroductie leest. Dat is ook heel handig en duidelijk voor babies die geen moedermelk krijgen.

Hoe dan ook, doe alles rustig aan en vooral niet te veel te snel.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik hoop dat je er wat aan hebt! De belangrijkste boodschap is eigenlijk: heb geen haast. Je kindje is - zolang hij nog niet kan zitten - nog niet echt toe aan bijvoeding. (de CB arts gaat ook tegen de formele richtlijnen in). Met 4 maanden mag het wel maar het HOEFT echt niet.

5. adi

adi Niet meer actief

Als ik jou was zou ik eerst de volgende dingen voor jezelf helder krijgen:

- heeft je kindje genoeg aan zijn melk en is ie tevreden?
    - wil je nu beginnen met groente/fruit omdat cb dat zei?
    - of was je zelf van plan om nu te beginnen met bijvoeden?

Rijstebloem hoeft helemaal niet, die wordt vaak aan de fles toegevoegd zodat de baby wat langer tussen de flessen laat en langer doorslaapt. Ik heb zelf nooit rijstebloem gegeven.

Ik zou echt vooral naar je kindje kijken. Als hij tevreden is met zoals het nu gaat, zou ik het vooral zo laten. Pas als hij niet meer voldoende heeft aan zijn melk zou ik gaan bijvoeden. Als hij die 5de fles niet meer wil zou ik overstappen op 4 flessen enz.
    Wij zijn bijv pas overgestapt op 4 flessen toen ze overgingen op opvolgmelk met 6 maanden, en met 5,5 maanden zijn we gestart met bijvoeding.

6. sam32

sam32 Bekend lid

14 jul 2010
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ook net 4 maanden en we zijn sinds afgelopen weekend ook overgegaan op 4 flessen. Eerst 4 en een half uur tussen de flessen gelaten,maar nu 4 uur ertussen en dat gaat best goed. Tussendoor geef ik hem een paar lepeltjes fruit in de ochtend en groente in de avond. Ook voeg ik bij de laatste fles 3 eetlepels rijstebloem. Wij mochten de melk van 5 flessen wel verdelen over 4 flessen. Wel moet ik erbij zeggen dat ons zoontje enorm groot is voor zijn leeftijd, hij heeft anders niet voldoende. Ik weet niet of dat voor jouw kindje geldt......

7. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

@Adi, ging dat makkelijk de overstap naar 4 flessen met 6 maanden en opvolgmelk? Die van ons drinkt nog zo krachtig en dorstig om 22:30 die 5de fles dat ik er een beetje over in zit of het wel goed komt met die 4 flessen straks.....

Ons Cb zei hetzelfde tegen mij, maar ik vond ons zoontje echt nog zo'n ukkie met 4 maanden voor vaste voeding. Ik heb gewacht tot 5 maanden en geef nu voorzichtig wat hapjes (3 eetlepels per keer ongeveer) en maar goed ook want wat blijkt....hij kan dus al niet tegen worteltjes...meteen krampjes s avonds. Hij is dan ook nog wel wat jong natuurlijk maar dat soort dingen wil je wel weten voor ze 6 maanden zijn want dan moeten ze natuurlijk wel wat kunnen hebben...paar hapjes peer gaat wel heel goed en zo proberen we elke paar dagen een soort van iets. Tegen de tijd dat hij 6 maanden is hoop ik dat hij het een beetje door heeft en zo.

Verder drink ons zoontje nog 5 x 180/6. Die laatste fles hier zo maar er af gaat dus niet. Ook niet 4 x 210/7 wat hij in principe wel op kan. Hij haalt de nacht er gewoon niet mee door of drinkt de 4de om 20:30 en komt dan om 01 uur voor de 5de. Dus hier gewoon om de 4 uur 180/6 tot hij een heel potje fruit en groente eet. Rustig aan zou ik zeggen en als het nu goed gaat gewoon door blijven gaan en langzaam wat hapjes introduceren rond de 5 maanden.

Succes, Charlie

8. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ben ook met 4 maanden begonnen. Meisje had niet genoeg aan de melk. Ze kreeg toen de flessen zo:

8.00-12.00-16.00-20.00-23.00

Ik ben begonnen met fruit, ons meisje deed niet aan proeverijtjes, die at meteen een klein bakje leeg. Ik gaf het fruit net voor de fles van 16.00 uur. Ik heb toen in het begin nog geen fles vervangen omdat ze daarvoor nog niet genoeg at.
    Rijstebloem hoeft niet, alleen als je kindje een verzwaarde fles nodig heeft.

Met een maand of 5 is de fles van 23.00 uur eraf gegaan, maar ze heeft in de 20.00 fles nooit meer nodig gehad. Ik heb nooit grotere flessen dan 180+6 gegeven. Die vond ik groot genoeg.
    Met 5 maanden ben ik ook met groente begonnen, het fruit schoof toen naar de ochtend en de groenten gewoon om 18.00 uur.
    Ik ben toen ook met thee en water begonnen.

Met 6 maanden verdween de middagfles. Toen kreeg ze een boterham tussen de middag en s middags een rijstewafeltje of soepstengel met thee/water.

Met het opbouwen gewoon kijken wat je kindje aan kan.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

9. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik vroeg die arts van hoe het allemaal zit en of met rijstebloem eventueel kon beginnen. Toen zei zij van, nou ik zou met fruit en groente beginnen. Bijvoorbeeld in de ochtend fruit en dan in de middag groente. Maar ja, als je wil mag je ook wel rijstebloem doen.
    Mijn zoon is inderdaad erg groot, vanaf de geboorte al. Hij woog vandaag ruim 8300 gram.
    Lastig is dat allemaal hoor......

10. tulip

tulip Niet meer actief

dan snap ik het advies, wel ik denk dat ze eigenlijk probeerde te zeggen, liever met fruit en groente dan met rijstebloem. Is op zich ook wel logisch, als hij het niet nodig heeft, dan niet toch.

11. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, dus groente / fruit is beter dan rijstebloem??? Hmm, weer wat geleerd :)

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ben ik trouwens pas met 6,5 of 7 maanden 4 flessen gaan geven! Wij hebben tot 6 maanden gewacht met bijvoeding en toen begon z net een beetje genoeg te eten om een fles te laten vallen.

Eens met voorgaande meiden;
    - Wil je zelf bijvoeding geven, of vraag je het nu af door het advies van de CB arts?
    - Rijstebloem mag, maar hoeft niet.
    - Je mag, als je kindje het kan, over naar 4 flessen. 4*180+6, 210 is niet nodig.
    - Ik zou, als je bijvoeding wilt geven, max 4 soorten groenten kiezen die je geeft tot je kindje 6 maanden is. Dus bijvoorbeeld wortel, boontjes, pompoen en erwtjes. Daarmee kom je al ver genoeg de komende 2 maanden. Een paar hapjes per keer is voldoende. Mijn dochter is bijna 8 maanden en eet (verse) groenten ook nog maar een paar hapjes.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee hoor. Het is beide bijvoeding en rijstebloem is heel mild.. en dat kan je zeker niet zeggen van alle groenten en fruitsoorten. Het hangt van je doel af...

Maar beter als middel om mee te starten is het zeker niet. Het is alleen niet nodig. Wel zou ik - wanneer er bijgevoed wordt voor 6 maanden - mee beginnen omdat het zo mild is (wel goed kijken of het geen verstopping geeft)

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lastig hoeft het niet te zijn hoor, je hoeft namelijk nog niets te doen, alleen als je denkt dat het nodig is. Een kindje heeft tot 6 maanden echt genoeg aan alleen melk! Als je het idee hebt dat melk niet meer genoeg is kan je een papflesje geven, of groenten/fruit, maar tot 6 maanden is het echt nog niet nodig. Dus volg je gevoel ( Wil ik het, wil hij het, heeft hij het nodig ) , of ga uit van het advies van de world health organisation ( wachten tot 6 maanden )

Deel Deze Pagina