Een vriend van mijn moeder is overleden en nu vraagt ze of ik met haar mee wil naar de crematie... Zij is anders alleen. Nu sta ik natuurlijk niet op de kaart als genodigde zeg maar en ik weet nu niet hoe dat werkt met crematies... Hebben ze echt geteld hoeveel mensen er mogen komen en is eentje extra not done of zou ik gewoon mee kunnen met mijn moeder? Mijn moeder en ik zijn natuurlijk niet 1 huishouden en moeten dus 1,5 meter afstand van elkaar houden... ik weet nu even niet zo goed wat de regels hierbij zijn.... Iemand raad?
Mijn moeder had vorige week een begrafenis en zei dat er nog steeds maar 30 mensen mogen komen. Mocht dat zo zijn dan denk ik niet dat je welkom bent zonder uitnodiging.
Even de familie van de overledene opbellen die als correspondentie vermeldt staat. Maar aangezien het besloten clubje is en jij geen uitnodiging en niet tot huishouden moeder behoort kun je wel een 'nee' verwachten. Crematorium zit ook met flinke beperkingen qua plek Je moeder wegbrengen en ophalen kun je wel voorstellen, kun je haar gelijk opvangen en steunen vooraf en na die tijd
Komend weekend is hier toevallig een uitvaart... Er mogen 45 mensen naar binnen maar de rest is wel welkom om het buiten via beeldschermen bij te wonen. Ik vind het goed geregeld, zo kan iedereen toch afscheid nemen... Ik zou het crematorium opbellen en vragen hoe het bij hun geregeld is. Je zou met je moeder mee kunnen gaan en vervolgens de uitvaart buiten bijwonen... Sterkte
Wij hadden vorige week een crematie, wij waren meegeteld met mijn ouders. Ruimte kon dermate vergroot worden dat er iets meer als 100 personen met 1,5m afstand aanwezig konden zijn. Het ligt dus ook aan de locatie en wat daar de mogelijkheden zijn.
Wij hadden vorige week de crematie van mijn stiefvader en daar mochten maar 20 personen aanwezig zijn. Dan was het echt not done om onaangekondigd langs te komen. In een andere zaal mochten 100 personen. Maar als de familie er al 100 heeft uitgenodigd, ben je ook niet welkom. Er wordt inderdaad geteld (er staat een specifiek aantal stoelen) Vraag het aan de betrokken familie of vraag je moeder dat te doen.
Wij hadden een begrafenis maar dat was in de buitenlucht maar daar kon je wel komen zonder uitnodiging dan werd de rij gewoon wat langer. Maar ja dat was dus buiten
Hier werd specifiek geteld.. zomaar iemand extra kon echt niet. Er werd ook vriendelijk verzocht om het aantal personen dat daadwerkelijk ging en evt afmeldingen zsm door te geven. Ieder gaatje werd opgevuld. Daarbij was er een livestream. Als dat er is en je moeder wil echt niet alleen gaan is dat misschien nog een optie.
Hier pas mijn vader gecremeerd, we moesten echt de kaarten en de genodigden tellen. Expliciet de volwassenen aanschrijven en niet dus familie. Van de ontvangers gaven er een aantal aan niet te kunnen dus t kleine clubje werd nog kleiner. Aangezien je moeder nauw contact is, zou zij het kunnen vragen. Ik snap dat alleen naar een crematie gaan niet fijn is, maar vanuit zelf in die positie te hebben gezeten, als t heel krap is, verwacht een nee. Niet omdat ze willen pesten, maar dat het gewoon niet kan (voor zover hun bekend, want niet iedereen koppelt terug of ze wel of niet komen namelijk). Je zou dan, wat ook aangegeven werd, met je moeder mee kunnen gaan en mocht blijken dat er plek over is dat je er werkelijk bij kan zijn.
Joh, ik heb helemaal gemist dat je vader is overleden (ben even niet zo actief online geweest afgelopen periode). Ik wist dat het erg achteruit ging, maar lees nu dus dit. Gecondoleerd en heel veel sterkte! Hoe gaat het met je dochtertje? Die was zo erg gehecht aan hem he? Al was het de laatste tijd al wat minder door omstandigheden natuurlijk... nogmaals veel sterkte!
Dank voor jullie antwoorden. Even voor de duidelijkheid: ik zit er niet op te wachten om erheen te gaan (ik ken die hele man niet die is overleden, en die familie al evenmin, daarom vind ik het nog lastiger om zomaar met mijn moeder mee te komen). Het is puur dat mijn moeder er niet alleen heen wil... ik zou zelf liever niet gaan. Ik zal inderdaad mijn moeder vragen om contact op te nemen met die mensen om te kijken hoe of wat. Dat is denk ik het slimste.
Ik zou haar dan brengen in de auto wachten en dan weer meenemen. Het is nu eventjes niet anders in deze tijd.
In dat geval zou ik haar brengen en weer ophalen. Lijkt mij voor jou en voor de familie van de overledene een hele rare situatie als er een compleet onbekende op de begrafenis/crematie komt. Helemaal als je meerekent dat ze hoogstwaarschijnlijk maar een x aantal mensen mogen/kunnen uitnodigen.
Ik zou haar brengen en halen dan kan ze onderweg haar ei kwijt. Tijdens de crematie kan je er vanwege de 1,5 meter afstand toch niet voor haar zijn omdat je d'r hand niet kan vastpakken oid.
Ik zou eigenlijk niet eens durven. Ze hebben waarschijnlijk een selectie moeten maken en dan komt er een totale vreemde. Nee ik zou het als familie ook echt niet waarderen als het gevraagd word. Brengen en halen vind ik een goed idee.
Los van corona zou ik dat zelf al niet doen, ik had het zelf bv bijzonder vreemd gevonden als er een volkomen vreemde bij de dienst van mijn opa had gezeten - dat ging ook enkel op uitnodiging met rouwkaarten. Ik zou als het nodig is dus brengen en wachten, maar niet mee naar binnen gaan. Daarna misschien samen ergens koffie drinken als ze daar behoefte aan heeft?
Precies dit. Niet de familie vragen nu, zou ik ook heel raar vinden in deze omstandigheden. Normaal had dat prima gekund, maar nu niet, zeker niet omdat je de persoon totaal niet kent. Je moeder dus even brengen en weer ophalen is een goed plan.
Ja, ik heb het er met mijn moeder over gehad en ik ga haar inderdaad brengen en wacht daar op haar. Lijkt me echt het beste om te doen (ook al wil mijn moeder het anders... ik vind het niet gepast om daar zomaar op te duiken...)
Zorgzaam naar jouw moeder toe, en ook zorgzaam en respectvol naar het leed van andere naasten toe. Lief van je, TS!
Ja hij ging maar achteruit, in mei kwam t konijn uit de hoge hoed, prostaatkanker met uitzaaiingen naar de botten en nog max 3 maanden. Met een plek op zn wervels erbij was de grootste vrees dat in dat hele stuk ook nog een dwarsleasie en spontane botbreuken erbij kwamen, dat is gelukkig bespaard gebleven. Dochter was verknocht aan hem, die heeft het er wel moeilijk mee maar anders dan ik had verwacht, niet het emotionele huilen enzo, maar die is meer aan het puzzelen wat "dood" nou exact is en dat komt om de haverklap wel boven drijven. "niet meer levend" voldoet niet aan de criteria in elk geval. Hart gestopt, heel erg ziek, opa niet meer bij ons maar een sterretje dus we kunnen niet meer met hem spelen en oma is nu alleen etc. dat volgt ze wel. Maar dan komt ze er ineens mee aanzetten dat opa is weggelopen enzo. Vannacht dat opa heel moe was, oogjes dicht en sliep (die moeten we er heeeeeel ver bij uit de buurt houden, ze heeft al een slaapstoornis dus laten we dr niet nog een excuus bijgeven). Tja opa is gecremeerd, dus als we gaan uitstrooiien kan ik haar niet wijs gaan maken dat dat opa is. Die staat me dan raar aan te kijken...mam je staat zand te gooien en verkondigd dat dat opa is, voel je je wel lekker ofzo? Dus ik denk dat ik maar een verwaarloosd graf of een willekeurige gedenksteen uitzoek ofzo en dat we daar een bloemetje gaan brengen. *running out of options*