had deze vraag ook bij voedingsdeskundige geplaatst maar dacht later dat die waarschijnlijk niet zal antwoorden op een vraag over flesvoeding onder zes maanden. Mijn zoontje is 6 weken oud en ruim 6 kilo. Hij drinkt zeven keer per 24 uur op zijn verzoek. In de nacht komt hij altijd om de drie uur. Vannacht ook weer. Maar dan drinkt ie twee keer maar een halve fles. En als ik zijn dag hoeveelheid op tel dan zat ie gister ook 100 ml boven wat ie nodig heeft volgens de rekensom van een kilo keer 150 ml. Dus dan denk ik: Dan zou ie net zo goed een keer minder in de nacht kunnen drinken en dan kan ik zelf ook weer eens wat slapen. Maar hoe pak je zoiets nou aan om van zeven naar zes voedingen te gaan? Meer in de fles aanbieden? Vaker overdag aanbieden? Nachts niet geven als hij vraagt? Of...? Ik lees wel vaker van "ik laat die en die fles weg" maar ik snap niet hoe dat dan zomaar gaat, je baby huilt immers van de honger fan lijkt me toch. Hij geeft in principe zelf aan wanneer hij honger heeft, niet ik. Ik vraag me dus af of er manieren zijn om hem te stimuleren snachts langer door te slapen want hij heeft de voeding niet.nodig volgens mij maar meldt zich dus wel om de drie uur duidelijk. hij ligt dan nu trouwens overdag ineens vijf uur te pitten. En dan snachts juist wakker of korter slapen. Ik doe al die dingen al als overdag licht en geluiden en snachts donker en stil en in wiegje enz.
Hier ging de eerste nachtfles eraf toen we de laatste fles gingen ophogen, de 2de nachtfles kwam daardoor wel iets eerder maar uiteindelijk gaven we maar 1 fles per nacht.
Wij hebben de nachtfles op een gegeven moment kleiner gemaakt (de helft van wat ie overdag dronk), maar zo te lezen gebeurt dat bij jou al vanzelf maar misschien kun je hem dan nog weer iets minder aanbieden. Tenzij hij daarna echt nog honger heeft, dan is ie er nog niet aan toe. Bij ons is de nachtfles vrij snel vervallen na het geven van een kleintje (maar misschien was ie er al wel gewoon aan toe). Verder liet ik er overdag niet langer dan 4 uur tussen, zo kun je het verschil tussen dag en nacht ook een beetje stimuleren. Maar ze stoppen pas met de nachtfles (of welke andere fles dan ook) als ze er zelf aan toe zijn, daar heb je als ouder verder weinig invloed op. En elk kindje doet dat weer in z'n eigen tempo maar je kunt iig wel een beetje helpen sturen, is mijn ervaring
Ik heb ook lang gewacht totdat mn zoon van 7 naar 6 voedingen zou gaan.... en dat gebeurde dus niet! Na 6 weken heb ik grotere flessen gegeven (135 ml) en toen deed hij dat vanzelf om de 4 uur met 1 nachtvoeding! Ik moest dus niet op hem wachten maar zelf verhogen. Bij 6 naar 5 verliep dat hetzelfde.... Wie weet werkt dat bij jou ook.Succes!
Ik heb de flessen in de nacht nooit verder oogehoogd dan 90+3. En dat flesje werd ook kleiner naar mate hij langer ging slapen. Dit pikte hij ook.. Als hij om 4:30 wakker werd kreeg hij 60 en sliep daarna weer door tot 7u - 8u. Ook is mn zoontje bij elke ophoging overdag een uur langer gaan slapen. Dus van 90 naar 120 werd het 4 uur en van 120 naar 150 werd het 5 uur. En na die 5 uur werd het langzaam steeds langer. Nu krijgt hij 3x 180 en 2x 150 en slaapt daarmee 8 uur Ik denk dat je er zelf niet zoveel aan kan doen.. Ze geven vaak zelf wel aan wanneer ze toe zijn om door te slapen.
Wij maakten onze dochter wakker voor een fles om 23 uur. De fles daarna kreeg ze als ze wakker werd. Dat werd eigenlijk vanzelf steeds iets later. Nu is die fles eraf en slaapt ze de nacht door. Wanneer geef je de laatste fles in de avond?
Ik ben vandaag gegaan van 7 naar 6 voedingen. Hij kreeg eerst 7 voedingen van 100 cc en nu 6 voedingen van 120 cc. Normaal gaf ik om 00:00-00:30 de laatste fles en dan melde hij zich rond 03::0-03:30 voor de volgende fles. Gisterenavond heb ik om 23:00 de laatste fles gegeven en gewoon 120 cc en hij melde zich vannacht om 03:00 en daarna netjes om 07:00 dus nu heeft hij nog maar 1 nachtvoeding. Ging eigenlijk heel erg gemakkelijk, hopelijk blijft het zo gemakkelijk
Hier gingen ze 's nachts beter slapen naarmate ze overdag beter gingen drinken. Ik geef flesvoeding op verzoek en bij mij tanken ze zich overdag helemaal vol om dan een lange nacht te kunnen maken. Beste tip die ik voor je heb is dus om hem overdag gewoon te geven wat hij wil.