Zijn we nu goed bezig (bijvoeding, fles)?

Discussion in 'Voeding' started by RoAn1981, Dec 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Al een week of 3 zijn we aan het klooien met de voeding van onze dochter, nu 6 maanden en een week. Volgens het cb moest ik overgaan naar 4x210, aangevuld met 's ochtends een fruithap en 's avonds een groentehap. Uiteindelijk naar pap in de ochtend en ook wat tussendoortjes, maar voor nu was bovenstaande genoeg. 4x 210 hebben we geprobeerd, dat kreeg ze niet weg. Vind ik ook niet gek; ik vind het nogal sloten melk..

Tot voor kort kreeg ze 5x 180+6, die dronk ze lang niet allemaal leeg. We maakten haar voor een droomvoeding wakker om 23.00 uur. Ik kreeg zelf het idee dat ze het wakker maken steeds vervelender begon te vinden en dacht: laten we eens uitproberen wat er gebeurt als we haar zelf laten komen. De timing hiervan was denk ik een beetje beroerd; volgens mij zat ze toen net in de 6maandensprong en/of doorkomen van tandjes; ze kwam opeens weer 3, 4 keer per nacht. Eerst dacht ik: ze heeft die fles van 23 uur kennelijk toch nog nodig. Die weer ingevoerd maar het maakte niets uit; ze kwam alsnog daarna een aantal keren. Lang niet altijd honger overigens.

Dus, ik dacht: we moeten uiteindelijk toch af van die 23 uur fles, en dan heb ik liever dat ze in de nacht komt. Kunnen wij van tevoren nog een paar uurtjes slaap pakken. Dit hebben we nu 2 nachten gedaan en op zich gaat het goed. Ze krijgt nu 2 x per dag 210 aangeboden; om 12.00 uur en om 19.30 (die met rijstebloem), en 2 x 180. Alles drinkt ze nu leeg. Ook krijgt ze 's ochtends fruit en 's avonds groenten. Eerst at ze dat slecht maar dat gaat ook steeds beter. Over het geheel gezien krijgt ze voor mijn gevoel dus nu steeds meer binnen.

De laatste twee nachten ging het zo: de eerste nacht meldde ze zich al om 23.30 uur, fles van 180 ging er moeiteloos in (terwijl ze 4 uur daarvoor dus een dikke papfles had gehad). Rest van de nacht niet meer gehoord. Vannacht meldde ze zich om 3.00 uur. Klein flesje gemaakt van 120, ging er in 1 teug in en ze sliep weer keurig verder tot 7.00 uur.

Maar ik vraag me nu af: zijn we goed bezig? Moeten we haar die nachtfles wel gaan geven? In principe denk ik: ja, anders gaat ze in een keer wel heel erg achteruit in cc's, en zoveel vast voedsel eet ze nog niet. Aan de andere kant: ik wil haar leren dat er 's avonds laat en 's nachts eigenlijk niet meer gegeten dient te worden. Tenminste; dat werd mij vanuit het cb geadviseerd. Wie heeft tips of kan met mee meedenken? Ik vind het ff heel ingewikkeld :$

2. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Oja, en wat me nu te binnen schiet: moet ik haar nu ook geen ander vocht aan gaan bieden? Water, thee? En hoe dan, in een beker (tuitbeker?) of in een fles?

3. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze overdag voldoende te eten krijgt geloof ik niet dat ze 's nachts wakker wordt van de honger. Mijn cb zei dat ook, maar het is ook m'n eigen gevoel en ervaring. Mijn dochter (nu 8,5 maand) was altijd een enorme vreetzak. Een tijdje over de liter flesvoeding, en al vroeg at ze volledig bijvoeding en brood. Maar ze werd 's nachts niet wakker van de honger.

Wat is je schema precies?

Met 6 maanden zaten wij op 2 flessen. Eerst waren dat er 3 maar toen ze haar boterham met lunch goed ging eten (met 6,5 maand ongeveer) viel die fles van de lunch ook weg.
    Ontbijt was fles van 180/6, tussendoor fruit, lunch boterham met sap, tussendoortje (yoghurt of koekje met sap), 17.00 warme hap en 18.30 fles 180/6.
    Toen we net op 2 flessen overgingen kreeg ze 2x 210/7. Maar al gauw werd het teveel, en ze werd de melk zat dus toen gingen we naar 2x 180/6.
    De droomvoeding was hier met 4 maanden al weg. Nogmaals, als ze overdag genoeg eet kan ze 's nachts niet wakker worden van de honger.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik vind 210/7 wel heel erg groot, misschien wel te groot.

Ik gaf mijn zoon dag en nacht op verzoek. Ik heb gaf dus de fles niet om 23 uur, maar liet hem zelf beslissen en komen. Veel vinden dit 'lastig' omdat je kans hebt er vaker snachts uit te moeten of bang zijn dat het langer duurd voordat ze doorslapen oid.
    Mijn jongste dronk vrijwel direct elke 3 uur, dag en nacht. Hij heeft best lang op 7 voedingen gezeten, maar het was een ukje dus blijkbaar nodig ;) Toen hij langer ging slapen begon dat in de vroege avond, maar tussen de 4 en 5 maand sliep hij klokje rond. Zonder afbouwen, rekken of laten huilen. Puur op eigen verzoek.

Ik ben van mening dat als een kindje snachts komt, deze voeding dus nog nodig heeft. Echter kan het ook wel gewenning worden als je standaard wakker wordt gemaakt.

Ik denk dat je er goed aan doet om een (klein) flesje op haar verzoek aan te bieden. Probeer je dochter tevreden te houden, maar zo klein mogelijk. Eigenlijk wat je nu doet :)
    Pap of mega grote fles zorgt niet automatisch voor beter/langer slapen. Soms zelfs slechter/korter.
    Snachts eten is voor een baby heel natuurlijk!

Je kunt nu beginnen met vocht aan te bieden, thee, water of evt diksap. Tuitbeker of gewone beker doet het vaak goed.
    Ik hou de fles voor melk.

Zoals ik het lees ging het prima, tot je bij het cb kwam...

Ohja, ik sta er iets anders in dan de meeste moeders hier. Die geven liever de fles om 23 dan er snachts een keer uit te komen. Maar ik denk dat beide niet fout is of een beter dan de ander. Het is maar net wat voor jou en je kindje werkt.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Yoghurt met 6 maanden?
    En maar 2 flessen?

Het algemene advies om vanaf 6-7 maand naar 3 flessen over te gaan.

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 6 maanden begonnen we met brood. Toen ze 6 maand en 3 weken was ofzo at ze een volledige boterham en toen viel die fles weg. Dus toen over naar 2 flessen. Ze dronk die fles gewoon niet meer, dus tja ik kan het er niet inproppen.
    Yoghurt gingen we rond die tijd ook geven ja. Ze was bijna 7 maanden, en dat ging prima hoor.

7. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Twee flessen lijkt me wel erg weinig, daar kan onze dochter nu echt nog niet op 'leven' hihi..Het schema was tot voor kort als volgt:
    Tussen 7.00 en 8.00 uur: 180+6
    10.00 uur : fruit (bijv. halve banaan)
    Tussen 11.00 en 12.00 uur: 180+6
    Tussen 15.00 en 16.00 uur: 180+6
    Tussen 17.30 en 18.00 uur: groente (3 'ijsblokjes')
    Tussen 19.00 en 20.00 uur: 180+6
    23.00 uur: Droomvoeding 180+6

Sinds ze beter eet overdag, is het schema dit geworden:

Tussen 7.00 en 8.00 uur: 180+6
    10.00 uur : fruit (bijv. halve banaan)
    Tussen 11.00 en 12.00 uur: 210+7
    Tussen 15.00 en 16.00 uur: 180+6
    Tussen 17.30 en 18.00 uur: groente (3 'ijsblokjes')
    Tussen 19.00 en 20.00 uur: 210+6 en 1,5 schepje rijstebloem

Ik snap dat als ze overdag genoeg eet, ze er 's nachts niet wakker van kan worden. Maarja, hoe weet je of ze genoeg eet? Wij kunnen dat wel vinden met onze cc's maar als zij dat nou anders voelt? Ik heb er geen moeite mee om haar 's nachts nog een flesje te geven maar ik heb wel zoiets van: je bent nu ruim 6 maanden, in feite zouden we toch over moeten kunnen op 4 voedingen. Ze krijgt tenslotte overdag ook genoeg aangeboden. Of zou het zo kunnen gaan lopen: ze komt nu elke nacht steeds iets later totdat we bij de ochtendfles zijn aangekomen en de nachtfles dus wegvalt?

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Overigens is het wel grappig; je weet nooit waar het aan ligt met die kleintjes. Tot voor kort sliep ze geweldig door, al sinds het einde van de kraamweek. We wekten haar voor de 23 uur fles en daarna sliep madam weer vrolijk door, vaak tot we haar wakker maakten. En nu opeens is het gedaan met het doorslapen terwijl ze meer eet overdag.

9. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat er met je schema weinig mis is hoor. Als zij deze flessen allemaal nog wil dan heeft ze die ook gewoon nodig. Mijn dochter dronk ze gewoon niet meer. Eerst ging die van 15.00 weg en daarna die van 12.00. Nu is ze dus 8,5 maand en lijk ze schoongenoeg te hebben van de melk, ze laat er steeds meer van staan maar het vaste voedsel gaat er heel goed in.
    Elk kind is anders. Mijn ervaring is ook dat ze het zelf heel goed regelen hoor. Dan denk je een schema te hebben en ineens doen ze het weer anders. Jouw dochter doet het hier blijkbaar goed op dus misschien moet je het zo laten en kijken wat er gebeurd. Het zou kunnen dat ze die nachtvoeding steeds meer gaat verschuiven tot ie wegvalt. Je weet het niet.
    Ik ben alleen van mening dat ze op die leeftijd 's nachts geen fles meer nodig hebben. Maar ik heb ook makkelijk praten met een baby die nooit wakker wordt 's nachts en overdag heel goed eet.

Wie weet zit ze in een sprong. Die 26 weken sprong duurde hier wel een paar weken.

10. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ja, ik dacht zelf ook aan een sprongetje, dat het nu toevallig zo uitkomt met dat gegoochel met die flessen :)
    Wat ik me nog even afvroeg: vandaag zijn we begonnen met Friso Standaard nr 2, opvolgmelk dus. Ik lees overal dat ze daar niet meer dan 800cc op een dag van mogen hebben (24 schepjes). Met ons nieuwe schema kom ik dan in de knel (geef 2x 6 schepjes, 2x7 schepjes op een dag). Hoe ga ik dit dan weer oplossen? Ze drinkt die 2x 210 nl wel helemaal leeg..

11. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sprongetje zou echt goed kunnen hoor. Hier was ze toen ook uit haar doen, werd ze ineens om 5.00 wakker en dan ook klaarwakker. Dus we liepen toen ook een beetje te klooien met de voedingen en een schema. En zo ineens heb je weer een ritme en is alles weer rustig.

Wat betreft die schepjes, dat is lastig. Ik meen idd ook dat ze niet meer dan 800 ml mogen hebben. Als je nou wel eens 4x 180/6 probeert, en daarnaast bijvoeding...kijken wat er gebeurd? Misschien heeft ze er genoeg aan. Toen wij onze dochter nog wakker maakten voor de droomvoeding dronk ze hem ook altijd helemaal leeg, maar toen we hem weg lieten sliep ze ook gewoon door. Dus ze dronk hem leeg, maar had hem dus eigenlijk niet nodig.
    Feit blijft dat je niet over die 800 ml heen moet gaan (een keer is niet erg, maar niet structureel), dus ik denk dat je wel moet proberen om te minderen. En als ze dan honger heeft zul je dat met bijvoeding moeten aanvullen.

Eet ze al brood?

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Nee, daar willen we dit weekend mee gaan beginnen. Maar ook dat snap ik niet echt. Hoe doe je dat? Je geeft haar een stukje, met de korst eraan? En moet daar boter op? Ze heeft nog helemaal niets van tanden, dus dat vind ik ook best een beetje eng..

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Honger is honger toch? En tja, 's nachts niet eten? ZE is pas 6 maanden. Blijkbaar heeft ze het even nodig.

14. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Neem 1 ding van me aan, ze stikken echt niet snel hoor. Ze sabbelen het helemaal zacht in hun mond. Ik begon met een broodkorsten, gewoon sabbelen. Daarna een stukje brood zonder korst, met boter. Maar alleen boter vond ze hier niet lekker, want na paar dagen at ze het nog niet..toen met beleg en dat ging er gelijk in. Gewoon proberen! Stukjes niet te klein maken, want met iets grotere stukjes hebben ze er juist grip op zeg maar in hun mondje.
    En dan gewoon lekker laten sabbelen, in het begin spuugt ze het misschien uit. Het is weer iets compleet nieuws voor ze, dat kost tijd. De eerste 2 weken ging het hier op en af, maar daarna had ze het door en at ze bijna een boterham op.
    Toen de stukjes goed gingen deed daarna stukjes met korst eraan. Nogmaals, ze maken het zacht in hun mond dus wees niet bang voor stikken. Mijn dochter kokhalst het nog weleens naar boven zeg maar, dan zit het stukje te ver in haar keel ofzo en dan haalt ze het zelf naar boven. Is een reflex!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Zou ook naar 4x 180/6 gaan en dan de bijvoeding wat meer uitbreiden als ze dat op kan!
    Je mag best meer geven als een half stuk fruit... Of 3 ijsblokjes groenten? Kijk gewoon naar wat ze op kan, zeker van groenten en fruit!
    Geef evt aardappel bij de groenten, vult ook meer...

Pap zorgt er meestal ook voor dat ze onrustiger gaan slapen. Ben je daar net pas mee gestart of geef je dat al langer?

Als ze hier 's nachts nog een keer kwam gaf ik meestal 120/3 of 90/2... Die scheppen haalde ik er dan overdag wel ergens af of zo!

Brood inderdaad in stukjes of repen en zelf laten eten.
    Je kunt ook eerst beginnen met een korstje in de hand, kan je kindje wennen aan de structuur en smaak.
    Dat ze nog geen tandjes heeft is helemaal geen bezwaar hoor, heb je al eens je vinger tussen die kaakjes gestopt? Daar kunnen ze flink mee bijten/kauwen...

16. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Vandaag een broodkorstje gegeven, dat ging best goed. Ze heeft er lekker op liggen sabbelen, totdat ze het zat werd en het ding op de grond smeet :)
    Maar de nacht was weer pittig. Ze had om 19.45 uur de fles (180+6, opvolgmelk, ingedikt met Nutriton) en rond 0.30 uur werd ze krijsend wakker. Klein flesje gegeven van 90+2 en dat dronk ze in recordtempo leeg. Ze viel weer in slaap om een half uur later weer brullend wakker te worden. Ik heb haar kunnen sussen maar om 6.30 uur meldde mevrouw zich alweer.
    Ik heb nu al dik anderhalve week gebroken nachten, ik ben echt bekaf. Hoe doen andere ouders dit?!

17. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Krijgt ze geen tandjes of zo dat de nachten nu zo onrustig zijn ineens???

18. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ja, dat zegt iedereen maar hoe weet je dat zeker? Ze kwijlt al vanaf 3 maanden en in haar mond zie ik niets. Ook geen andere ontlasting of luieruitslag ofzo..

19. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Even in het mondje voelen met een vinger...
    Meestal komen de eerste tandjes aan de voorkant beneden!
    Hier was het rond die leeftijd in ieder geval reden om slechter te gaan slapen.

20. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Net gevoeld en niks te voelen...Ik weet zo langzamerhand niet meer wat te doen. Vannacht weer 2 keer wakker, na gisteren over de hele dag een uurtje te hebben geslapen. Normaal slaapt ze zo 3 uur overdag en 's nachts sliep ze dus al maanden door. Dit is opeens zo anders.
    Ik begin nu te twijfelen of we de fles van 23 uur toch niet weer in moeten voeren, kijken of dat helpt. Maarja, dan kom ik in de knel met het maximaal aantal toegestane schepjes dat je van opvolgmelk nr. 2 mag geven. Ik zit nu op 4 x 180 en met 5 keer die hoeveelheid ga je over 800cc heen.

Share This Page