Wie heeft dit wel eens gedaan: In de laatste voeding een schepje(druiven)suiker. Kyra is nu 13,5 maand en wordt al weken steeds rond dezelfde tijd 's nachts wakker. Nu heb ik gelezen dat het kan zijn dat de bloedsuikerspiegel dan te ver gedaald is dat ze daardoor wakker wordt. Dit zou je misschien kunnen verhelpen door in een flesje melk voor het slapen gaan een schepje suiker te doen. Wie heeft hier ervaring mee of hier ooit iets over gehoord? Alvast enorm bedankt voor jullie reacties.
Lijkt mij geen oplossing. Van (druive) suiker stijgt je bloedsuikerspiegel snel maar het daalt ook weer heel snel. Dan kun je beter overdag een broodje extra geven.
Geen goed idee, de bloedsuikerspiegel kan dan te veel gaan pieken en dalen. En het is ook helemaal niet gezegd dat je kind wakkker wordt vanwege de bloedsuikerspiegel, dat zou echt eerst moeten worden uitgezocht door een arts.
Ook nooit van gehoord, alleen dat je bloedsuikerspiegel daar juist heel snel van stijgt. Waarschijnlijk wil ze dan na de fles helemaal niet slapen. Het is ook weer snel uitgewerkt, dus waarschijnlijk wordt ze na een paar uur alsnog wakker. Geef je een gewoon flesje of een papflesje?
Nog nooit van gehoord. Wat ik wél heb gehoord is dat hele kleine baby's niet te lang achter elkaar "mogen" slapen (zeg 14 uur) omdat dan de bloedsuikerspiegel te laag kan worden. Maar of dat waar is. En trouwens, het lijkt me sowieso erg onwaarschijnlijk dat een kleine baby 14 uur achter elkaar slaap.
Ja dat is absoluut waar. Jonge babies kunnen er zelfs van in coma raken. Als ze eenmaal te suf zijn vanwege een laag bloedsuikergehalte zullen ze steeds verder wegzakken, niet wakker worden dus. Je moet daarom als ouder die eerste weken regelmatig voeden. In de buik hadden babies 24/24 toevoer van voedingsstoffen (en dus ook bloedsuikers, gehalte kwam altijd overeen met dat van mama). Na de geboorte moeten ze overschakelen, en ze zijn ingesteld op de inname van heel regelmatige kleine porties melk om het bloedsuikergehalte goed te houden. Daarom moet je ook elke 2 uur aanleggen in het begin, en mag je nooit meer dan 3 uur tussen flessen houden die eerste weken. Met één periode per 24 uur van maximaal 5 a 6 uur zonder melk. Druivensuiker in de fles is vrij ouderwets, werd in de jaren 70 wel gedaan, toen men nog minder inzicht had in de stofwisseling bij babies, in de hoop meer tijd tussen flessen te krijgen.
Carla, volgens mij gaat dat niet helpen, maar je kan altijd om advies vragen aan het CB (ook al heb je daar ook niet altijd wat aan). Ik zou inderdaad eerder voor een extra broodje gaan, overdag. Als je het advies van het CB niet vertrouwt kun je ook altijd nog je HA raadplegen. En sommige kinderen slapen pas met 2,5 jaar door , ook al zit je daar niet op te wachten. Het is vooral voor jou vervelend, denk ik. Astrid en dirksmama, inderdaad schijnt te lang slapen voor een jonge baby niet goed te zijn, maar het gaat om een meisje van 1 jaar en anderhalve maand. Ik noem dat geen jong babytje meer .