Hey dames, ik ben erg benieuwd wie er ervaring heeft met digiminderen. Ik denk er steeds vaker aan om mijn smartphone weg te doen. Waarom? Het kost soms zoveel tijd en energie. Tijd die ik liever in andere dingen wil steken. Het is een bijna een verslaving en daardoor ook een last. 10 jaar geleden wisten we niet beter en kon je toch ook gewoon de mail en je bankzaken via de pc regelen. Als ze me echt nodig hebben ben ik gewoon op een ouderwets mobieltje te bereiken, telefonisch of per sms. Alleen de stap zou ik nog willen zetten. Ik hoor graag ervaringen positief en negatief.
Ik lees mee! Merk namelijk dat het een soort automatisme is, als ik mij verveel pak ik mijn mobiel of de pc
Ik werk in een inrichting waar je geen mobiele telefoon mag meenemen. Ik vind dat echt heel erg fijn. Op vrije dagen merk ik dat ik ook niet de hele tijd op mijn telefoon zit te kijken. Daarnaast werk ik thuis veel met mijn handen: keramiek en verf (dan wil je echt niet je telefoon vastpakken) of ik speel gitaar of viool. Nu zit ik op de bank met de laptop, dan is het echt computertijd Maar ik heb ook gemerkt dat het stoppen met sociale media de drang om constant te kijken heeft weggenomen. Ik heb al bijna twee jaar geen facebook of instagram meer. Lekker rustig.
Eens. Maar dan de iPad. Ik ben bij wijze van de hele dag verzonken in mijn iPad. Continu opzoek naar nieuwe prikkels, echt iets van deze tijd. Misschien maar eens Ipad-loze dat inlassen Iets anders,maar heb een tijdje zonder Facebook gedaan en dat was ook heerlijk rustig.
Ik volg! Ben helaas ook echt verslaafd aan mijn mobiel. Verschrikkelijk! Kan ook boos op mezelf worden dat ik hem steeds maar pak
Ik vind een leven zonder smartphone weer het andere uiterste. Denk dat dat echt ten koste van je sociale contacten gaat. Wat je wel kan doen is bijv Facebook app en Instagram app etc van je mobiel af doen. Dat je echt op de site moet inloggen om te kijken. Notificaties uitzetten is een optie. Dat heb ik gedaan. Geen rood bolletje betekend ook dat je niet steeds die drang hebt om te gaan kijken. Je kan dat per app aanpassen. Bij whatsapp vind ik het bijv niet handig. Want als ik een appje mis van de kinderopvang of iets dergelijks, is dat niet handig. Als je verslaafd bent aan spelletjes kun je die eventueel verwijderen. En zoek andere bezigheden. Ik zou het meer in die hoek zoeken om te minderen.
Ik heb om onder andere die reden Facebook compleet verwijdert. Meldingen van Apjes uitstaan. En zet ook heel bewust mijn data uit. Bepaalde momenten van de dag.
Een van de redenen waarom ik fb heb verwijderd.. een op het andere moment volledig gewist.. het was even raar maar wat een tijd!! Welke apps gebruik je veel? Keuze maken welke je niet nodig hebt en gewoon wissen..
Leuke reacties! Facebook heb ik al een aantal jaar niet meer. De enige social media die ik gebruik is LinkedIn. Verder check ik veel deze site en Whatsapp. Geen spelletjes o.i.d. Het is met name de drang om steeds op de telefoon te kijken. De druk om te reageren op een berichtje etc. De behoefte, controle om elke dag even het bank saldo te checken etc. Daar wil ik van af. Die afhankelijk van zo'n telefoon tegenwoordig, die als een "ketting" aan je vast zit. Ik mis de onafhankelijkheid, de vrijheid. Gisteravond bewust de telefoon uitgezet om 22 uur maar vanochtend dus meteen weer aangezet, die drang weer om alles te checken.
Ik probeer het ook. Overdag laat ik hem gewoon zoveel mogelijk in de tas, wil namelijk wel altijd bereikbaar kunnen zijn voor school bijvoorbeeld. Heb laatst een keer een hele week m'n telefoon uitgezet, netjes vermeld tegen de familie dat als ze mij nodig hebben ze gewoon op de huis telefoon kunnen bellen en dat als ik er niet ben dat ze later terug kunnen bellen. Voor mij was dat HEERLIJK! Voor de familie was het verschrikkelijk hahahah die waren elke keer panische dat er iets aan de hand was ofzo Nu gebruik ik hem dus zo min mogelijk eigenlijk, ben alleen bereikbaar wanneer ik het wil en dat wilt dus ook zeggen dat ik inderdaad soms gewoon niet op neem, of reageer op apjes wanneer ik het wil. Word mij ook niet altijd in dank afgenomen maar boeiend, ze weten waar mijn huis woont en ze weten dat ik digi minder. Ik kan er ook wel weer om lachen dat andere zo panische kunnen doen als je zelf wat mindert. En de ene dag vind ik het heerlijk en hang ik de hele dag lekker achter mijn telefoon en soms hang ik de hele dag er niet achter. Facebook verwijder ik niet maar dat komt puur omdat mijn nichtjes niet naast de deur wonen en we op deze manier toch nog een beetje op de hoogte zijn van elkaars leven. En ja wij bellen elkaar ook gewoon en ja we zien elkaar ook gewoon maar niet zo vaak als dat we dat graag willen, dan is Facebook dus gewoon een leuk iets.
Ik doe al niet veel op mijn telefoon. Ik ontvang mijn appjes en soms check ik mijn email en ik heb het magister van school geïnstalleerd zodat ik huiswerk en cijfers kan inzien van mijn oudste op het voortgezet onderwijs. Afspraken schrijf ik in mijn agenda, werkt veel beter. Pas stond er bij de albert heijn een vrouw voor me en die liet haar bonus scannen via haar telefoon en dat duurde toch lang lang lang, mens pak je pasje en dan kan de rest ook verder. Mensen pakken hun telefoon ook uit een soort verveling en om zich een houding te geven lijkt het wel. Fb heb ik wel maar daar kijk ik zelden tot nooit op. Meest zinloze activiteit ever die je maar kan verzinnen. Leg hem gewoon opzij en als mensen je nodig hebben dan bellen ze wel.
Ik zou mijn smartphone niet zo snel weg doen. Ik vind internet, waaronder googlemaps, mijn mail nabij en whatssapp veel te handig . Mijn werkmail lees ik dan weer alleen op mijn werkcomputer. Maar op facebook of andere social media zit ik heel bewust niet. Ik check mijn telefoon dan ook niet constant.
Een dagje of meer de data verbinding uit lijkt me ook een goed idee! Ik heb zelf sinds kort alle meldingen uitgezet, van alles: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Spotify, Soundcloud, Gmail, etc. Bizar als je alles uit probeert te zetten dat je dan pas beseft hoe vaak je per dag lastig wordt gevallen door je telefoon, terwijl het ondersteunend zou moeten zijn. Ik heb er ooit aan gedacht om de accounts op te heffen, echter heb ik mijn bedrijf ook lopen via die accounts en ik haal er opdrachten uit plus het adverteren is veel voordeliger dan old-school via de krant. Voorheen was het ook zo dat voordat ik het bed uit was, ik de data verbinding weer aan had gezet en alles zat te checken, zo ook het check gebeuren voor het slapen gaan in bed. Dat heb ik al afgeschaft. Dus los komen van die FOMO geeft wel rust en vind ik persoonlijk ook erg belangrijk. Maar alles eraf en eruit: dat niet. Ik gebruik dagelijks Google maps om te checken waar de drukte is en welke route ik dus het beste kan pakken. En in het buitenland Translate, zodat ik wat van de taal kan leren of simpelweg een recept opzoeken om eens anders dan anders te koken.
Wat bij mij echt geholpen heeft is om alle social media apps en spelletjes eraf te gooien. En om de rest van de apps niet op de startpagina te zetten, maar in mapjes bij elkaar in de app tab (bijv. 4 apps onder 1 tegel). Als je ze niet meer meteen ziet is het gemakkelijker om ze niet meer te gebruiken. Het helpt denk ik ook als je geen gesprekken meer voert via de app en zelf ook geen 'onzinnige' dingen deelt (zoals: kijk eens wat ik nu op mijn bord heb liggen ). Zodra iemand een gesprek start, bel ze dan gewoon even op of maak een koffieafspraak . En spreek met jezelf af dat je minstens een half uur moet wachten voordat je reageert. Hoef je dus maar 1x in het half uur ff te checken ipv elke vijf minuten (en dat kan je dan weer verder uitbouwen). Vrienden wennen daar vanzelf aan. En als het dringend is bellen ze toch wel. Het dagelijks meerdere keren checken van het banksaldo komt mij wat vreemd voor. Misschien kan je wat rust creeren door een envelopje in huis te leggen met wat contanten. Weet je altijd zeker dat je in geval van nood vooruit kan. Maak een overzicht van inkomsten en uitgaven zodat je weet hoeveel je elke maand uitgeeft. Als je dan eens iets extra's koopt weet je ook zeker dat je daar echt de ruimte voor hebt, zelfs zonder het banksaldo te checken. laatste tips: stop de telefoon altijd onderin je tas en zet het geluid uit. Leg hem thuis op een vaste plek waar je hem niet constant ziet en zorg dat hij niet naast je ligt (ook hier: geluid uit, alleen als iemand belt natuurlijk wel geluid). En heb er vertrouwen in dat je vrienden je niet in de steek laten omdat je niet of niet snel genoeg reageert op een berichtje.
Ik doe weinig met mn telefoon eigenlijk, dat schip heb ik een beetje gemist. Toen ik nog werkte stonden er gewoon steeds mensen aan m'n bureau of ik werd gebeld. Als er iets dringends met dl is mag ik hopen dat ze mij bellen, want appjes bekijk ik zeker niet de hele dag. Mijn partner zit wel de hele dag met z'n mobiel, helaas. Waarschijnlijk gaat het makkelijker als je broekzakken hebt. Dat is mijn tip: draag iets zonder zakken
Fijn om jullie ervaringen te horen. Ik heb zeker wat aan de tips die er bij staan. Komende weken eens uitvinden en ervaren wat bij me past!
Ik herken het! De laatste tijd laat ik mijn telefoon bewust thuis als ik bv met mn dochter naar de speeltuin ga. Zeker nu ze op school zit wil ik als ze thuis is niet de hele tijd op mn telefoon zitten. Verder dan dat ben ik nog niet, dus ik lees mee.