Van huis uit meegekregen

Discussie in 'De lounge' gestart door Mop81, 10 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zie dat hier vaak staan ‘want dat heb ik van huis uit meegekregen’

Ik doe eigenlijk vooral wat ik zelf goed vind voelen.
    Natuurlijk zijn er dingen die ik vroeger heb geleerd. Maar het ene neem ik mee en het andere niet.

Zo lees ik in het sneeuw topic dat mensen hun stoep vegen omdat ze dit van huis uit hebben meegekregen.
    Ik zou dat zelf alleen doen als ik merk dat er bijv oude mensen lopen en kunnen uitglijden.

Was benieuwd hoe jullie hier in staan.
    Doe je dingen uit eigen oogpunt of vanuit normen en waarden van huis uit?

2. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Ik doe veel dingen vanuit eigen oogpunt.
    Daarnaast werk ik in de zorg en vind ik respect voor ouderen heel erg belangrijk en zorg ik graag voor anderen.

Mop81 vindt dit leuk.
  3. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Sneeuw weghalen juist niet. Sneeuw is namelijk veiliger dan het ijzel wat onder de sneeuw ligt.

Bijv toen ik naar het centrum liep, overal waar het niet was weggehaald was het te lopen. Bij de senioren flat waar het wél was weggehaald was het spekglad. :eek:

Manana, Dettol, JupitR en 16 anderen vinden dit leuk.
  4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.766
    18.883
    113
    Vrouw
    Sneeuw weghalen is hier verplicht, dus dat is niet van thuis uit maar omdat het de bedoeling is :D (de meesten zijn wel zo slim om zout te strooien ook).

Ik weet niet of ik veel van thuis uit heb meegekregen.
    Ik zie opvoeden helemaal anders als mijn ouders.
    .
    Mijn gezaag over kamers proper houden is mss wel iets. . Ik hoor mijzelf soms iets zeggen en denk dan ohnee je vond dit zelf vreselijk :D

Lies1611 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Ik denk eerlijk gezegd dat het makkelijk is om te zeggen dat je iets doet alleen omdat jijzelf dat zo wil, maar dat je toch veel dingen onbewust doet omdat je het zo vanuit de opvoeding van je ouders hebt meegekregen. Hoe ik mijn kinderen opvoed is op veel vlakken ook anders dan hoe mijn ouders mijn zus en mij opvoedden. Maar ik ben er van overtuigd dat ik veel dingen doe, al dan niet bewust, omdat ik het nou eenmaal zo heb meegekregen. De mens is een gewoontedier en het duurt een aantal weken om een gewoonte af te leren.

einad, JupitR, Ysabella en 14 anderen vinden dit leuk.
  6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.533
    13.811
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je eigen pad naar de voordeur en ik dacht ook je stoep sneeuwvrij maken moet geloof ik officieel sowieso. Iets met dat je anders verantwoordelijk kan worden gesteld als de postbode uitglijden ofzo. Maar pin me er niet op vast.

Interessant vraagstuk stel je, waar ik toevallig van de week nog aan dacht.
    Ik zou zelf niet zo 1, 2, 3 op iets kunnen komen wat ik qua normen en waarden anders doe dan ik heb geleerd 'van huis uit'.
    Maar goed, ik ben dan ook wel iemand die graag "regeltjes" opvolgt.
    Daarbuiten: ik heb gelukkig een goede opvoeding genoten, dus is het ook niet zo gek dat ik wat dat betreft een hoop heb overgenomen.

Zonnestralen, GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit dus

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5213554/sneeuw-opruimen-vegen-strooi-zout-tuin-glad-uitglijden-auto-lak

Hier zijn de stukken zonder sneeuw ook het gevaarlijkste. Ijzel en een homp sneeuw eromheen van waar het gedumpt is.

Manana, puzzelstukje en Mop81 vinden dit leuk.
  8. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Precies dit ja. Onbewust doe je veel dingen.
    Maar toch niet puur dingen doen omdat je ze van huis uit hebt meegekregen.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.282
    25.751
    113
    Onbewust zijn er vast wel dingen die ik doe omdat ik dat zo heb geleerd of van huis uit heb meegekregen.
    Maar verder kijk ik liever naar het heden. Zo moet ik mijn kinderen toch op een iets andere manier opvoeden, dan hoe ik zelf ben opgevoed. En dat heeft alles te maken met een veranderde wereld. Liever kijk ik dus naar wat nu passend is, dan dat ik klakkeloos hetzelfde doe als hoe mijn ouders het deden.

En betreffende het voorbeeld van de stoep sneeuwvrij maken: ik kan me niet eens herinneren of mijn ouders dat deden, dus dat is me niet specifiek bijgebracht als iets dat per se moet, maar als dat eel het geval was, dan had ik dat nu toch echt anders gedaan.
    Als ik kijk naar de situatie hier in mijn straat, dan is de wens voor sneeuw groter dan de wens voor een kale stoep. Het is hier echt een komen en gaan van mensen met sledes. En daarbij lopen ook de mensen zonder slee voornamelijk op de besneeuwde stoep, terwijl ze er prima naast kunnen gaan lopen (op een schoongeveegd en rustig fietspad). Ook opvallend is dat vrijwel niemand zijn stoep schoonmaakt, de uitzondering is 1 huis in een zeer lang stuk van de straat.

10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Er komen nu toch steeds meer momenten dat ik denk.
    Oh nee, ik lijk op mijn moeder.:(

Misschien moet ik dan denken, oh dan heb ik vanuit huis meegekregen.
    Klinkt minder ernstig. :)

Sommige dingen doe je vanuit je cultuur, sommige dingen omdat het hoort, en sommige dingen
    Omdat je dat zo wilt. Prima toch.

Manana, Zoe123, SAARC en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

31 mei 2019
    1.412
    1.253
    113
    Vrouw
    Ik deed hee veel dingen die ik van huis uit heb meegekregen. Pas als er een opmerking over wordt gemaakt dan komt het besef dat ik een bepaald iets onbewust heb overgenomen zonder er teveel bij na te denken. Achteraf komt dan ook pas besef van goh misschien eigenlijk helemaal niet zo handig wat ik doe of “ dat kan best anders”. Het zijn kleine gewoontes en gaandeweg ga je steeds meer je eigen weg.. helemaal prima toch? En zo zijn er ook veel mooie dingen die ik van huis uit heb meegekregen die ik wel weer in ere wil houden.

citroenrasp, Mop81, hummeltje5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Mapje

Mapje Niet meer actief

Mijn vader maakte altijd de stoep sneeuwvrij. Voor de hele straat zelfs. En prikte ook de berm. Dus ik heb het vanuit huis meegekregen maar ik doe het zelf niet. Aangezien we in een vinnexwijk wonen zonder oude mensen en iedereen juist zijn kind per slee wil vervoeren. Ik probeer dus wel mijn eigen keuzes waar nodig te maken al zal ik zeker beïnvloed worden door opvoeding.

Mop81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.231
    6.693
    113
    Ik ben niet speciaal blij met mijn eigen opvoeding. Ik wilde ook een aantal dingen bewust heel anders doen. Ik kan me nu ook niet iets voor de geest halen wat ik toch onbewust mee heb gekregen.

14. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.169
    1.336
    113
    Volgens mij kwam er zelfs een vraag voor in het inburgeringsexamen over wat te doen met sneeuw voor deur. Ik denk dat ze het goede antwoord moeten veranderen. :roflmao:

Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders voor flat sneeuw weggeruimd hebben. Kende het ook niet tot ik in Duitsland kwam wonen. Hier in Duitsland wordt het wel consequent gedaan maar heel eerlijk mijn bejaarde buren slaan echt door. Zondag morgen om 7 uur had de buurvrouw al een schone stoep. :rolleyes: Vond het wel heel erg toen we onze andere buurvrouw van 80 in de avond zagen ploeteren om dr deur en stoep sneeuwvrij te krijgen omdat ze bang was dat iemand zou vallen en haar zou aanklagen.. Die mocht van mij lekker naar binnen en hebben wij het met mijn man snel gedaan, hoe onzinnig ook aangezien ze nu spekgladde tegels heeft. We strooien ook met zout, dat helpt nog wel wat.

Ik doe veel dingen in huis zoals ik van mn ouders gezien heb. Dat merkte ik wel pas nadat zag hoe andere families dat deden (zoals schoonfamilie). Vooral hoe ik in de keuken werk is hetzelfde als mn moeder. :roflmao:

Marsepein en Mop81 vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik sta er ongeveer net zo in. Sommige dingen die thuis normaal waren kunnen in mijn ogen anders of beter en doe ik dus ook op mijn eigen manier. Andere dingen zoals het voorbeeld van het stoepje is in mijn ogen een vorm van netheid, en blijf ik zeker doen, ook al zouden er meer sleeende mensen dan oudere of slecht ter been mensen in de straat wonen. Ik was er ook van overtuigd dat wat hummeltje schrijft over verantwoordelijkheid over je stoep sneeuwvrij houden voor als iemand daar valt klopt (maar dat kan ik verkeerd hebben) dus ook vanuit dat opzicht vind ik het voorbeeld van de sneeuw van de stoep verwijderen (en zout strooien zodat het niet glad word) niet meer dan normaal. En voor iedereen die zegt dat het gevaarlijker of gladder is dan sneeuw laten liggen. Absoluut niet als je ook strooit en het netjes bijhoud. Wij hadden ipv niet hoeven strooien (wel gedaan) maar man begon zondag ochtend al met vegen en heeft dit zondag een paar keer gedaan hij was die laag ijs onder het sneeuw dus eigenlijk al voor.

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik ben precies zo. Het botste thuis ook regelmatig omdat ik wel eens anders over dingen dacht en dan alleen te horen kreeg: zo willen we het gewoon.
    Tuurlijk zullen er vast dingen zijn die ik doe omdat ik ze gewend ben, maar over de meeste dingen heb ik toch wel nagedacht.

17. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.533
    13.811
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Was hier andersom: waar het was weggehaald prima te doen (maar dan ook wel ècht goed weg en dus niet nog een laagje wat bevroren dus spekglad is) en waar het niet was weggehaald was het niet te doen (maar de sneeuw is hier dan ook nogal dik, de laarzen die ik aan heb 'staan helemaal onder' zogezegd).

18. Novi

Novi Niet meer actief

Huh moet je in bepaalde landen de stoep sneeuwvrij maken? Dat is toch een openbare weg? En op eigen terrein zou je toch denken dat je zelf mag bepalen wat je doet. Ik laat in ieder geval alles liggen :roflmao:

hummeltje5, Mapje en Zoe123 vinden dit leuk.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.973
    15.012
    113
    Het gaat alleen goed als je sneeuwruimt, veegt, strooizout gooit en bij evt nieuwe sneeuwval weer actie onderneemt en dat riedeltje herhaalt. De buurvrouwen, onze ouders en wij kunnen prima lopen, maar probeer de parkeerplaats maar niet, daar kan je beter je kunstschaatsen aantrekken.

Overigens hadden wij hier vroeguh in Nederland een ruimplicht, ook voor sneeuw. Dat is de nodige jaren geleden komen te vervallen. De oudere generatie doet t vaak nog wel, anderen juist niet omdat ze de kinderen met de sleetjes graag voorbij zien gieren.

Dochter vindt in elk geval helemaal gaaf op de slee naar school, maar dat wordt op sommige plaatsen wel lastiger. Of er ligt een 2-3 cm dikke ijsplaat onder, andere stukken is drab.

Ik weet wel, volgende ronde sneeuw haal ik de schuiver en de bezem over de parkeerplaats. We komen er nu niet meer fatsoenlijk vanaf en een strooiwagen slaat onze straat over.

20. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Alleen doet 99% dat niet:oops:

Deel Deze Pagina