Nou, na 9mnd en tig artsen, logopodie, lactatiekundigen, kom ik er gisterenavond zelf ineens achter dat onze zoon zijn lipbandje veel te ver door loopt?! Ik wist niet dat het bestond maar inmiddels gegoogeld en het bandje zit dus echt vast aan het begin tussen zn voortanden zeg maar. Ik kan zn bovenlip dus helemaal niet naar boven trekken. Problemen: flesweigeraar, speenweigeraar en we mogen zijn (boven)tanden niet poetsen. Wie heeft dit ook gehad bij een wat ouder kindje? Wat heb je er van gemerkt en hoe ging het losmaken/ wat merkte je erna voor verschil??
Hier er ook zelf achter gekomen. Met 9,5 maand laten laseren bij de tongriemkliniek in Groningen. Daar kan je gewoon heen bellen en zelf een afspraak maken, heb je geen verwijzing voor nodig. Na een week of twee duidelijk verbetering met aanhappen met borstvoeding. Vaste voeding ging een stuk beter. En binnen paar weken stonden de tandjes netjes tegen elkaar ipv de dikke spleet die er tussen zat. Idd ook nooit fles of speen gewild. De behandeling vond ik niks voorstellen, was in enkele tellen gedaan. Al ervaren sommige ouders het soms anders.
Hier bij 6 maanden. Tongriem en lipbandje. Ook in Groningen geweest. Nazorg vond ze niet zo leuk maar ben blijf at we het hebben gedaan. Lang kunnen voeden. Geen problemen met eten, poetsen en praten. Als de afstand niet te ver is dan is Groningen een aanrader. Eerst consult om te beoordelen en evt gelijk laseren. Is ook een lactatiekundige. Je kunt in een andere kamer kort bijkomen en evt voeden.
Goed om te horen!! Helaas woon ik op meer dan 2u rijden van Groningen maar ga eens googlen. Hier inderdaad ook een hele dikke spleet tussen de voortanden, dit had ik al eens gegoogled inderdaad maar dit zou zomaar eens de oorzaak kunnen zijn. @Fristi2012 bijzonder dat bij jou borstvoeding ook wel lukte (al gaat het bij ons nooit echt soepel), en dat hij de fles weigerde. Ben zo blij dat ik dit ontdekt heb en fijn om te horen dat jullie het niet als heel erg hebben ervaren, ik zie er wel tegen op. Ga inderdaad op zoek naar een (prive)kliniek
@annabel88 de eerste maanden wel met tepelhoedje moeten voeden, maar nooit problemen met groei of pijn gelukkig.
Ik zit door dit topic naar het lipbandje van mijn refluxbaby te kijken en volgens mij is die ook te strak? Is door de kinderarts nog nooit naar gekeken, misschien omdat wij meteen gestart zijn met flesvoeding en je het dan (minder) niet merkt omdat je niet aanlegt? Ik moet volgende week naar de kinderarts, zet het wel even op het lijstje. Tongriempje lijkt wel normaal.
Mijn dochter is in den bosch behandeld. Super service en aardige mensen. Zij maakte veel bijgeluiden bij drinken aan borst/fles. https://paro-implantologiepraktijk.nl/overigebehandelingen/
Hier 2 kids die eraan behandeld zijn. De eerste met 9 maanden, de 2e met een paar weken. Beide in Groningen, terwijl het voor mij ook dik 3 uur rijden is. Tandjes van de oudste groeiden binnen een paar weken tegen elkaar aan. Ik heb me er beide keren veel in verdiept en heb altijd begrepen dat een strakke lipband (vrijwel?) altijd samenkomt met een (soms verborgen) korte tongriem. Te korte tongriem kan wel voorkomen zonder dat er sprake is van een strakke lipband, maar andersom dus niet. Hier allebei dus aan beide behandeld. Tweede had een verborgen tongriem. Kon ik zelf ook slecht voelen/zien maar merkte wel degelijk verschil.
@Fristi2012 en @aicirtap dankjulliewel dat is een stukje dichterbij en auto rijden is hier 1 groot drama dus dan is het dubbel zielig @Mupje ik ben benieuwd! @Edr89 dankje voor de info en mooi dat de tandjes ook nog terug gingen met 9mnd. Tongriem kan ik niet zien zonder zn mond echt open te trekken en dat vind ik zielig dus wacht de logopedist af Logopodist a.s. maandag dus dan bevestiging en dan denk ik direct de kliniek in den Bosch bellen? Had het ziekenhuis al gebeld vandaag en mijn kinderarts heeft pas in september tijd Ben zo benieuwd wat hier allemaal door veroorzaakt is! Misschien gaat alles erna wel beter.. Hij duwt bijv ook altijd zn neus overal in (hard), misschien heeft dit er ook wel mee te maken schaam me wel dat ik niks gezien heb, nu zie ik het zelfs als hij gewoon kijkt met zn mond een klein stukje open, zo duidelijk is het
Neejoh ik lees nu dat veel baby's die dit hebben continu een witte tong hebben. Serieus wij hebben weeeeeken anti spuw spul gebruikt, drama, niks hielp.. uiteindelijk gestopt. Was dan ook vast geen spruw Ik kook bijna als ik het nu direct zie zelfs zónder hem aan te raken, hoe kunnen al die professionals het dan gemist hebben?! * de eerste maanden lang spruw * reflux * enkel rechtop slapen (ook niet in de armen) * enorme herrie tijdens drinken * fles niet kunnen drinken * niet aan speen kunnen zuigen dr is bij ons al zoveel mis gegaan maar ben nu wel echt heel verdrietig over de zorg hoor. Advies van logopediste was nav fles weigeren, moeder 48u de deur uit en laat ze het maar uitzoeken, uiteindelijk drinkt hij wel
Wat een verhaal weer zeg. Spruw kan er ook door komen of in ieder geval langer aanhouden, door te kort tongriempje/lipbandje kan de mond minder goed schoon worden gehouden. Helaas kijken ‘professionals’ er niet naar. Bij m’n dochter heb ik er direct naar gevraagd bij geboorte. De verloskundige die m’n bevalling leidde zag niks. Zelf gekeken, heel duidelijk zichtbaar. Gelukkig kon de andere verloskundige van de praktijk klieven, had er ook ervaring mee en die zag t wel. Zij is dus op dag 6 al behandeld. Anders was ik met haar ook naar Groningen gegaan. Laseren is veel mooier dan knippen. Hoor ook wel verhalen dat er 6 verschillende professionals niks zagen en er toch zo was. Verwijt jezelf alsjeblieft niks. Hoe kan jij dit nou weten als alle professionals om je heen er niet eens naar kijken.
Mijn jongste heeft ook een verkort lipriempje. Gaat helemaal door haar 2 voortanden heen. Toevallig gezien toen ik haar op de kop had hangen tijdens het stoeien het zag er opeens zo gek uit! Ze was toen ruim een jaar. Bij de tandarts laten zien en zij gaf een aantal scenario's. Mijn dochter heeft een flink verkorte tongriem die niet vanzelf goed zal groeien (wat vaak wel schijnt te gebeuren). Ondanks dat heeft ze geen last met praten en speengebruik. Met bv wel last gehad achteraf gezien maar toen het niet lukte ben ik ermee gestopt (Dat was al mijn insteek toen ik ermee begon) De tandarts houdt het in de gaten, ook hoe schoon we de voortanden kunnen houden. Het poetsen gaat wisselend. Bij klachten worden we doorgestuurd naar het ziekenhuis en anders met een jaar of 5/6, als de voortanden eruit zijn.
Dankje voor je reacties en verhalen ik voel me even in een rollercoaster nu, blijf alles afspelen in mn hoofd en t is alsof alles nu op zn plek valt, maar dat moeten we nog maar even afwachten.. Ga de woede maar proberen snel om te zetten in hoop op betere tijden
Haha mijn wereld vergaat zowat en jij bent er super laconiek over wel fijn, hopelijk krijgt ze er inderdaad geen last van!
Waarom vraag je morgen geen verwijzing voor dr, Quincey bij je huisarts, dan kan je alvast een afspraak maken.
Ja dat kan natuurlijk ook, ik vind t best eng om een snellere afspraak bij het ziekenhuis te eisen, telefonistes daar zijn altijd zo onaardig. Ga het proberen en als ze moeilijk doen doe ik dat! Fijn geruststellend idee Vond jij de ingreep ook mee vallen?
Mijn dochters hebben/hadden ook een kort lipbandje maar er weinig last van. De tandarts had wel gezegd dat als ze het lipbandje nog intact was bij het wisselen we er wat aan moesten laten doen. Mijn oudste dochter viel vorig jaar met haar lip op het fietsstuur en daarbij werd het lipbandje gebroken. Bij de jongste kijken we het nog aan. Over 2 maanden moeten we naar de tandarts en dan overleg ik weer.
Als ik jou was zou ik er een lactatiekundige ibclc naar laten kijken of het gelijk laten beoordelen door de tandarts in Groningen. De logopediste bleef bij mij ook beweren dat er njks aan de hand was, wat dus helemaal niet klopte. Verloskundige en kinderarts vonden ook dat er niks was. Hier ook 9 maanden lang ellende met voeding weigeren, reflux, hoge dosis medicatie, enz. Ik weet wat je voelt, ik was (en ben nog steeds) ook erg teleurgesteld dat we zoveel gedoe hebben gehad (en nog steeds hebben want eten heeft nog steeds een erg negatieve lading bij haar) wat waarschijnlijk niet nodig was geweest. Goed dat je er nu alsnog achterkomt!