Hoi dames, Onze dame (8 wk, ca 5 kg) heeft niet meer genoeg aan de flessen van 120/4. Ze redt het niet meer om er 4 uur tussen te laten overdag. Ik zou dus 150/5 willen aanbieden maar dan moet er een fles af. Dit lukt echter niet omdat ze niet doorslaapt. Schema is standaard 8/12/16/20/24/4 uur. Ze gaat na de fles van 20 uur slapen en we maken haar wakker voor de fles van middernacht. Dat komt voor ons prima uit, dan komt mijn man net thuis van zijn werk (werkt 's avonds). We hebben al paar keer geprobeerd om haar niet wakker te maken maar dan komt ze om een uur of 2 en om half 6/6 uur en zitten we met (in ons ritme) 2 nachtflessen. Eerder naar bed dan 24 u is voor ons niet mogelijk ivm werk. En dan is 6 uur ook nog nacht helemaal als je er om 2 uur ook al uit bent geweest. Daarbij, dan laat ze nog steeds geen fles vallen dus zou ik nog geen 150/5 kunnen geven. 150 in enkel de laatste fles (24 u) hebben we een week geprobeerd maar dan wordt ze ook gewoon tussen 4/5 uur wakker. Iemand tips of ervaringsverhaal?
Ik lees mee, zit met hetzelfde! Zou net een topic openen Mijn dochter is bijna 6 weken en 5+kg. Ik zit eraan te denken om haar morgen om de drie uur de fles, 120/4, te geven (of wanneer zij zich meldt in dit geval) en dan maar te kijken wat ze 's nachts doet...Wij moesten vanuit het ziekenhuis op vaste tijden (half uur speling) te voeden, om de 4 uur. Ik denk dat ze haar schema om wil gooien.
Je hoeft niet gelijk alle flessen op te hogen, of gelijk met 30 ml + 1 schepje. Je kan ook beginnen met de ochtendfles wat groter en de rest gelijk houden. Wie weet teert ze daar de hele dag op. En anders drinkt ze wat meer. Soms hebben kindjes meer honger en later opeens weer wat minder. Als het de spuigaten niet uitloopt hoef je je echt geen zorgen te maken. Waarschijnlijk drinkt je dochter niet eens 6 flessen leeg van 150 + 5. Je kan ook 30 ml + 1 koud bereiden (of laten afkoelen) en in de koelkast bewaren om extra te verdelen over 3 flessen bijvoorbeeld. Ook kan je de nachtfles halveren als je dochter dat pikt. Er zijn genoeg creatieve oplossingen, maar de meeste kindjes kunnen goed zelf aangeven hoeveel ze nodig hebben. Houd het zelf gewoon een beetje in de gaten en vraag hulp aan een professional als het te gek wordt.
Overdag 5x 150 aanbieden en dan in de nacht een flesje van 90+3? Daarbij heb je best kans dat de nachtvoeding komt te vervallen of verschuift als je over heel de dag meer voeding aanbied.
Bedankt voor de adviezen. In de nacht 90/3 hebben we geprobeerd maar dan slaapt ze niet meer verder en zitten we gerust 2 uur met een wakker meisje. Het erge is...ik heb al een zoon van bijna 3. Been there, done that zou je dan zeggen. Toch weer die onzekerheid
Haha ik denk dat het heel normaal is, want je kindje is nieuw. Als je nog een keer je zoon had gekregen was het makkelijk voor je geweest waarschijnlijk! Als je dochter meer voeding nodig heeft, dan heeft het geen zin om ergens anders voeding vanaf te snoepen. Bij ons is het ook wel eens een week of een paar weken opeens heel veel en daarna weer terug naar voorheen met een beetje extra.
Ik zou gewoon 150/5 aanbieden bij de flessen waarbij ze aangeeft meer trek te hebben. Of alle flessen inderdaad, als ze steeds trek lijkt te hebben. Volgens mij gingen wij rond de 2mnd naar 120/4, maar volgens mij woog ze toen ook nog minder. Wat erg dat ik dat nu al niet meer weet....:-S Bij ons ging het steeds zo dat ze dan eerst een dag of drie te veel kreeg en dan zelf spontaan een fles liet vallen. Wat betreft jullie ritme heb ik niet echt tips. Wij hebben haar nooit wakker gemaakt en gingen gewoon vroeg naar bed. Dan was 0:00 uur en 5:30 uur nog steeds wel pittig, maar pakten we iig voldoende uurtjes slaap mee in totaal. Inmiddels slaapt ze door van middernacht tot een uur of 7, dus misschien is het een kwestie van tijd voordat zij dat ook gaat doen. Wellicht als je de flessen ophoogt en een duidelijk dag- en nachtritme voor haar aanhoudt? Je kunt ook nog proberen haar rond 4 uur een speentje aan te bieden om die fles uit te stellen tot een ochtendfles. Dat bleek hier uiteindelijk de sleutel, maar toen was ze wel al bijna 5mnd.... Succes iig!
Hoe fabje het zegt deden wij ook toen wij gingen ophogen van 90 naar 120. Eerst gaven we bij meer honger extra. Maar was best gedoe want het was zo wisselend wanneer ze dat had. Daarna maar alle flessen groot aanbieden en ze liet vanzelf een fles staan. Ze kreeg wel even wat te veel maar dat heeft ze zelf recht gezet.
Ik heb in de nacht nooit meer dan 90+3 gegeven. Maar zl ging daar ook weer prima op slapen. Toen hij 150+5 dronk, kreeg hij ook nog steeds een nachtflesje van 90+3. Maar die verschoof wel steeds meer naar de vroege ochtend. Overdag verschilde de tijden dan ook wat, afhankelijk hoe lang hij 's nachts had geslapen. Ik heb hem dus nooit in de nacht wakker gemaakt. Met elke ophoging is hij steeds wat langer gaan slapen. Met 10 weken sliep hij van 23 tot 7 en 12 weken van 20u tot 7.. Denk dat het lastig is om tijden aan te houden dat het voor jezelf uitkomt.. zl heeft ook een tijd van 19u tot 2u geslapen en dan tot de ochtend. Dus hij kon wel eerder een lange ruk maken, maar dan op de verkeerde tijd wakker maken werkte niet bij hem. Misschien kun je als alle flessen zijn verhoogd naar 150+5 haar na de laatste fles eens niet wakker maken in de nacht. Misschien gaat ze dan langzaam aan ook wat langer slapen, omdat ze overdag dan meer krijgt. Geef dit even de tijd om te kijken wat er gebeurt. Door haar steeds wakker te maken in de nacht, denk ik dat er eerder 'gewenning' optreed, en dus langer duurt voordat ze uit zichzelf gaat doorslapen. Het is even pittig, maar die kleintjes kunnen het vaak prima zelf regelen.
Sinds gister ook de flea maar opgehoogd naar 150/5. Gister kwam ze mooi op 5 flessen, vandaag waarschijnlijk op 6, want ze kwam vannacht weer gewoon om 2u. Met speen uit kunnen stellen naae 3u. Alle flessen gaan leeg....... ik ben benieuwd, met 6 flessen krijgt ze veel te veel!
Het blijft dat toch puzzelen. Ik zou gewoon je kind volgen. Als ze voor een nachtvoeding komt en geen genoegen neemt met 90/3 kan je ook een waterige fles maken. 120/3 of 150/3. Wat meer water is niet erg. Het is vooral teveel melkpoeder wat schadelijk kan zijn. Als ze de ene dag op 5 en de andere dag op 6 voedingen zit zal die 6e er niet lang blijven denk ik. Succes
Voor even kunnen ze best te veel hebben hoor, dat trekt vanzelf wel weer bij Zolang ze niet boven een liter uit komen is het geen totale ramp( en ook als ze soms of een weekje een beetje boven die liter uitkomen ook niet) Hoelang doet he kindje over de fles? Gaat het nou de spuigaten uitlopen kan je altijd nog forte oid proberen
Als je de ene dag 5 flessen geeft en de andere 6, dan geef je gemiddeld 5,5 fles per 24 uur. Dat is 900 ml en past gewoon bij de aanbevolen 120-180 ml per kg lichaamsgewicht (180 ml x 5 kg = 900 ml).
Mijn zoontje is 6 weken en drinkt 5/6 x 150/5 . Hij heeft erg veel honger en zijn over op nutrilon forte maar lijkt nog steeds niet echt te veranderen. In de nacht slaapt hij al 8 uur achterelkaar. Maar de rest van de dag wil hij dan echt inhalen. . Ik begrijp niet dat jullie de laatste of nachtvoeding 90/3 geven. Wij geven om 23:00een fles van 150/5 en dan slaapt hij tot 7:00. Lijkt mij als je 90/3 geeft ze inderdaad nog steeds snachts om de 2/3 uur komen. Lijkt mij dat je wil dat ze zo snel mogelijk in een nachtritme komen en doorslapen.
Ja graag, hansje123, ik weet allen niet hoe haha. Lijkt me heerlijk als ze ook acht uurtjes gaat slapen, maar ze zal voor nu een nachtvoeding wel nodig hebben. Ben al blij met vijf uurtjes slaap. Gisteren kwamen we toch uit op vijf flessen: 3/7/11/16.30/21.30. Vannacht om 3 uur meldde ze zich weer voor de eerste. Ze drinkt te snel, 10-12 minuten. Ik heb een heel arsenaal aan flessen en spenen liggen, we laten haar in de juiste houding drinken, maar niks helpt. Ze drinkt Hero Comfort (wat tegenwoordig lang zo dik niet meer is).. Als het pak op is gaan we naar Hero standaard, zodat we jbpm kunnen toevoegen en haar hopelijk 15-20 minuten over een fles kunnen laten doen. To, ik neem je topic over, excuses! Hoe gaat het bij jou met de flessen?
Rijo, misschien kan je een kleinere speen proberen? Dan duurt de voeding ook langer. Hansje123, ik denk niet dat het doorslapen van je kindje ook maar iets te maken heeft met de hoeveelheid voeding in je laatste fles. De meeste kindjes doen er wel even over om door te slapen. De een spontaan vanaf dag 1, de ander met 6 weken en weer een ander met 2 jaar... Vanaf 4 maanden wil een schepje pap in de laatste fles nog wel eens helpen, maar ik denk niet dat je doorslapen voor die tijd kan linken aan hoeveelheid voeding. Een baby neemt wat het nodig heeft. Die 90+3 waarover gesproken wordt gaat niet over de laatste avondfles, maar over de voeding daarna.
Bedankt voor het meedenken! De voeding is net wat te dik voor speen 1 of de prematurenspeen van Dr Brown, heb ik beide geprobeerd. Na 10 min heeft ze er nog geen 10cc uit... We hopen dat we straks met de standaardvoeding en wat jbpm de duur van de voeding wat kunnen verlengen.
Mijn zoontje drinkt ook 5/6 flessen van 150/5 Als hij het red met 5 flessen vind ik het goed maar als hij toch een keer meer nodig heeft dan krijgt hij dat gewoon. ik zit vanaf 4 weken al op 150/5 en hij krijgt zelfs forte anders is hij niet verzadigd en begint hij na 1,5 / 2 uur al weer op zijn vuistje te zuigen en alles wat maar bij zijn mond in de buurt komt Hij wil bij zuigbehoefte wel een speen maar als hij echt honger heeft dat weigert hij die