Ik maak veel foto's dus hou hem daarom bij de hand. En dan is het wel handig om ze gelijk door te sturen, even de agenda te checken of zp lezen enz. Mijn camera gebruik ik ook wel, maar telefoon is net wat makkelijker mee te nemen of bij de hand te houden. Dus ik zou wel willen minderen maar weet niet zo goed hoe.
Ik zit door mn Apple Watch ook minder op mn telefoon. Dat klinkt misschien een beetje raar. Maar als ik bijv een appje krijg. Dan kijk ik even op de Watch wie er appt en met wat. Dan hoef ik niet mn mobiel te pakken en kan ik beoordelen of het iets is wat ik meteen wil beantwoorden, of niet. Geluid van Watch en telefoon staan eigelijk altijd uit. Notificaties van Facebook etc staan uit. Dus alleen met WhatsApp krijg ik een 'tikje' op mn pols van de Watch. Maar daardoor geen angst meer om iets te missen en dus ook geen drang om steeds te checken.
Ik heb laatst een nieuwe Nokia 3310 gekocht. Mijn iPhone gebruik ik nu Savonds voor wat internetten enzo. Overdag gaat hij soms aan als ik echt iets verwacht op whatsapp ofzo of als de kinderen bij een ander kindje speelt (contact is veelal via whatsapp). En echt, het is heeeeeerlijk! Normaal viel ik bij wijze van in slaap met iPhone in mijn hand en was het eerste wat ik gebruikte bij wakker worden. En ik kon nooit inslapen, sliep heel onrustig. En nu blijft hij beneden, Nokia gaat mee naar boven voor wekker en bereikbaarheid. En ik slaap geweldig! Overdag hang ik niet bij elke mogelijkheid met mijn hoofd in het scherm van een smartphone en ik geniet meer! Als ik moet rijden op een plek waar ik de weg niet weet gaat mijn kaartje in de iPhone. Ivm Google Maps. Wij hebben geen TomTom en ik kan nogal snel in paniek raken op onbekende plekken. Wat ik wel echt mis is mijn weightwatchers app als ik boodschappen doe. Maar als dat alles is.... Oh en de batterij van de Nokia is ruim 1,5 week meegegaan zonder opladen! Wat een verademing!!
Totaal offtopic. Moet er niet aan denken om te minderen met facebook,... Maar hoe is die nokia 3310? Zoals de goede oude tijden? Inclusief snake? Kan je nog steeds van 3e verdieping gooien, oprapen en gebruiken?
Die 3e verdieping heb ik niet geprobeerd, maar hij stuitert wel Haha. Ik vind de buitenkant niet helemaal hetzelfde als de zwaardere oude 3310. Maar verder is het Incl snake (modernere variant wel) en hij heeft een camera.
Echt briljant dit haha. Dit wil ik dus ook. Alleen zit ik nog even met het feit dat je dan de simkaart moet verwisselen. Of heb jij er 2?
@yaro gaan mensen jou nu ook gewoon weer ouderwets sms-en of blijft dat voornamelijk via de Whatsapp gaan? Omdat ze weten dat je op bepaalde tijden dan reageert?
Ik wissel alleen de simkaart als ik met de iPhone weg moet. Verder doet alles het thuis met de WiFi. Ik word nu idd vaker gesmst of gebeld. En degene die dat niet doen die wachten op antwoord. Als het belangrijk is dan bellen ze wel.
Ik heb pas sinds een jaar een smartphone. Reden hiervoor was een ziek familielid, zodat ik via de app beter op de hoogte kon worden gehouden. Daarvoor zeer bewust geen smartphone genomen. Eerlijk gezegd ben ik er wel weer klaar mee. Als de telefoon kapot is, gaat de smartphone weer de deur uit. Facebook, twitter etc. heb ik niet en nooit gehad. Iemand zei hier dat dit ten kosten zou gaan van je sociale contacten. Hier in ieder geval nooit verschil gemerkt. Zonder smartphone werd ik juist vaker even snel gebeld. Nu gaat veel via de app en ik vind dat juist minder persoonlijk. Telefoontje is vaak veel efficiënter en vind ik gezelliger. Als ik het vergelijk met een jaar geleden ben ik echt veel meer tijd kwijt aan de telefoon. Ook continue even checken. Terwijl ik vroeger nooit op mijn telefoon keek. Ik vind een smartphone een beperking en geen verrijking. Het ding gaat hier er wel helemaal uit. Ik heb mij jarenlang als enige in Nederland prima gered zonder smartphone en dat moet nu ook nog lukken.
Waarom uberhaupt angst hebben om iets te missen? Geen veroordeling hoor, maar het is vreemd dat we allemaal maar continue van alles op de hoogte willen worden gehouden. Ik herken het ook sinds ik smartphone heb, maar daarvoor nog nooit gehad. Ik was echt de enige, met uitzondering van mijn oma van 89 , in mijn omgeving zonder smartphone. Ik begreep er helemaal niks van waarom iedereen de hele tijd met dat ding in zijn handen zat. Mijn mail bekeek ik hooguit twee keer per week en nooit het gevoel gehad dat ik iets miste. Het leek vanuit dat perspectief allemaal zo onzinnig en tijdrovend. Nu ik zelf plotseling de mogelijkheid heb om de hele dag door iets te checken, lijkt het wel of dat ook direct 24/7 moet. Waarom eigenlijk? Ik vind het helemaal geen prettig gevoel om hier zo afhankelijk van te zijn. Wat is er zo vreselijk aan om pas een dag later van iets op de hoogte te zijn? Het blijft een vreemd fenomeen als ik er goed over nadenk.
Het schijnt ermee te maken te hebben dat je hersenen zo zijn ingesteld dat wij dingen af willen maken. Niet afgeronde taken blijven in je hoofd spoken. Zo zitten onze hersenen gewoon in elkaar. Zo lang ergens een rood bolletje nog staat, is niet ‘af’. Daarnaast is de angst om iets te missen ook letterlijk dat. Amerikaanse psychologen noemen dat ‘fear of missing out’.
Het eerste probleem wordt dan toch veroorzaakt door de smartphone? Zonder de smartphone zou er ook geen niet-afgeronde taak in je hoofd zitten. Dan zijn er geen appjes, mailtjes (iig niet op elk moment van de dag zichtbaar) waar je iets mee zou moeten. Het fenomeen van fear of missing out heeft inderdaad te maken met het feit dat sociale uitsluiting vanuit evolutionair punt je doodvonnis betekent. In onze moderne samenleving is dat wat minder relevant geworden om te kunnen overleven, maar nog steeds belangrijk. Net zoals veel angsten denk ik dat fear of missing out bij het niet hebben van een smartphone een onterecht angst is. Er is dan maar een manier om deze angst te overwinnen en dat is exposure. Kijken wat er gebeurt als je 'van alles mist' en ervaren dat er geen grote rampen gebeuren. Ik vind het altijd wel interessant om hier over na te denken, maar ik merk ook dat mijn omgeving het hier liever niet over heeft. Don't touch my smartphone haha