50% vindt dat wel kunnen tot nu toe.. Een leraar mag fysiek ingrijpen als een leerling echt niet luistert | RTL Nieuws Nou van mij mag een leraar fysiek ingrijpen als ik dat dan vervolgens ook mag.. Zou wat zijn! Kies er zelf voor om mijn kind geen tik of wat dan ook te verkopen en dan zou een leraar dat wel doen??! (Je kunt stemmen bij RTL, dus een pol is een beetje zinloos, maar graag je mening..)
Ligt er een beetje aan wat je onder fysiek ingrijpen verstaat. 'k Heb wel eens meegemaakt dat een leerling absoluut het lokaal niet wilde verlaten (na bepaald wangedrag), ook niet toen de directeur erbij kwam, dan heb je toch echt de neiging om zo'n persoon even bij de schouder vast te pakken en het lokaal uit te 'duwen'. Maar slaan e.d. lijkt me echt uit de boze.
Dit dus... en ik denk dat daarom veel mensen op 'ja' gestemd hebben bij deze poll. Tegenwoordig slaan sommigen al op tilt als je ze rustig een zetje geeft omdat ze niet doorlopen (en niet luisteren of niets horen als je vraagt opzij te gaan). En wanneer ze in moeten grijpen in een ruzie of iets dergelijks, dan is fysiek ingrijpen soms noodzakelijk (in de zin van: vasthouden), omdat je anders niet tot ze doordringt.
En gaat dit bv over de middelbare school?? Want de gymleraren die ik had waren best flinke mannen maar dat waren een aantal 3e en 4e klassers ook dus als die zich echt misdragen??
Idd wat versta je onder fysiek ingrijpen. Schoppen of slaan is mi uit den boze, maar als mijn kind niet luistert mag ie best bij z'n arm of oor gepakt worden om even gecorrigeerd te worden. Maar goed, ik ben zelf niet een moeder die voor alles de discussie aangaat en met praten alles wil bereiken. De dialoog aan gaan met je kind enzo. Soms is het gewoon omdat ik het zeg en wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
Wat versta je onder fysiek ingrijpen? Iemand bij zijn schouder pakken? Tja als mijn kinderen lastig zijn mag een docent dat prima doen. Ik vind persoonlijk dat we sowieso zijn doorgeschoten met het pamperen van onze kinderen. Tuurlijk zitten hier vast en zeker alleen maar moeders met perfecte kinderen. Maar als ik kinderen zie die hun moeder voor k*t uitschelden denk ik goh een corrigerende tik volstaat voor zo'n tuig geen eens meer, dat zou een corrigerend pak slaag moeten worden. De eerste keer dat een van mijn kids zo'n woord tegen mij gebruiken kunnen ze een week niet zitten.
Dit heb ik vroeger meegemaakt met een klasgenoot op de middelbare school. Hij werd behoorlijk onterecht weggestuurd en wilde niet vertrekken want hij was het er niet mee eens. De leraar gaf hem een lichte duw maar de jongen verloor zijn evenwicht, struikelde over een tas en kwam zeer ongelukkig ten val (met hoofd op metalen tafelpoot). Hij verloor bewustzijn en had daardoor hersenletsel opgelopen. Een vreselijk gebeuren dus nee, van mij hoeft een docent nooit fysiek in te grijpen... Het gebeurt zo snel dat daarmee een grens overschreden wordt.
Slaan echt niet.. Maar ik kan me situaties indenken waarbij een kind gewoon niet wil luisteren en toch uit de situatie moet. Je kunt hem toch moeilijk zijn zin geven? Maar dat houdt dan echt wel op bij de schouder/arm pakken. Of vasthouden bij een ruzie. Maar een tik is in zo'n situatie echt niet nodig..
Wanneer het kind totaal doordraait na een ruzie op het schoolplein en andere kinderen trapt dan vind ik dat een leraar het kind zeker bij de arm mag pakken. Tegenwoordig zeuren ouders om alles. Vaak kan juist op deze manier ook erger leed worden voorkomen. Wanneer de leerkracht het kind met opzet lichamelijk iets wil aandoen (omdat het kind niet luistert) vind ik het een ander verhaal. Dat kan natuurlijk niet. Uiteindelijk zijn er altijd ouders die opkomen voor hun kind en vinden dat de leerkracht het niet goed doet. Als je niet ingrijpt en een ander kind heeft een blauwe plek komen die ouders weer klagen. Sorry spreek uit ervaring t blijft moeilijk maar ik pak in sommige situaties een kind bij zijn jas of arm wanneer het gevaar oplevert voor andere kinderen. Denk aan pesten en elkaar laten struikelen op de trappen. Kinderen halen af en toe de raarste dingen in hun hoofd en denken niet na over de gevolgen.
Oja hoor als het nodig is mag een leraar mijn kind best stevig bij zijn bovenarm pakken en meenemen of uit de klas zetten. Doet de juf nu bij kleutermans ook en ik vind dat eigenlijk een prima manier om te laten merken dat het kind serieus even moet luisteren. Ander fysiek ingrijpen vind ik niet nodig, of het moet bijvoorbeeld zijn dat een middelbare scholier een docent slaat of schopt, dan mag er van mij ook best terug gemept worden.
wij pakken ze nooit zelf beet als ze de klas weigeren te verlaten (mbo laag niveau) maar halen er de (grote) conciërge/beveiliger bij. Zij weten wat ze moeten doen en kunnen beter inspelen op de situatie. Vaak is hun dreiging al voldoende en anders worden de leerlingen idd beetgepakt en fysiek de klas uit gezet.
Dit je hoeft je als docent echt niet de les te laten lezen en zeker niet op de toon die er tegenwoordig wordt gezet. Als ik alleen al kijk toen ik op school zat moest ik meneer of mevrouw zeggen nu halen ze op het voortgezet onderwijs het in hun hoofd de voornaam te gebruiken echt belachelijk. Een grote bek dat ze hebben en het dreigen nee bedankt dat hoef je echt niet over je kant te laten gaan. En fysiek geweld mogen ze van mij echt wel beantwoorden met een klap terug.
Als een kind een gevaar vormt voor zichzelf en de kinderen om hem/haar heen dan pak ik een kind stevig bij de bovenarm(en) . Ik zal nooit een kind slaan of een tik geven, niet mijn eigen kind of het kind van een ander. Maar stevig vastpakken als er iets echt mis (dreigt) te gaan dat moet voor ieders veiligheid kunnen toch?
Vastpakken mag van mij, maar dan ook alleen vastpakken, niet knijpen of weet ik het.. Misschien dat ik er zo fel op ben omdat ik wel weet hoe slaan snel door kan slaan zeg maar. Ik schrik ook van de reactie onder de poll (bij fb)
dit dus. en hier hebben we het over het algemeen over kleine kinderen. Mijn oudste is bijna 18 en zit op school. Dan red een leerkracht het heus niet meer met een wijsvinger en een simpele "foei, dat mag niet"......
Bij ons op school was dat ook zo, (ben er net 3 jaar af) maar een leraar werd bijvoorbeeld aangesproken met Franssie!!!! De man werd 60.. Allemaal van die hippe leraren tegenwoordig die nauwelijks les geven en inderdaad geen enkel respect van hun leerlingen krijgen. Terwijl daar ook leraren rond liepen van de oude stempel, als je binnen kwam moest je boeken en etui op de linkerkant van je tafel leggen en als je niet op tijd was werd dat niet voor deze ene keer door de vingers gezien, als je er doorheen praatte kreeg je 1 waarschuwing, kon je nog niet je mond houden, kon je nablijven, etc. etc... Dat soort leraren hebben het ook niet nodig om ouders te bellen, maar regelen het zelf wel met de leerlingen. Dat soort leraren kregen nagenoeg nooit een grote mond en hebben geen fysiek ingrijpen nodig, want de leerlingen weten bij dat soort leraren dat ze het vroeg of laat toch gaan bezuren.. Volgens mij vinden de meeste kinderen/jongeren structuur wel fijn en als ze weten waar ze aan toe zijn hoeft er ook niet zoveel fysiek ingegrepen te worden.
Ik heb er ook geen moeite mee hoor. Als mijn dochter zich misdraagt zou ze van mij hardhandig aan d'r arm de klas uitgemeten mogen worden. Maar schoppen en slaan is onacceptabel
Wat een vreemde ongespecificeerde stelling is dit. Hier kunnen ze straks elke kant mee op. Ik weet overigens niet of de generatie die met de bordliniaal is grootgebracht nou perse beter in staat is zich fatsoenlijk te gedragen dan kinderen van nu. Vind wel dat de maatschappij nogal betuttelend is geworden. Bedoel er zijn absoluut grenzen maar een corrigerende tik kan bij sommige kinderen soms nodig zijn. Ik heb ze gelukkig niet vaak gehad en hoop dat ik m'n kind nooit een tik hoef te geven en vind dat voor een docent ook absoluut te ver gaan als deze dat doet. Maar heel veel kinderen mag best eens wat manieren bijgeleerd worden. Woon zelf aan de grens met België en ik verbaas me er soms wel eens over hoe keurig die Belgische kindjes over het algemeen zijn.
'Meester mag meppen' wordt gewoon mee geopend, dus ze bedoelen wel degelijk slaan.. Het gaat schijnbaar om een leraar die in het gelijk is gesteld door een rechter, hij had een kind zo hard vastgepakt dat hij er blauwe plekken aan overhield..
tja, maar als ik een kind vastpak wat niet meewerkt, houd ik steviger vast, zodat het niet losrukt.En iemand die toch los weet te rukken terwijl het stevig vastgehouden wordt, kan dan inderdaad blauwe plekken krijgen. Ik sta - als onderstaand verhaal correct is- achter het verhaal van de leraar. TRECHT - De leraar van het Wellantcollege in Ottoland (Zuid-Holland) die tijdens een excursie in juni te hardhandig zou zijn geweest tegen een leerling, kan terug aan het werk. Dat is bepaald in een kort geding dat de man uit Schoonhoven had aangespannen voor de rechtbank in Utrecht. De vmbo-school ontsloeg de leraar op staande voet nadat op 20 juni aan het eind van een excursie gedoe was ontstaan in de bus. De man had de aanstichter van het rumoer tot vier keer toe gevraagd of hij voor in de bus wilde gaan zitten. Toen de leerling dat niet deed, bracht de docent hem eigenhandig naar voren. Later op school pakte hij de leerling opnieuw vast om hem naar een kamer te brengen. De school bestempelde dit als buitenproportioneel geweld. Hoewel de leerling er blauwe plekken aan over heeft gehouden, vindt de rechter niet dat het ging om buitenproportioneel geweld. Het tegenstribbelen droeg ook aan de blauwe plekken bij. Een commissie van beroep neemt later een definitief besluit, maar tot die tijd moet de school de leraar weer toelaten en zijn loon doorbetalen. ------------------ Door dit stuk, begrijp ik het hoge aantal 'ja' stemmers nog beter...