Vanwege lichamelijke klachten kreeg ik het advies van mijn arts om eens een tijd glutenvrij en suikervrij te gaan eten en te kijken wat dat oplevert. Wie eet er ook glutenvrij en suikervrij? En hoe bevalt het? Ik ben op zoek naar voorbeelden van dag/weekmenu's, recepten, vervangers en tips. Wie kan mij op weg helpen?
Ik zou beginnen met 1 ding te laten staan. Of de gluten of de suiker want anders weet je niet welke van de twee je niet kunt verdragen. Ikzelf voel me veel energieker nu ik geen gluten etc meer gebruik. Meer vragen mag je wel pb-en
Zelf heb ik ook een tijdje glutenvrij gegeten en ik voelde me er prima bij. Inderdaad energieker en ik had ook een stuk minder vreetbuien... Zit me nu af te vragen waarom ik er eigenlijk mee gestopt ben haha. Toch mezelf maar weer eens een schop onder mn kont geven misschien Glutenvrij hoeft niet ingewikkeld te zijn, er zijn tegenwoordig best veel glutenvrije producten verkrijgbaar. Je moet alleen goed letten op 'verborgen' gluten zoals in bindmiddelen, soepen ed, dingen waarvan je het gewoon niet snel verwacht. Glutenvrij brood vond ik trouwens het lekkerste van de Jumbo, lag in het vriesvak.
't enige nadeel van zelf al glutenvrij gaan eten is dat je dan geen diagnose hebt. Mocht er sprake zijn van coeliakie, wat bewezen is, dan kan je via de belastingdienst wat geld terug krijgen, omdat glutenvrij eten wel duurder is. Deze diagnose kan je alleen krijgen als je nog niet glutenvrij eet. Ik eet zelf al jaren glutenvrij, ivm coeliakie, en pas recepten zelf aan. Groente, rijst, aardappels kan allemaal. Maar pasta kan ook, maar dan met de glutenvrije variant. succes!
Sorry, verborgen gluten was niet echt correct omschreven. Ik doelde op de niet overduidelijke gluten zeg maar. Je zal natuurlijk weten dat gluten in brood, koekjes en pasta zit, dat is voor de meeste mensen duidelijk. Maar het kan ook in kant en klare sauzen, soepen, snoepjes en broodbeleg zitten. En dan moet je dus echt goed op het etiket gaan kijken of je het wel mag eten. Lees het maar eens na op de site Glutenvrij - Welkom van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Denkt de arts trouwens bij jou aan coeliakie of niet? Anders de post van zwaaistaart even goed nalezen nog. Tegenwoordig wordt er, naast coeliakie, ook meer bekend over glutenovergevoeligheid maar dat is niet zo makkelijk vast te stellen en misschien ook nog geen officiële diagnose. Er zijn tegenwoordig ook heel veel mensen die het 'hip' vinden om glutenvrij te eten of die hopen er mee af te kunnen vallen.
Geen coeliakie, maar wel fikse darmklachten (oa). IBS, PDS of hoe je het ook wilt noemen. Tenminste, dat zegt de arts. Klachten worden steeds erger, ik kan vaak niet rechtop staan van de pijn. Dus alle reden om eens een maand glutenvrij te eten en re kijken of het verschil maakt of niet. Want dit is ook niks. Vergoeding vanuit de belastingdienst, tja, ik zal er niet voor in aanmerking komen en wil het ook niet afwachten. Voel me echt niet lekker zo.
Ik ga eens lezen op die site, dank je. Wat eten/aten jullie gedurende de dag? Ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes?
'Hormoonbalansdieet' Categorieën - Het Hormoonfactorforum Een echte aanrader!! En onderstaande boeken zijn handig in het omgooien van je eetpatroon: bol.com | hormoonfactor ralph moorman | Boeken Je pakt dan eigenlijk gluten, suiker, koemelk en slechte E-nummers te gelijk aan. Succes!
hier ook voor het grote gedeelte glutenvrij en bijna suikervrij. Ik bestel glutenvrij online bij de deen en haal het af bij de winkel. Ik hoef niet alle gluten te vermijden. En natuurlijk zijn er ook wel dagen dat ik het wel eet maar merk dat gelijk aan mijn darmen en fitheid. Ik mag gewone aardappels vervangen voor een zoete of pompoen maar vaak eet dit ik niet eens bij de maaltijd. Mis het ook niet meer. Patat maak ik dan wel van zoete aardappel. Op internet staan genoeg recepten en tips. Succes!
ik zou ook op het coeliakie forum kijken, heel veel goede tips. Glutenvrij en suikervrij lijkt mij best lastig omdat in glutenvrije producten vaak veel suiker zit.
Oh dat wist ik niet. Ai, dat wordt dan nog ingewikkeld om gluten- en suikervrij te eten. Fijn, alle reacties en tips