Ja, de discussie (proef)dieren vs. abortussen heeft ook echt enorm veel met elkaar te maken.... En jij bent van mening dat varkens in Nederland bewegingsvrijheid hebben? Dan weet ik niet of jij je zo goed hebt laten informeren..
Simpel paracetamol is al getest op dieren ( hoe weten ze anders dat 1 tabletje al dodelijk is voor kat/hond) dus zou zeggen laat ze staan. Ik gebruik veel medicatie en vind het daarom hypocriet om te tekenen. Niet willen dat het getest wordt maar zelf ook geen proefpersoon willen zijn maar wel goede medicatie . Tja in sommige landen zijn honden gewoon voedsel en staan ze net zo goed in de rij bij de slacht ( Thailand bijv Bangkok) . Dat wij er huisdieren van maken geeft ze niet meer rechten als elk ander dier al vinden we een hond meteen zielig
Ik doe zelf wetenschappelijk onderzoek en ik vind gebruik van proefdieren altijd een heel moeilijk onderwerp, omdat ik een enorme dierenliefhebber ben. In principe zijn er héél veel onderzoeken die tegenwoordig zonder dieren gedaan zouden kunnen worden, middels simulaties. Dit is echter duur en veel universiteiten hebben dit geld simpelweg niet, dus dan komen toch de proefdieren (helaas) weer om de hoek kijken, zeker wanneer de overheid en het bedrijfsleven niet wil meebetalen. Daarnaast zijn er onderzoeken waarvoor simulaties gewoon echt niet mogelijk zijn en proefdieren noodzakelijk zijn. Gelukkig worden er in Nederland strenge ethische eisen gesteld aan het gebruik van dieren voor (wetenschappelijk) onderzoek, maar nog steeds blijft het natuurlijk een moeilijke zaak in mijn ogen. Zelf vind ik dat de overheid meer mag stimuleren en helpen om simulaties mogelijk te maken en zo onnodig proefdieronderzoek te vermijden. Verder vind ik het erg belangrijk dat een ethische commissie niet alleen keurt of de dieren goed behandeld worden, maar ook of het onderzoek in potentie genoeg kan opleveren om de kosten (in termen van dierenlevens) waard te zijn.
Helemaal mee eens! Ik weet datje ook medicijnen op jezelf kan testen, tegen een vergoeding, maar ook deze medicijnen zijn eerst getest op dieren. Ik vind het ook zielig, maar wat zijn de andere opties? Ga jezelf dan de medicijnen testen?
Maar dan nog.. Waarom mag je als het om eten gaat wel als mens over het dier beslissen en wanneer het om dierproeven gaat niet..?
Deze dieren zijn tenminste normaal behandeld, en hebben ruimte gehad. Het slachten gaat ook echt een stuk dierwaardiger. Ik kies ervoor om geen mishandeld vlees te eten. Dat lijkt me al een betere keuze. Wij eten gelukkig maar 3 keer per week vlees, voor onze gezondheid.
Weet niet of dit lukt, maar hier het hele verhaal bij de foto. Deze varkens kunnen best enkele cm bewegen, dáár reageerde ik op. En de reden dat ze in deze stellingen staan zie je dan op de bijgaande foto`s: zodat ze niet op de biggen gaan liggen. Zelf hebben we een biologische melkveehouderij, dus ik ben ook geen liefhebber van zulke bedrijven, maar door het roepen alsof Nlse boeren zo vreselijk slecht zouden zijn, wordt zéér veel kapot gemaakt! Dat is de reden dat ik reageerde, want in Nl hebben we zeer strenge eisen en regelgeving, vele malen strenger o.h.a. dan in andere landen en de inkomsten voor de boeren hangen overal aan vast. Je ziet het nu weer bij Friesland Campina: de melkprijzen voor de boeren gaan weer drastisch omlaag, maar in de winkels niet. En als de prijzen beter worden voor de boeren, duurt dit altijd een tijd, maar als ze kans zien om ze omlaag te gooien (zoals nu bij de russische boycot) is het twee weken later al raak. Maar veel mensen roepen met elkaar mee dat alles zo zielig is en dat de boeren zo slecht zijn en ga zo maar door, maar ook zíj doen hun best. En een dier die het slecht heeft, functioneert ook slecht, denk je dat een boer dát wil? Dan brengen ze ook niks op!
Ik heb heel het topic niet gevolgd omdat ik nooit zo goed tegen dit soort dingen kan. Maar las dat de proeven zijn opgeschort. Op een enkele hond na waar de behandeling al bij gestart was. Ik kies er voor om nauwelijks vlees te eten. Fair trade producten te kopen (zo ver de portemonnee het toelaat) en het vlees dat ik eet het liefst alleen biologisch koop. En mijn make-up is dierproefvrije net als de meeste andere verzorgingsproducten die ik gebruik. Des al niet te min kunnen we er soms niet omheen om dieren te gebruiken om de medische zorg te verbeteren. Deze dieren in nl hebben over het algemeen een redelijk goed leven en wordt er respectvol met ze omgegaan. Ja het is zielig en sneu maar ergens ook noodzakelijk als je bepaalde handelingen ook voor mensen beschikbaar wil krijgen. Ik heb de artikelen niet gelezen dus weet ook niet wat er met deze dieren gebeurt als ze klaar zijn om het zo maar te zeggen. Ik weet wel dat er bij sommige diersoorten geprobeerd wordt om daarna een leuk huisje voor ze te vinden als het dier an sich nog een fijn leven kan hebben. Daarnaast heb ik wel enigszins moeite met het feit dat er nu rijen mensen zijn die die labradors wel een warm mandje willen geven maar ondertussen de asiels stampvol zitten. Ben benieuwd of deze mensen zich bij de asiels melden als blijkt dat ze geen labrador kunnen krijgen van het experimenten programma.
Ik heb nergens geroepen dat nlse boeren slecht zijn. Je kunt er alleen niet omheen dat het wel gebeurd hier in nederland. Sommige boeren kiezen voor kwantiteit en niet voor kwaliteit. #speciaal voor jou Mahiri... Het leven in de vee-industrie Na de voedselschaarste in de Tweede Wereldoorlog riep de Nederlandse regering: 'Nooit meer honger!' Iedereen zou goedkoop en voldoende voedsel moeten kunnen kopen. Ook vlees. Om de prijzen in de supermarkt zo laag mogelijk te houden, werden de kosten afgewenteld op de boer. Als gevolg werd de veehouderij steeds intensiever, en werden de dieren steeds meer behandeld als levenloze producten. De intensieve veehouderij, de vee-industrie, was geboren. De Nederlandse vee-industrie produceert jaarlijks meer dan 560 miljoen dieren. Deze dieren worden beschouwd als producten. Ze worden in fabrieken geproduceerd, vermeerderd en verhandeld. Zo veel mogelijk en zo snel mogelijk, tegen minimale kosten. Op arbeidskracht, grond en energie wordt zo veel mogelijk bespaard. Hun leven lang worden de dieren in minimale ruimtes gehouden. Vele staan altijd binnen, meestal met alleen kunstlicht. De meeste handelingen in het leven van de dieren gebeuren machinaal, door melkrobotten, voermachines, kuikensorteerders, lopende banden, slachtmachines, etc. Lees meer De ergste misstanden Weinig tot geen moederzorg. Doorfok op absurd hoge groei of productie. Pijnlijke ingrepen. Slechte huisvesting. Lange internationale transporten. Vernietiging van 'nutteloze' dieren. Uitbraken van dierziekten. Gebrek aan moederzorg Voor hogere productie en efficiëntie worden jonge dieren direct of veel te vroeg bij hun moeder weggehaald. Er is niet tot nauwelijks sprake van moederzorg. Lees meer over moederzorg in de vee-industrie. Pijnlijke ingrepen De dieren worden door allerlei pijnlijke ingrepen aangepast aan hun omgeving, vaak als ze slechts enkele dagen oud zijn. Bij leghennen wordt de snavel afgeknipt, bij varkens de staart. Bij kalfjes worden de hoorns weggebrand. Slechte huisvesting De dichte hokken waarin de dieren leven zijn klein, laten zelden daglicht toe en bevatten amper stro of afleidingsmaterialen. De hokken bestaan vooral uit beton, tl-buizen, stalen hekken en roostervloeren. Dieren leven in hun eigen poep en krijgen amper de mogelijkheid om te bewegen of natuurlijk gedrag te vertonen. Van alle dieren in de reguliere vee-industrie mogen alleen melkkoeien en schapen naar buiten. Maar ook 30 procent van de melkkoeien blijft tegenwoordig het hele jaar door op stal. Doorfokken op hoge productie De dieren worden al jarenlang doorgefokt op hoge productie: veel vlees, melk of eieren. Een koe geeft tegenwoordig 8.000 liter melk per jaar, twee keer zoveel als in 1950. Een vleeskuiken groeit in zes weken uit tot een vleeshomp van meer dan twee kilo. Een moedervarken krijgt nu jaarlijks gemiddeld 28 biggen, in de natuur krijgt ze er 10. Deze hoge productie heeft een prijs. Veel energie van de dieren gaat naar de productie, dit gaat vaak ten koste van de gezondheid. Mede hierdoor is het antibioticagebruik in de vee-industrie te hoog. Dit vergroot de kans op het ontstaan van gevaarlijke resistente bacteriën. Lang internationaal transport Na het ellendige leven in de stal, is het tijd voor de slacht. In andere landen is slachten vaak een paar cent goedkoper, dus veel dieren worden op uren- tot dagenlange transporten gezet in krappe vrachtwagens zonder eten. Lees meer over transport. 'Nutteloze' dieren Sommige dieren zijn niet geschikt om vet te mesten, zoals haantjes en soms geitenbokjes. Deze dieren zijn nutteloos en worden vlak na de geboorte al afgemaakt. Dierziekten Door de hoge dichtheid en de lage weerstand ontstaan epidemieën, zoals MKZ, Q-koorts en de vogelgriep. Dit wordt opgelost door miljoenen gezonde dieren te vernietigen. Lees meer over dierziekten. Cijfers Op een willekeurige dag in 2013 leefden er ruim 130 miljoen dieren in de Nederlandse vee-industrie: Vleeskippen 44,2 miljoen Legkippen 44,8 miljoen Vissen 23,0 miljoen Varkens 12,2 miljoen Melkkoeien 2,8 miljoen Schapen 1,0 miljoen Vleeskalveren 0,9 miljoen Eenden 0,8 miljoen Kalkoenen 0,8 miljoen Vleeskoeien 0,3 miljoen Konijnen 0,3 miljoen Melkgeiten 0,3 miljoen Dagelijks worden in ons land 1,6 miljoen dieren geslacht.
Machinaal is meteen slecht? Een koe die ervoor kan kiezen hoe vaak en op welk tijdstip zij gemolken wordt, is slechter af dan een koe die standaard om 6 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds wordt gemolken? Een koe die elke 2 uur (ook 's nachts) haar voer weer bij het rek geschoven krijgt, zodat ze weer kan zoeken naar wat ze lekker vindt, is slechter af? Hoe triest ook, ik denk dat zelfs met alle machines een melkkoe in Nederland nog bijna meer persoonlijke aandacht krijgt dan een bejaarde in een verzorgingstehuis.. (en dat is geen klacht tegen de verzorgsters en verpleegkundigen, want die doen echt wel hun stinkende best)!
Machina melken en voederen vind ik ook niet slecht. Juist erg handig en scheelt veel tijd. Een koe went wel aan het geluid en de handelingen als dat goed aangepakt word. Maar machinaal kuikens sorteren vind ik wel slecht. Machinaal kippen slachten ook. En dit gebeurt niet alleen met kippen. En om het verhaal nog meer offtopic te maken, ganzen worden levend geplukt voor een lekker warm dekbedje. Maar dieren gebruiken om medicijnen te experimenteren voor kind en mens slaat men stijl achterover.