Fraxiparine gehele zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by TotosDawn, Jul 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TotosDawn

TotosDawn Niet meer actief

Hallo dames,

In verband met een afwijking in mijn genen, familiebelasting en een eerder doorgemaakte dubbelzijdse longembolie, moet ik gedurende mijn gehele zwangerschap en 6 weken erna, fraxiparine spuiten.

In het begin vond ik het nog niet zo erg, maar inmiddels 13 weken spuiten = 91 prikken later, zie ik er toch elke dag tegenop om weer te prikken.
    Mijn buik kan ik niet meer in prikken en mijn bovenbenen zijn echt bedekt met blauwe plekken en platen onder mijn huid. Ik zal toch echt binnenkort andere plekken moeten gaan vinden waar spuiten nog het minst pijnlijk is en die ik kan bedekken met kleding, voordat mensen denken dat ik word mishandeld thuis.

Wie o wie spuit er nog meer?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    #2 1981Mama, Jul 4, 2015
    Last edited: Jul 4, 2015
    Ik spuit geen fraxiparine, maar ik spuit wel. Heb je korte naaldjes (6mm) of wat langere?

Misschien kan je ook in je rug-vet (laten) spuiten. Dit staat qua absorpsie iig gelijk aan buikvet.

Verder zijn billen en achterkant bovenarm wellicht nog een optie?
    Als je het eng vindt om je man te laten spuiten bijv, dan kan je hem laten oefenen op een sinaasappel of op zich zelf (zonder het spul te injecteren dan)

3. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ja, ik spuit fraxiparine en daarnaast ook 6 tot 8 keer per dag insuline.
    Waarom kun je niet meer in je buik prikken?
    Ik spuit 2 types insuline waarvan 1 in de buik en 1 in m'n bovenbeen moet. De fraxiparine spuit ik ook in m'n buik/ zij.
    Ik wissel constant van kant en van plek, blauwe plekken heb ik ook, maar harde plekken niet. Misschien je spuit techniek even laten bekijken door een verpleegster o.i.d.

4. conejita

conejita Fanatiek lid

Jul 14, 2013
    3,311
    248
    63
    Female
    customer service
    Spanje
    Ik spuit ook en ging wrijven na het spuiten. Kreeg enorme blauwe plekken die nu pas een beetje weg gaan. Op het strand keken mensen me wel aan ja :).
    nu wrijf ik niet meer en zijn het "keurige" plekjes/ stipjes. Wel zijn ze nog wel eens gaan bloeden na het zwemmen of douchen. Weet eigenlijk niet waarom:(

heb je grote blauwe plekken of zijn het meer stipjes?
    Ik ben pas net begonnen dus weet niet hoe het straks zal gaan.
    merk wel dat het soms pijn doet en soms totaal niet. Geen idee waar dat aan ligt. Vet?
    Missch idd een idee om je man te vragen je te prikken...

sterkte

ps ik spuit trouwens heparine

5. LSQ

LSQ Niet meer actief

Ik heb ook fraxiparine gespoten na de bevalling en in het begin ging het nog wel, maar na een tijd werd ik het zo zat! Gaandeweg heb ik daarom ook wat spuittips gevonden die leken te helpen bij mij, zoals de spuit zonder aarzeling/ snel door de huid prikken, langzaam de spuit leegspuiten en eruit trekken en tot slot idd niet meer aankomen. Ook heb ik mijn buik steeds beter leren kennen en kreeg ik door waar ik vaker bloed en niet. Blijkbaar bloed je als je een spier raakt (als ik het me goed herinner), dus liever niet te veel in het midden van je buik.
    Succes!

6. OZ2014

OZ2014 Fanatiek lid

Jan 25, 2014
    1,180
    24
    38
    Hier ook hele zwangerschap gespoten. Tijdens bevalling in zkh heb ik fragmin gehad ipv fraxi wat ik normaal spoot. moet zeggen dat ik van fragmin veel minder last had dan van de fraxi. Naaldjes ook veel scherper. Misschien kan je overstappen? Verder is het gewoon afzien en elke dag helaas een plekje vinden :(.

Conejita niet wrijven hoor dat maakt het echt erger! Je moet er gewoon niet aankomen na het inspuiten dan het minste last.

7. Sappie25

Sappie25 Actief lid

May 19, 2010
    386
    0
    16
    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik van week 3+5 tot week 27+3 fraxiparine gespoten. Dit om mijn zwangerschap vast te houden. Ik wilde niets stoppen maar bleek allergisch.
    Ik heb de eerste week dagelijks "spuitles" gehad van een verpleegkundige. Later met 12 weken weer een update en met 25 weken weer. Bij mij bleek toen dus dat ik niet verkeerd spuitte maar allergisch was. Ik kreeg veel jeuk en ontzettend harde en grote plekken die ook beurs werden (niet aangewreven). Misschien is dit bij jou ook aan de hand ?

8. conejita

conejita Fanatiek lid

Jul 14, 2013
    3,311
    248
    63
    Female
    customer service
    Spanje
    OZ, ja, nee doe ik nu ook al lang niet meer hoor! Kreeg dat al te horen vd meiden in het meerdere miskramen topic en ben toen meteen gestopt! :D

9. TotosDawn

Ik ben zelf verpleegkundige dus qua spuittechnieken weet ik het wel aardig, idem als mijn man, die SEH-verpleegkundige is. ;)
    Maar zelf prikken vind ik fijner dan geprikt worden.

Wrijven doe ik zeker niet, daar krijg je enorme blauwe plekken van, maar alsnog is het een drama met platen onder mijn huid en enorme blauwe plekken (geen kleine inspuitplekjes, maar echt alsof ik een flinke mep heb gehad, zo'n 4x4cm per blauwe plek)

Mijn buik wordt inmiddels al flink dik en wat harder en vind ik absoluut niet meer fijn om in te prikken. Mijn zij gaat nog wel, maar doordat mijn buik zo rond wordt, is ook het prikken in mijn zij niet meer zo fijn.
    Bovenarmen zijn door mijn werkkleding goed zichtbaar en zeker als het zo blauw wordt wil ik er liever niet in prikken. Maargoed, als mijn benen niet zo lang meer meegaan zal ik wel moeten.

Ik heb idd ook ontzettend veel jeuk, maar alleen op de spuitplek. En lijkt me dat als je allergisch ben voor iets wat door je hele lichaam gaat, dat het niet plaatselijk alleen een allergische reactie geeft.

Insuline is natuurlijk maar een heel klein dun, naaldje. Maar vind fraxi wel groter en dikker. Het stomme is ook dat het prikken zelf geen pijn doet (niet vaak iig) maar juist de prikken die ik het fijnste zet, geven de grootste klachten erna!

Blij te weten dat ik niet de enige ben die zichzelf een speldenkussen maakt, alles voor onze kindjes en ook wel een beetje onze gezondheid :D

10. conejita

conejita Fanatiek lid

Jul 14, 2013
    3,311
    248
    63
    Female
    customer service
    Spanje
    Ik weet niet hoor, maar ik kan helemaal niet "goed" prikken en heb totaal geen blauwe plekken en geen jeuk. Niet nu ik gestopt ben met wrijven dus :p
    Misschien toch iets van een allergische reactie?
    Kun je het niet testen of dat het niet toch is?
    Sterkte, lijkt me heel vervelend.

11. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    heey een logenootje ,

hier spuit ik ook faxiparine , van wegens een factor 2 mutatie .
    ik gebruik naast faxiparine ook nog 80 mg aspirine, dit alles moet ik gebruiken tot 36 weken zwangerschap en dan na de bevalling nog 6 weken daarna.

wij lopen qua zwangerschap vrij gelijk op , ik ben nu 17 weken en 2 dagen zwanger en herken jou gevoel heel erg ook ik ben helemaal blauw en geen plekje op mijn buik benen is ongeprikt.
    e mijn zusje heeft mee gekeken en ik prik goed.
    aan de andere kant is dit wel het middel waardoor mijn kleine meisje is blijven zitten en dat maakt het prikken wel wat makkelijker .

12. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    Dan zal het idd niet aan je techniek liggen TS :D.
    De naalden van de fraxiparine zijn idd een stuk groter als die van de insuline, maar evengoed krijg ik daar ook kleine blauwe stipjes van. Dat is denk ik ook iets wat bij mij en misschien de stollingsafwijking hoort, ben heel snel bont en blauw :)

13. Pluisje30

Pluisje30 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    1,489
    281
    83
    Hier ook een prikker met schijven en blauwe plekken. Had bij m'n vorige zwangerschap de eerste weken ook jeuk door m'n hele lichaam, maar dat heb ik nog niet gehad deze zwangerschap.
    Mag ik vragen wat voor dosis jullie spuiten? Ik heb t idee dat ik de verkeerde dosis krijg (als ik de richtlijnen lees) Arts is t nu aan t uitzoeken.

14. TotosDawn

Ik spuit 0,6 ml = 5700 IE.
    Bij zwangeren gaan ze niet van gewicht uit (want vaak op basis van een gezond gewicht zouden vrouwen dan 0,3ml moeten spuiten).
    Ik werk op verloskunde en spuit daar ook alle dames 0,6

Ik had eergisteren weer zo'n gemene... Een geweldige plek op mn been gevonden die nog redelijk prikbaar was maar wát een pijn. Heb alle duivels uit de hel gevloekt tijdens het spuiten en vervolgens, ondanks de naald inhouden langer etc. kwam ook de helft er weer uitlopen. Zo frustrerend!! Waarschijnlijk toch onderhuids nog een plaat zitten waar ik in terecht kwam maar niet meer van buiten te voelen was.

Vanaf vanavond gaat mijn man me prikken in mijn armen. Dan maar blauwe armen maar mijn benen zijn echt niet meer te gebruiken.
    Nog maar 196 prikjes (ongeveer...)

15. Pluisje30

Pluisje30 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    1,489
    281
    83
    Ik moest toch meteen aan 0.3 beginnen. En heb vandaag al 3 broeken met bloedvlekken in de was gegooid.. Door de pleisters heen. Zal wel fout geprikt hebben denk ik.

16. TotosDawn

Hoeft niet altijd hoor, soms (met name met warm weer) heb je meer kans op dat het nabloed. Ik prik voor ik ga slapen. Mijn deken en hoeslaken lijkt na 2 weken vaak alsof er een moord is gepleegd, haha!

0.3 is idd geen goede dosis voor een zwangere, dus zou daar wel even achteraan zitten. :)

Ik ben eergisteren begonnen met in mijn bil prikken (voor zover dat zelf gaat) en daar ben ik wel gelukkig mee tot nu toe. Mijn benen zijn ook gelukkig haha!

17. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

Apr 2, 2014
    879
    1
    18
    Poeh eerste maanden fraxiparine vanaf positieve test ivm eerder doorgemaakte trombose en longembolie in het kraambed... Helaas kreeg ik er galbulten/allergie van dus over op clexane...

Ik dacht op een gegeven moment ook dat ik niet meer in mijn buik kon prikken zo rond 25 weken... Dus ging ik in mijn benen prikken wT een ramp en bloeduitstortingen, harde plekken inmens grote blauwe plekken en bulten zag er niet uit... Niet genoeg vet etc dus prikte elke keer in een spier. Dus toch maar weer terug naar mijn buik... Ik heb kleine lovehandles aan de zijkant daar prik ik nu gaat prima ook nu ik 38 weken ben :) heb wel een favo kant links voel ik niets rechts doet het heel erg pijn... Maar geen extreme blauwe plekken meer gelukkig...

Zondag stoppen ivm inleiding maandag en dan na 2 dagen weer beginnen en helaas nog 3-6 maanden door :(...

18. TotosDawn

Vind je je 'lovehandles' niet super pijnlijk om te prikken?
    Ik heb dan wel niet super grote lovehandles, maar opzich wel prikbaar, maar ik vind het ongelofelijk pijnlijk om daar te prikken, zeker nu alles in mijn buik zich strakker trekt.

En wauw, nog 3-6 maanden doorprikken! Dat is lang! Is dat omdat het eerder in het kraambed is gebeurd? Ik ben werkelijk blij als ik er na 6 weken in het kraambed vanaf ben!

Voor de laatste spuit ga ik echt een feestje geven hoor, haha!!

19. Pluisje30

Pluisje30 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    1,489
    281
    83
    volgens mij klopt die 0,3 wel. Als ik oa de richtlijnen van NVOG lees, staat dat een profylactische dosis moet worden voorgeschreven en dat ik als ik op de bijsluiter bekijk 0,3.
    Voel me ook niet prettig bij de enorme blauwe plekken die overal opduiken bij de 0,6 eigenlijk

20. TotosDawn

Heb het vandaag op mijn werk aan de gyn nagevraagd, in de nieuwe richtlijnen staat 0.6, ongeacht het gewicht.

Hoe dan ook, het zijn en blijven rotprikken. 0,3 of 0,6 (heb ze beide gebruikt, de 0,3 bij longembolie toen), maakt echt niet uit voor de blauwe plekken hoor, bij beide zijn ze rot!!

Ik prik nu in mijn bil, dat gaat beter, maar oooh die rotjeuk komt weer opzetten!! Ik blijf jeuken en dat is heeeel charmant aan mijn billen haha!!

Share This Page