Hier een Panasonic FZ28, geen compactcamera, maar maakt echt geweldige foto's! 18x optische zoom en geen ruis te ontdekken!
macro fotos kan je alleen maken met een écht goede macrolens welke te koop zijn voor Digitale SR camera's en dan is de lens 3x duurder dan de 200 euro, de rest zijn wannabemacrofuncties.. @topicstarter: kan je je topic niet terugvinden met daarin het type dat mensen je hadden aangeraden?
Vergeleken met een DSLR (digitale spiegelreflex) blijft een compactcamera altijd een afdrukvertraging houden. Weet je wat over fotografie, over spiegelreflexen in het algemeen? Ik zou niet voor zo'n compact frummelding als de Ixus gaan (ken hem), ik zou dan eerder gaan voor een hybride als de Powershot. De Panasonic FZ50 is ook een goede. Maar..... voor dat geld heb je ook een Canon 1000D DSLR. Het is een feit: hoe duurder de camera, hoe beter, maar je kan wel rondshoppen voor goedkope betrouwbare adressen. Tip: koop je camera bij een speciaalzaak (vaak nog goedkoper ook) en niet bij een winkel waar ze hoofdzakelijk tv's verkopen en de verkopers van bonussen afhankelijk zijn! Ik weet wel wat adressen voor je, pb me maar waar je woont!
Wij hebben ook een macrofunctie op onze camera en deze werkt toch echt verdomt goed hoor. Ben geen fotograaf maar wel kieskeurig en ze zijn echt goed gefocust en scherp.
Wij hebben een panasonic FZ18 en zijn er erg blij mee.En zien aardig wat verschil in foto's met de leica lens of zonder leica lens. Andere foto gemaakt met zelfde megapixeld niet ingezoemt wel ander merk natuurlijk. Zoomt prima, scherpe foto's enz. Het ligt ook een beetje aan het kaartje wat er in de camera zit hoe snel hij een foto weg kan schrijven, Dus niet het scherp stellen, maar het achter elkaar maken. Ook iets om over na te denken, bij een speciaal zaak weten ze meer. In ieder geval is een camera met een accu in mijn opzicht makkelijker als een met batterijen. accu gaat gewoon veeeeel langer mee. En inderdaad gewoon gaan proberen. En denk je aan een tasje! wel prettig om je nieuwe dure camera in kwijt te kunnen.
Kan, maar dan moet je eens fotos zien die met een ECHTE macro lens zijn genomen. http://www.basmeelker.nl/images/stories ... 8_4360.jpg Das een tor, voor de duidelijkheid. http://www.newwws.be/zenphoto/cache/mie ... pg_595.jpg En een mier. Dat lukt niet met een normale camera zulk soort fotos bedoel ik.
Wat noem jij een normale camera? Ik maak zulke foto's met mijn DSLR met speciale macrolens. Je spreekt pas van macrofotografie bij een vergrotingsmaatstaf vanaf 1:1. Met een compactje zal je met voorzetlensjes moeten gaan werken, maar krijg je nooit het resultaat als van de voorbeelden!
een normale noem ik een compactcamera. Ik heb zelf een DSLR. veel compactcameras spreken van een macro stand maar dit zjn eigenlijk gewoon close-up fotos omdat de schaal TOT 1;1 gaat en bij macro idd vanaf 1;1 tot 1;10
Haha, ik noem DSLR normaal zo zie je maar weer! Close-up is idd tot 1:1. Bijvoorbeeld 2:1. Macro is vanaf 1:1. Bijvoorbeeld 1:2 of 1:5 (is al heel groot hoor, dat betekent dat elke werkelijke mm. 5x zo groot op de sensor terecht komt, dus moet het wel een heel klein priegelinsectje zijn!). De sensors van compactcamera's zijn veel kleiner en daardoor is de vergrotingsmaatstaf ook kleiner, dus heet het geen macro maar close-up.
klopt, alleen noemt iedereen het zo omdat het zo ook op de camera's staat. Ik maak ze zelf overigens niet.
Denk eraan dat niet iedereen zo diep in de fotografie wil gaan, voor veel mensen zijn de "gewone kiekjes" ok.. Trouwens ik dacht nog altijd dat fotografie niet alleen om de camera draait... maar nog altijd om het kijken en weten vast te leggen... Je kan een camera van 3000 euro hebben en er prutsfoto's meemaken... en iemand anders kan met een compactcamera een schitterende compositie maken! En ff om op grote winkels terug te komen; ik vid dat een erg doorsnee commentaar... ik werk wel in zo'n winkel en weet meer van camera's (en al mijn collega's van de foto/video afdeling net zo) dan de fotograaf die hier in de buut zit... dus niet alles over één kam scheren...
Dat is echt dichtbij, maar zo gedetaileerd hoef ik Luc nu ook weer nie op de foto ( dan past die bolle toet er niet meer op ). Ach ja ik ben helemaal happy met onze "simpele"camera
Dankje, ik heb zelf ook 2 geweldige DSLR camera's hoor... maar wordt zo gek dat goede foto's alleen daar aan wordt toegewezen... Fotografie is zoveel meer dan de camera...!
Wie zegt dat dan? Ik reageerde op de afdrukvertraging. Het is een feit dat DSLR's die veel minder hebben dan de compacts. Verder zeg ik niets negatiefs over compacts en ik zeg al helemaal niet dat je alleen een goede foto zou kunnen maken met een DSLR! Ik zeg alleen dat IK de Ixus en frummeldingetje vind. Ik zou dan gaan voor een wat meer "body" van de zg. hybride of bridge camera zoals de Panasonic FZ18 of de Canon Powershot. En tuurlijk zijn er weer uitzonderingen op de regel, maar bij een speciaalzaak krijg je echt wel beter advies dan bij een Mediamarkt of Foto Klein, dat is een voldongen feit en geen doorsnee commentaar! "Mevrouw, met een tasje erbij en een oplader kunnen we een mooi prijsje maken". Ga weg, je bent nog duurder dan de speciaalzaak en doet alles voor je bonus. Ik heb het ook niet over de buurtfotograaf die toevallig ook een camera verkoopt, maar ik heb het over Foto Konijnenberg of Kamera-Express. Verder heb ik het niet over DSLR's van 3000 euro maar noemde ik er 1 van 400 euro, nogal een verschil.
Ik heb jouw niet gequote dus wie zeg dat ik het over jouw heb... Ik bedoelde het in het algemeen over vooroordelen die ik dagelijks tegenkom in o.a mijn werk.... Grappig dat je net één van de winkels noemt waar ik werk.... jammer dat JIJ zo slecht geholpen bent... maar bij onze winkel staat service centraal.... ik verkoop liever niets dan iemand een camera te verkopen omdat ik daar op aangestuurd heb... en daarbij krijg ik NOOIT een bonus! Trouwens de topicstarter had het over een bedrag waar je geen hybridecamera voor koopt... en de afdrukvertraging met een hybride is bijna gelijk aan een frummelding als de ixus... Trouwens de Nikon D40 is al te koop voor 299,- dus een goede DSLR hoeft niet duur te zijn inderdaad... maar nogmaals, met een DSLR fotograferen werkt niet perfect in de autostand (denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn toch )
Ja, daar zijn we het over eens, Noatje. Als ik mensen al een DSLR aan zou prijzen, dan hoop ik ook dat ze beyond de groene knop kijken, dan pas maak je gebruik van de meerwaarde tov een compact of hybride. Ik heb een 30D en een 1D, maar niet iedereen kan daar mee werken. Zo mijn eigen man ook niet. Dus die krijgt van mij binnenkort een nieuwe hybride. Ik was al aan het kijken en ik stel wel hoge eisen aan zo'n hybride, dus er moet RAW shooting op zitten, handmatige bediening, ingebouwde beeldstabilisator (mijn man heeft geen vaste hand...). Dan blijven er 2 of 3 modellen over die meer dan 400 euro kosten. Dan denk ik: kan ik beter een instap DSLR-body voor hem kopen, ik heb nog wel een objectief liggen dat erop past!