Tweedehands kolf

Discussion in 'De babyuitzet' started by appeltje, Oct 1, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hallo,

Ik heb van mijn oudste zus de Medela Pump in Style Advanced te leen gekregen. Zij heeft tijdens haar voedingsperiode wel 2 keer spruw en een keer borstontsteking gehad. Ik heb wel wat onderdelen vervangen: de slangetjes, het borstschild, de membramen en de flesjes. Ze heeft de kolf overigens het laatste half jaar niet meer gebruikt. Bestaat er nog steeds besmettingsgevaar of is dat nu afgewend?

Ik lees op internet verschillende meningen hierover.

Alvast bedankt!

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Hier is ook niet duidelijk ja of nee op te antwoorden. wanneer je weet dat alleen je zus deze kolf heeft gebruikt kun je hem best lenen.

wel is het zeer belangrijk dat je alle spullen die mogelijk in aanraking zijn geweest met melk vervangt. echter je beschrijft dit al hierboven.

kolfapparaten worden ook verhuurd via bijvoorbeeld thuiszorgorganisaties. hier zie je dat ook dat meer mensen een apparaat gebruiken.

echter wordt er wel ook door lactatiekundige voor gewaarschuwd om niet zomaar van iedereen de kolf te lenen. vaak zie je dat een kolf van een vriending naar een vriendin en eventueel nog naar een derde vriendin gaat zonder dat er spulletjes aan de kolf worden vervangen. hiervoor te waarschuwen wordt het afgeraden.

3. appeltje

Ik weet dat alleen mijn zus hem heeft gebruikt (die heeft hem nieuw gekocht) en ik heb alle onderdelen die met melk in aanraking komen vervangen. Ik durf het risico dan wel aan.

Bedankt voor het antwoord!

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Ik wil toch nog even terugkomen op mijn antwoord. Zelf dacht ik namelijk dat de pump in style een goed gesloten systeem had zodat de pomp zelf niet in aanraking kan komen met melk dit blijkt niet helemaal waar te zijn. Ik heb net een artikel gekregen waarin duidelijk wordt geschreven waarom je de tweedehands kolf van je zus toch beter niet kunt gebruiken. Zal het hier meesturen.

Het kopen en gebruiken van een tweedehands borstkolf
    door Nanny Gortzak
    Kun je een eerder gebruikte kolf lenen of kopen in verband met de hygiëne? Dat hangt af van de soort kolf. Hieronder worden alle soorten besproken.
    Motor-kolven voor persoonlijk gebruik
    Bij borstkolven met een open systeem kan er tijdens het kolven melk in het motordeel terecht komen. Voorbeelden van dergelijke kolven zijn:
    • Medela Pump in Style;
    • Medela Mini Electric;
    • Medela Mini Electric Plus;
    • Whisperwear;
    • Babycare G.
    Melk in het motordeel is lastig, omdat de motor moeilijk schoongemaakt kan worden. Daarom wordt het gebruik van zulke tweedehands kolven sterk afgeraden. Vroeger werden dergelijke kolven wel verhuurd, maar in verband met de mogelijke risico's van besmetting via de motor wordt dat niet meer gedaan.
    Zelfs als je een nieuwe kolfset koopt, is dit besmettingsrisico nog aanwezig. Je hoeft daarbij niet meteen aan allerlei enge ziektes als HIV of hepatitis te denken, maar ook aan bacteriën die de melk kunnen besmetten en bederven, of schimmels waardoor na drinken van de melk de baby last van spruw kan krijgen. Als een moeder heeft gekolfd terwijl ze tepelkloven had, kan er zelfs bloed in de motor terecht gekomen zijn.
    Medela handkolf en Avent Isis
    De kleine, handbediende kolven hebben weliswaar niet het nadeel dat er melk in de motor kan komen, maar het plastic van de kolven kan wel kleine barstjes bevatten waar micro-organismen in kunnen zitten.
    Het gaat hierbij onder andere om de Medela handkolf en de Avent Isis.
    De huis-tuin-en-keuken methodes die gebruikt worden om zulke kolven te steriliseren, zijn niet altijd afdoende om alle schimmels en bacteriën te doden. Daarom worden ook deze kolven niet meer door kraambureaus en borstvoedingsverenigingen uitgeleend of verhuurd.
    Grotere huurkolven, zoals de Medela Lactina
    Bij de grotere huurkolven kan er geen melk in het motordeel komen, wat een groot voordeel is. Eén van dit soort machines is de Medela Lactina. Deze werkt met een externe zuiger, die deel uitmaakt van de kolfset (die je bij het huren van de kolf nieuw moet kopen).
    Als er melk terugloopt in de slangen, dan komt die hooguit in de zuiger terecht, die je dan uit elkaar kunt halen en kunt schoonmaken en steriliseren.
    Als je de zuiger losmaakt van de kolf en in je handen houdt (en hem in en uit elkaar schuift), dan begrijp je dat dit een gesloten systeem is, dat geen verbinding heeft met het motordeel van de kolf.
    Ameda Elite
    Ameda heeft ook een grotere kolf voor de verhuur: de Elite. Ook deze kolf werkt met een piston, die aan het motordeel vast zit.
    De kolfsets van Ameda bevatten luchtkamers bovenop de flesjes, die inkrimpen en uitzetten tijdens de kolf-cyclus. Als er melk terugloopt in de kolf, dan komt die niet verder dan deze luchtkamers, die van ondoordringbaar materiaal zijn gemaakt. De slangen die naar de motor lopen, zullen dus nooit aan de binnenkant nat kunnen worden van de melk en de motor zal geen melk kunnen bevatten. Dat maakt deze kolf geschikt als huurkolf.
    Ameda Lactaline
    De kleinere kolf van Ameda, de Lactaline, heeft dezelfde afkolfset als de Elite. Ook bij deze persoonlijke kolf kan geen melk in het motordeel komen. Met een nieuwe afkolfset is deze kolf in principe te gebruiken door meerdere personen.
    Toch wordt deze kolf door de fabrikant niet als huurkolf geadverteerd. Dat komt doordat de kleinere kolven van minder zware kwaliteit zijn als de huurkolven. Het motordeel kan uiteindelijk slijten, wat bij de kleinere kolven eerder zal gebeuren dan bij de grotere kolven, vanwege het gebruikte materiaal. Ze zijn dan ook vele malen goedkoper dan de grotere huurkolven.
    Medela Symphony
    De Symphony, de nieuwe huurkolf van Medela, werkt ook met luchtkamers en een membraan dat ervoor zorgt dat eventueel teruggelopen melk in de persoonlijke kolfset blijft. Bij deze kolf klikken de luchtkamers bovenop de kolf aan het uiteinde van de slang.
    Aandachtspunten
    Let bij het lenen of kopen van een gebruikte kolf op de volgende punten:
    • Vergelijk het kopen of gebruiken van een kolf met het kopen van een tweedehands auto. Je weet niet hoe ermee is omgegaan, wie erin gereden heeft, en wat voor brandstof erin gedaan is. Zelfs al ziet alles er op het oog nog goed en nieuw uit, dan nog kan het gebeuren dat de motor kort na de aanschaf instort wegens ouderdom. Je hebt dan geen garantie (die je bij de aanschaf van een nieuwe kolf wel hebt).
    • Lees de garantievoorwaarden van je kolf. Vervalt de garantie misschien wanneer de kolf door meerdere moeders wordt gebruikt? Of
    geldt de garantie alleen voor de eerste eigenaar?
    • Ook als je een kolf uitleent (tussen twee kinderen in), kan het gebeuren dat de motor op zijn eind raakt. Het is dan erg sneu als je zelf weer een nieuwe kolf moet kopen voor je eigen baby.
    • Ook als je zelf degene bent die een oude kolf gebruikt bij een tweede baby, moet je kritisch kijken naar je kolfset. Neem de set mee naar een verkooppunt van kolven, en vergelijk de oude set met een nieuwe.
    • Je zult zien dat je oude set minder glimt, vol krassen zit, en misschien zelfs een olie-achtige, gele aanslag in allerlei hoekjes en randjes heeft. Siliconen onderdelen kunnen gaan lubberen of scheuren, en het hardere plastic kan barstjes vertonen.

Nanny Gortzak

5. appeltje

Dit artikel had ik inderdaad ook gevonden. Dit zette mij aan het twijfelen en bracht mij hier met mijn vraag :).

Ik ga het gewoon proberen. Mocht ik last krijgen van spruw oid, dan kan ik altijd nog een nieuwe kolf kopen.

Bedankt!

6. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Nogmaals een reactie van mijn kant:
    ik heb nog een reactie gekregen over het uitlenen van de pump in Style. een collega schreef me dat je de pump in style wel goed schoon kunt maken waarna je hem wel kunt gebruiken, zie hieronder:

De in Style is wel goed schoon te maken, maar dan moet je het kapje van de motor afhalen en alle prut erachter met een wattenstaafje met alcohol verwijderen.
    Bij de Pump in Style komt er eigenlijk alleen melk in de motor als de moeder flink overloopt en er dus ook melk in de slangetjes gekomen is (wat zelden gebeurt).

sorry dat ik je niet meteen een goed antwoord kon geven maar ook ik blijf leren.
    succes

7. appeltje

Share This Page