hoi allemaal. aankomende dinsdag wordt ik opgenomen in het ziekenhuis en woensdag wordt ik geoppereerd. waarschijnlijk mag ik donderdag weer naar huis als ik weer kan lopen, mijn oefeningen goed kan doen etc. Ik wordt geoppereerd aan mijn hernia en alle zorg zal minimaal 2 wk helemaal voor papa zijn en daarna kan ik weer wat mee doen maar zal nog minimaal een paar weken duren tot maanden voor ik weer de flexibel mama ben. nu heb ik vaak veel pijn en zet me hier als het kan overheen om toch leuke dingen te doen met ze zover het gaat. dit kan en mag ik straks niet en dus wil ik ze hier ok over inlichten. mijn dochter heb ik gisteren voorzichtig verteld dat ik volgende week wordt opgenomen en laat me nu niet meer alleen weggaan omdat ze bang is dat ik naar het ziekenhuis ga. zij heeft toen ze klein was mama 5 wk moeten missen omdat ze in het ziekenhuis lag en heeft lang met verlatingsangst gezeten hierdoor omdat het zo onverwachts was. wil het nu dus niet compleet onverwachts doen en dat ik ineens zeg en nu wordt ik opgenomen. iemand dit meegemaakt en hoe maak je het een kind van 2 en 4 duidelijk dat mama der rug wordt beter gemaakt. ik heb alicia een keer verteld dat mama der rug volgende week wordt beter gemaakt en dat ik mag logeren in het ziekenhuis, ze raakte meteen van slag dus dat was geen goede aanpak. mijn zoontje heb ik nog niet ingelicht. ook is het zo dat de dokter me rug beter maakt maar waarom kan ik dan als ik terug kom nog niks tot weinig doen . zometeen krijgt ze een trauma van het ziekenhuis omdat ze mama pijn hebben gedaan??. het liefst wil ik nu dus lekker genieten van de sinterklaasdagen, pakjesavond en maandag avond met het hele gezin de kerstboom neerzetten en versieren om sinterklaas af te sluiten. (wij doen zondag pakjesavond) dinsdag wordt ik opgenomen en vraag me dus af wanneer ik het ze het beste kan uitleggen en hoe ik dit moet aanpakken. iemand de gouden tip.
Geen ervaring mee gelukkig, maar ik denk dat je het niet te lang vantevoren moet vertellen, wat niet weet wat niet deert. Zoals je verteld kan vooral je oudste daar wel van gaan wakker liggen. Als je het zondag verteld kunnen ze misschien niet slapen of wordt het heerlijk avondje verstoord. Jij moet ook goed uitgerust zijn! Heel veel sterkte en doe rustig aan, het is best een ingreep!
Misschien kun je een soort kalender voor ze maken waarop staat wat wanneer gebeurt. Beginnend bij het weekend, dan kun je er ook nog sinterklaas op zetten en het optuigen van de kerstboom. Dan heb je de dag dat mama naar het ziekenhuis gaat en dan dat ze op bezoek mogen komen, misschien dat papa nog iets leuks met ze doet en dan mogen ze mama ophalen etc. Dan kan je dochter elke dag een sticker plakken en ziet ze wat er gaat gebeuren (eenvoudige tekeningetjes maken of van internet halen) Ik merk dat dingen voor Thijmen overzichtelijker zijn als hij het een beetje kan overzien. En op een kalender kun je het mooi aanwijzen.
Ik zou ze vertellen dat je rug beter wordt gemaakt, maar dat het net als dat zij ziek zijn, het een tijdje duurt voordat je rug weer helemaal beter is. Dat het wel nodig is, omdat je graag leuke dingen met ze wil doen e.d. Verder zou ik duidelijk aangeven wanneer je precies gaat, dus wanneer ze je voor het laatst zien, en wanneer je precies terug bent. En alvast vertellen dat als je terugkomt, je rug nog erg zeer doet en je dus van de dokter in bed moet blijven. Maar ook dat papa gewoon thuis blijft omdat mama's rug beter moet worden. Verder ruimte laten voor vragen stellen ed. Een open onderwerp van maken dus. Ik denk dat je dochter sowieso wel gaat huilen en een beetje in paniek raakt. Het is ook niet niks voor zo'n kleintje. Maar je gaat als het meezit maar 2 nachten weg, dus je bent snel weer terug
Bij mijn 4-jarige zou ik het af en toe ter sprake brengen als het even uitkomt. Bijv als je aan het spelen bent, maar ergens niet bij kunt door de pijn. Dat je even zegt "fijn dat de dokter het volgende week beter maakt. Dan kan ik over een poosje weer beter met je spelen".. De 2e jarige is lastiger denk ik. Maar die pikken zo'n opmerking als boven ook wel over denk ik. Je bent er nu al over begonnen, dus denk dat je het nu wel moet doortrekken, anders gaat ze misschien het hele weekend in zichzelf malen? Een kalender kan wel helpen om het tijds verloop iets duidelijker te maken.
die kalender vond ik een super idee en ben even aan de knutsel gegaan . heb hem nu neergehangen zodat ze precies zien wat er gaat gebeuren 3dec, naar de flat want daar is sinterklaas bij oma geweest 4dec pakjes avond 5dec kerstboom versieren 6 dec opname (in de middag) 7dec op bezoek en mama ligt op bed 8 dec komen ze mama ophalen en mag ik naar huis. met deze uitleg kom ik denk ik al een heel eind. vooral met de oudste. denk dat ze hier wel wat mee kan. duidelijkheid en precies zien wanneer wat gaat gebeuren. omdat ik haar niet bang en zenuwachtig wil maken denk ik dat ik deze kalender vanavond al ophang en als ze vragen heeft dat ik die dan beantwoord. zo ziet ze dat er eerst nog van alles leuks gaat gebeuren en dat mama ook gewoon weer naar huis komt wat denk ik nog het belangrijkste is voor haar. ook mag ze op bezoek komen wat altijd erg leuk is. die dagen gaat ze gewoon naar school dus ze zal wel wat afleiding hebben. Ik heb echt 2 mamas kindjes vooral de oudste dus die zal het wel moeilijk krijgen.
Oei dit brengt veel naar boven - mijn mams werd precies met kerst (3e kerstdag) geopereerd toen ik 11 was. Wel wat ouder, dus voor mijn ouders misschien makkelijker uit te leggen ondanks dat het om kanker ging (, maar na een lange weg wel genezen ). Wat een goed idee, die kalender. Ik pink er even een traantje bij weg. Sterkte met de operatie!
Mijn dochter is helemaal blij met haar kalender. Duidelijk en ze kijkt erg uit naar pakjes avond en de kerstboom versieren haha. Over het ziekenhuis zij ze alleen " kijkmam ik mag jou duwen" haha. Heb er al wat meer vertrouwen in dat het wel goed komt. Ze vond het ook leuk dat Ze gewoon op bezoek mocht komen
slim gedaan! zeker het mama naar huis plaatje! Vorig jaar ben ik rond deze tijd ook geopereerd aan een hernia. Mijn dochter was wel een beetje van het padje daarna. Ze heeft nog weken voor de wc deur gelegen als ik aan het plassen was.. Gewoon omdat ze bang was dat ik weg zou gaan. nu zegt ze nog wel eens "mama toen jou rug stuk was.." Maakt gewoon indruk op zo'n kleintje. He heel veel succes dinsdag! Ik vond de operatie geweldig Die zenuwpijn was gelijk een stuk minder. Daar kwam operatiepijn voor terug, maar die is een stuk beter te handelen vond ik..