hoe zit dat, plots boven toeslaggrens?

Discussie in 'De lounge' gestart door laravelk, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    De belastingtelefoon is bezet, ik vraag het hier maar even.
    Ik heb in april 3 weken gewerkt (via uitzendbureau, dat zou voor langere termijn zijn, bleek niet zo) en heb toen het geschatte jaarinkomen op toeslagen.nl veranderd omdat ik kinderopvangtoeslag moest aanvragen. Ik heb daarna actief werk gezocht en ben nu per 1 juni ergens aangenomen. Als alles goed gaat komt ons verzamelinkomen daarmee dit jaar net boven de toeslaggrens uit. Nu kreeg ik hoge rekeningen (bij elkaar meer dan 3000 euro) op de mat, terugbetaling van toeslagen. Ik vraag me af waar die bedragen vandaan komen, betaal ik de toeslagen tot april dan ook terug? We hebben eerder teveel toeslag ontvangen en daarvoor liep een betalingsregeling, dit is wsl meegenomen in de bedragen. Ik snap er geen snars van, ben de kluts in toeslagenland kwijt (en hoop dat ik de baan kan vasthouden, dan hoef ik daar in de toekomst niets meer mee ;) )

Als het zo is dat er per kalenderjaar gerekend wordt, doe je er dus beter aan nooit halverwege het jaar te gaan werken? Omdat je dan mag gaan terugbetalen over de maanden dat je het geld echt nodig had?

Er staan dus 3 bedragen op de betalingsverzoeken, voorschotbeschikking, betaald/verrekend en openstaand. Weet iemand wat dat betaald/verrekend inhoudt?

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Volgens mij wordt er idd per kalenderjaar gerekend. Wij moesten daardoor vorig jaar ook ineens heel veel terugbetalen.

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ja per kalenderjaar word er berekend dus je hebt helaas ook geen rechts op de toeslagen van voor april.

4. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Je toeslagen worden op basis van een geschat jaarinkomen berekend. Op het moment dat je dus op jaarbasis boven de grenzen zit zal je alle toeslagen die je in 2015 heb ontvangen moeten terug betalen, ook toen je nog geen werk had en het inkomen dus in eerste instantie lager was. Balen maar het is wel de werkwijze

5. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Waarschijnlijk kom je nu wel in aanmerking voor de combinatiekorting (dit gaat is geen toeslag maar een belastingteruggave)

6. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Oef ja klopt inderdaad :( wij hadden dat ook vorig jaar eindelijk boven de toeslagsgrens uit.... Maar de 6 maanden daarvoor echt ver beneden de toeslagsgrens dus hadden het ook echt niet gered zonder toeslagen... Maar man kon onverwacht in juli een hele goede andere baan krijgen moesten wel verhuizen etc maar toch gedaan... Helaas dus de 6 maanden dat we het echt nodig hadden ook moeten terug betalen...

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    En het is natuurlijk logisch ook: of je nu in een halfjaar of een heel jaar zoveel verdient dat je boven de toeslaggrens komt, maakt niet uit. Je zit erboven.

8. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ja wij hebben dat ooit gehad door de baan van mijn man. Hij werkt in het onderwijs. Kreeg halverwege het jaar dus meer uren (schooljaar). We konden ook ineens 4000 euro betalen ofzo toen.
    Maar je zit er inderdaad wel boven. Dus wat dat betreft wel terecht. Voor ons toen wel een harde, maar wijze les geweest.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Gaat het alleen om kinderopvangtoeslag of ook om andere toeslagen. Want kan me bijna niet voorstellen dat je boven de KOT inkomensgrens uitkomt, Die is namelijk enorm hoog.

10. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Het is inderdaad per kalenderjaar. Daarom is het goed om altijd na te denken wat komend jaar mogelijk gaat gebeuren. Beter inkomen vooraf te ruim schatten en zuinig leven dan achteraf terugbetalen.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Klopt, maar de toeslag daalt proportioneel best hard naar rato van stijging inkomen.

Ts, je geeft een JAARinkomen op, en daar wordt de toeslag op berekend. De maandelijkse betalingen zijn niks anders dan voorschotten.
    Je krijgt dus geen toeslag over de maand januari, maar een voorschot op toeslag 2015.

Het is dus terecht dat je onterecht ontvangen voorschotten terugbetaalt.

12. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Helder, mochten alle kosten incl. Boodschappen e.d nu ook per kalenderjaar gaan was het compleet logisch ;)

het gaat hier niet om KOT, enkel om de andere toeslagen.

We gaan ineens naar meer dan verdubbeling van het inkomen en zijn dus gewoon de pineut.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

aah ja dan snap ik het. recht op KOT hou je namelijk altijd, zelfs met 174000 euro inkomen ;)

Maar het klopt wel dat je dat dan moet gaan terugbetalen. Heeft mn vriend vroeger ook gehad... 2000 euro helaas.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

ja, dat snap ik.

Alleen geeft TS aan dat ze boven de inkomensgrens zit en dus geen recht had op toeslagen. De eerste vraag die in mij opkwam is: Klopt dat wel, want het recht op KOT vervalt nooit, zelfs niet met 200.000 euro inkomen. Daarom vroeg ik of het alleen om de KOT ging of ook om de andere toeslagen, aangezien deze wel inkomensgrenzen kennen.

15. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    ja als je je salarisgegevens veranderd en daarbij geen recht meer hebt op toeslagen ( op dat moment met die gegevens) betaal je vanaf januari terug. Hier ook het geval, ik heb de hypotheekrente stop gezet en onze voorlopige teruggaaf want ik wil volgend jaar eens wat terug krijgen ipv moeten betalen. En ik moest ook hetgeen we hadden gekregen vanaf januari terug betalen

16. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Vaak is het dan terug betalen van de toeslag. Het gaat inderdaad per kalenderjaar. Hier kreeg mijn man een aantal salarissen mee nadat hij zijn baan kwijt raakte. Maar dit was precies in december! Als ze nou een maandje hadden gewacht, dan had het misschien precies uitgekomen.

17. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    De pineut? Met verdubbeling van je inkomen? :( Lijkt me een typisch geval van het glas half vol of half leeg zien.....
    Als je de rest van het jaar maandelijks dubbel zoveel salaris krijgt kun je met gemak alvast sparen voor het terugbetalen aan het eind van het jaar én elke maand nog geld overhouden ook. Ik snap het probleem dus eigenlijk niet zo. ;)

18. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Dit!

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik begrijp je eerlijk gezegd niet...

Je vraagt bijstand van overheid aan omdat je geschatte jaarinkomen te laag is, en je wilt aanvulling hierop wilt door de overheid.
    Vervolgens blijkt je werkelijke inkomen ineens ruim het dubbele te zijn dan wat je hebt geschat..

Het is toch logisch dat je dan terug moet betalen? Je opgave klopte niet..
    Zie het als een lening die je kreeg om rond te komen toen je nog te weinig verdiende, en die je nu terug kunt betalen omdat je wel voldoende verdient.

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    nou, toen ik mijn toeslagen stopte kon ik het gelijk terug betalen hoor, echt niet pas aan t einde van het jaar...

Dus van sparen is echt niet altijd sprake;)

Buiten dat, heb je geen idee wat het inkomen eerst was, en wat het nu is met de verdubbeling....

Je doet nu alsof ts heel rijk is... maar je kan niet in haar financieen kijken toch..?

Deel Deze Pagina