Inductiekookplaat

Discussie in 'De lounge' gestart door Dieuwke86, 28 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dieuwke86

Dieuwke86 Lid

25 nov 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwbouw woning en zijn daar genoodzaakt op inductie te koken. We hebben alleen geen idee welke kookplaat we moeten kopen!

- Waar moeten we op letten bij het kopen van een inductiekookplaat?
    - Welk merk heb je en hoe bevalt deze?
    - Waar kunnen we een goede maar niet belachelijk dure inductiekookplaat kopen?

Alvast bedankt voor je reactie!

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    heb ook een inductie van zanussi.
    voordelen: het werkt enkel als je er een kookpot opzet (dus per ongeluk opzetten, een tupperwaredoos erop en 4u later de keuken in de fik . Kan niet meer); kooktijden zijn ook sneller tov electriciteit (moet niet meer opwarmen).
    nadelen: je moet koopotten en pannen kopen die voor een inductie kunnen, dus effe in de wibra achter een klein pannetje kan niet meer (altijd kijken of het voor inductie is). Mss moet je daarom je huidige weggooien. ook wokken, tajines, grillpan ed gaat moeilijker omdat die pannen er niet voor aangepast zijn.
    als er iets overkookt (aardappelen of melk) dan stopt de plaat. Na een halfuur ga je dan kijken en dan zijn je aardappelen nog rauw (dat is het punt waar ik het ergst op baal), je moet steeds zien dat er niets overkookt.

Al bij al had ik liever gas, maar we hebben nu geen gasaansluiting

3. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Wij koken al meer dan 8 jaar op inductie en ik vind het heerlijk. Je moet inderdaad goed kijken welke pannen geschikt zijn voor inductie. Zelf heb ik alle pannen die ook voor gas zijn gemaakt; grill pan, wok en zelfs een poffertjes pan.
    Ik heb zelf 9 standen op de inductie en een powerboost. Water koken duurt maar een minuutje.
    Verder vindt ik het veilig aangezien hij het alleen doet wanneer je er een pan op zet. Zodra je de pan eraf haalt kun je je hand op de plaat leggen.
    Ook is het veel makkelijker schoon te maken dan een gas kookplaat.
    Ik zou niets anders meer willen.

Ik geloof dat wij een siemens hebben. Die is vrij prijzig.

4. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Tip bij de action heb je verschillende pannen die geschikt zijn voor inductie kosten rond de 8 euri...

5. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik vind het ook geweldig. Wij hebben er één via de Ikea. Negen standen, booster, werkt helemaal super. Ik had al een goede pannenset, eerst op gas gebruikt en toen geprobeerd of ze het nog deden op inductie (dus niet kromgetrokken waren) en dat deden ze. Je kunt testen of ze om te beginnen geschikt zijn voor inductie door een magneet tegen de bodem te houden, als die blijft plakken is je pan in principe geschikt, mits niet kromgetrokken.
    We hebben een vrij brede plaat, vind ik lekker omdat je dan de ruimte hebt voor je pannen.

6. Dieuwke86

Dieuwke86 Lid

25 nov 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zijn allebei net jarig geweest en hebben gelukkig een hele pannenset gekregen.

We weten nu alleen dus niet welk merk kookplaat we moeten kopen en waar we deze moeten kopen... Ons budget ligt zo'n beetje rond de € 500,-

7. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ikea dus. We hadden laatst iet met de vaatwasser en kregen toen het nummer van de servicedesk van de producent. Ik durf niet te zeggen of er noh opgenomen werd met Siemens, maar Whirlpool was het in elk geval zeker niet.

O ja, je kunt weleens geluid horen tijdens het koken, maar dat is normaal. Inductie werkt met spoelen en het opwekken van een magnetisch veld en dat geeft soms een vreemd geluid.

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    ja dat ronkt een beetje en als het warm genoeg is dan stopt het geronk, vooral als je hele koude potten erop zet (vol diepvriesbloemkool of zo).
    Ik weet wel niet hoeveel hij kostte, zat al bij de keuken.
    Hij heeft ook 9 standen, zal mss standaard zijn

9. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Wij koken ook inductie voorheen gas maar als je bij een gaskookpit het water laat overkoken gaat het vuur ook uit is mijn ervaring en dan heb je wel het gas open staat. Dus veel gevaarlijker lijkt me.

10. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden

dit dus!! wij hebben ook de inductie van ikea, hiervoor keramisch, man wat een ramp, inductie vind ik veel op gas lijken kwa koken, je kan de hitte goed regelen.(en geen pannenlappen meer in de fik...........)

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En die van de Ikea (anderen vast ook) hebben een kinderslot

Ideaal!
    Niet tegen dochterlief.. Maar de poezen lopen er weleens over en als er dan een pan staat... Gaat het fornuis niet aan.

Moest aan het begin even wennen aan welke stand hoog, laag en medium was.. Maar goed.. Dat hou je toch :)

Bijv standje 1 is niet "zachtjes laten pruttelen" maar meer de warmhoudstand zegmaar.
    Dat soort dingen wennen heel snel vond ik.

Zu nu niet meer zonder willen.
    (Not to mention het schoonmaken van een gasfornuis is echt een rotklusje. Nu gewoon een doekje en het is schoon!)

Deel Deze Pagina