digitale kerkdienst, hoe bevalt het?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Luppy, 9 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik vind het fijn meerdere diensten te kunnen volgen van diverse kerken.
    Mijn oma luisterd nog ouderwets naar de kerkradio.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ik ben zelf geen kerkganger, maar schoonouders hebben in de kerk nog de kerkradio voor de oude garde en ze hebben Teams ingericht.

Mijn werkgever, IT bedrijf, heeft al de nodige medewerkers uitgestuurd om kerken te voorzien van een oplossing ookal is het niet onze core business, maar we werken er dagelijks mee dus kunnen ze wel helpen.

Enige kosten die ze hebben zijn voor een fatsoenlijke camera en evt microfoon en evt licentiekosten, manuren worden bijv niet doorgerekend.

Zo proberen wij toch een steentje bij te dragen aan de problemen om ons heen. Meestal komen die verzoeken binnen via collega's die bij die kerk aangesloten zitten. (ik ben geloof ik de enige niet christelijke in t hele bedrijf, wel christelijke roots)

Mocht je nou bij een kerk zitten die wel een oplossing zoekt maar niet de knowhow heeft, doe een oproep via bijv. de kerkbode of schrijf/bel een lokaal IT bedrijf op of zij kunnen helpen voor een vriendelijk prijsje. Genoeg die kunnen en willen bijspringen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Voorlopig hebben we het hier wel weer redelijk opgelost. De 30 mensen is niet zo'n probleem, qua zingen worden er nu steeds 2 mensen gevraagd als soort van voorzangers. Dat was wel een beetje onwennig, maar ook wel leuk. Ik mocht zelf ook, haha.

Het Zoom/Teams idee ga ik voor mezelf wel een beetje uitwerken, voor het geval dat er straks nog meer beperkingen worden opgelegd. Ik kan het waarschijnlijk niet helemaal technisch regelen, maar wil in elk geval met een onderbouwd voorstel komen, als het nodig is.
    Youtube is echt een stap te ver hier, denk ik.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.342
    17.250
    113
  5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.342
    17.250
    113
    Wij kunnen via kerkdienstgemist meeluisteren. Meekijken kan niet.

Voor de rest voor deze zondag nog geen veranderingen. Dus 3 diensten, kerkleden ingedeeld op alfabet waardoor je 1x kan komen, rouleert welke dienst.
    Wel in de brief van gisteren weer dringende oproep om niet te komen als je in de risicogroepen valt, bij symptoomklachten en echt afstand te houden bij in en uit lopen.

De banken zijn om en om open of afgesloten. En op de open banken om de 50cm een stukje tape zodat je makkelijk die 1m50 kan houden.

Benieuwd of er deze week weer dingen veranderen. Ben er bang voor :( als het echt terug naar 30 moet hoop ik maar dat ze met dopen zeggen "eerst familie, evt lege plekken gemeenteleden". Hebben nog geen datum gekregen, weten alleen dat er niet meer baby's zijn om te dopen.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.554
    8.676
    113
    Vrouw
    Ben ik benieuwd waar jij zit?! ;) HV?

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.342
    17.250
    113
    In een boerengat waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt :D

8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.554
    8.676
    113
    Vrouw
    Oh haha, dan weet ik t nu wel ;) Had stiekem even gekeken waar hij consulent van is. Maar ken het niet zo goed als de rest idd :p

toch3 vindt dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.072
    14.786
    113
    Vrouw
    Hier met een bijzondere dienst zoals dopen wordt er idd eerst de familie uitgenodigd en als er dan nog plekken over zijn eventueel nog gemeenteleden.
    Eind aug deed onze oudste belijdenis. Samen met nog 2 mensen.
    Er kunnen in onze kerk ca 60/70 man. Dus mochten ze elk 20 mensen uitnodigen. En kon de rest van de gemeente online meekijken.

10. Elisa199

Elisa199 Actief lid

15 aug 2020
    237
    153
    43
    In de katholieke kerk wordt een doop na de Mis gedaan. Daar worden nu wel allemaal regels aan verbonden (schelpje waarmee het water normaal over hoofdje wordt gegoten zit aan een lange stok zodat de priester afstand kan houden en zalven (wat in rkk gebruikelijk is) mag geloof ik niet. Doordat het na de Mis is heb je als ouders iets meer invloed op wie er aanwezig zijn bij de doop. Zo is mijn dochter een poosje geleden gedoopt. Als je echt wil dat je baby gedoopt en niet wilt wachten tot na de coronacrisis kun je misschien kijken of het na een dienst plannen van een doop misschien mogelijk is?

Moet je overigens wel bedenken hoe je een doopdienst na een reguliere dienst doet trouwens, omdat het in de rkk altijd al gebruikelijk is, is het niet alleen de doop zelf maar hele liturgie omheen

11. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Haha ja, dan weet ik nu ook waar ze woont :)

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hier wordt er wel gedoopt. Een ouder staat bij het doopvont, ander op 1,5 meter afstand. Ds komt wel dichtbij tijdens het dopen, maar dat contact is zo vluchtig dat dat mag en natuurlijk met triage vooraf.

13. Elisa199

Elisa199 Actief lid

15 aug 2020
    237
    153
    43
    Fijn dat het dopen wel doorgaat, zulk soort gebeurtenissen allemaal schrappen is gewoon jammer. Bij ons ook hoor, echter is totaal aa tal mensen nu wel problematisch. Inderdaad met familie en vrienden erbij zit je zo op 30 personen. Beetje sneu voor de gemeenteleden die dan niet kunnen komen. Vandaar dat ik dacht, waarom niet net als bij rkk de doop loskoppelen van de reguliere dienst. Ik weet dat de doop in protestantse kerken iets meer de nadruk legt op het opnemen in de gemeente (toch?) Dus misschien is dat loskoppelen toch ook wel weer raar, maar goed, in deze tijd van corona gaan veel dingen anders dan anders.

14. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.437
    113
    Bij ons was er tot vorige week een ochtend dienst, en bijzondere diensten als doopdiensten waren dan 's middags, deze laatste waren dan voor genodigden en eventueel als er plek over was konden er nog meer gemeenteleden terecht.

15. Elisa199

Elisa199 Actief lid

15 aug 2020
    237
    153
    43
    Goed geregeld!

16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben nu pas eindelijk weer geweest (in de kerk),... zijn net voor corona verhuisd (en andere gemeente dus), dus meteen online meedoen met de nieuwe gemeente (ook zoomkoffie enz) was best wel een stap. Maar wel echt heel fijn er weer te zijn! Waren maar met 25 ofzo :)

smax en Zxcvb vinden dit leuk.
  17. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Nou hier zijn kerkdiensten weer verboden gemaakt.. echt wel erg balen. Hoe is het bij jullie?

18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.437
    113
    Hier nog steeds maximaal 30 personen (exclusief dominee, koster, koortje etc) die de dienst mogen bezoeken.

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Helemaal?
    Of mogen er wel diensten belegd wel in de kleinste omvang en de rest digitaal. Hier waren in maart/april, wel diensten met dominee, 1 ouderling en 1 diaken, organist en koster en de rest digitaal.

Nu 30 en dan nog ‘personeel’. We zitten rond de 45 totaal en hebben plek voor een kleine 500 :(.

20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.072
    14.786
    113
    Vrouw
    Wat erg!
    Maar kun je nu nog wel diensten digitaal volgen?

pippa26 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina