Huis verkopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minke24, 19 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Wij zitten met een dilemma. We zitten erover te denken om ons appartement te koop te zetten. Hebben nu één makelaar op bezoek gehad die bekend staat om vrij lage taxaties maar erg goede service. We zijn sowieso van plan om nog een makelaar langs te laten komen.

Dat de woningmarkt momenteel niet gunstig is weten we natuurlijk. We hebben we dit appartement 4 jaar geleden gekocht als echte starterswoning, hebben 't lekker opgeknapt, maar niet met de gedachte om hier 10 jaar te gaan wonen. Onze lasten zijn laag, we hebben een lage rente, het is een ruim 4 kamer appartement (bijna 100 m2), we hebben nog niks nieuws gekocht, kortom, geen redenen om razendsnel van ons huis af te willen.

Na de geboorte van onze dochter (toen er nog geen sprake was van een ongunstige woningmarkt) hebben we 'besloten' om dit voorjaar verder te kijken wat betreft huizen. Ook al zitten we hier goed, we zouden op termijn toch graag naar een benedenwoning verhuizen. Omdat ons huidige huis op één inkomen is gekocht (ik studeerde nog) en we nu allebei werken, zijn onze mogelijkheden voor wat betreft het kopen van een huis, uitgebreid.

Inmiddels is de makelaar dus langsgeweest. Vooraf maakten we ons al geen illusies, we hebben dit huis niet gekocht om er megawinst op te maken. Quittespelen zou wat ons betreft voldoende zijn. De makelaar vond dat we een leuk appartement hebben (je zou er zo in kunnen) en geeft aan dat we de koopsom + kosten koper er wel goed uit moeten kunnen halen. Nadeel is alleen dat we een paar duizend euro bouwdepot erbij hadden genomen voor een nieuwe keuken en badkamer. Hij denkt dat we dit er niet uit gaan halen en geeft aan dat we dit moeten bespreken met onze hypotheekman. Daar gaan we dus een afspraak mee maken. Natuurlijk komen de kosten van de makelaar er ook nog bij. Kosten die je normaal gesproken natuurlijk ook met de verkoopprijs hoopt te verrekenen.

Inmiddels zit ik met een paar vragen. Misschien weten jullie wat antwoorden. Een huis kopen hebben we wel eerder gedaan, verkopen niet en we willen het eigenlijk nog een beetje stil houden voor onze omgeving.
    1. Als je verlies maakt bij de verkoop van je woning. Wordt dit dan meegenomen bij het aangaan van een nieuwe hypotheek? Of moet je dit 'contant' afrekenen (spaargeld hebben we, het zal (afh. van wat de woningmarkt doet) niet om tienduizenden euro's gaan, want we hoeven niet direct van het huis af).
    2. De makelaar adviseert een vraagprijs die ons iets te laag lijkt, namelijk zo'n E 1000 onder een ander appartement wat hier te koop staat (één kamertje meer, maar dit appartement moet nog helemaal opgeknapt worden). Wij zouden hier liever zo'n E 4000 boven gaan zitten. Scherp prijzen vinden we oké, maar met de vraagprijs die de makelaar aangeeft zouden we heel weinig speling hebben. Bepaal je zelf de vraagprijs, of moet je opvolgen wat de makelaar aangeeft?
    3. Is deze makelaar duur? We hebben niet echt een idee van wat makelaars rekenen. Dit kantoor rekent E 3000 excl. btw. Dit is dus een vaste prijs en geen percentage. Op zich lijkt me dit negatief voor het vaststellen van de vraagprijs, want voor hen maakt het dus niet uit hoeveel ze vragen, hun geld krijgen ze toch wel.
    4. Als het zo krap is, moeten we dan wel overgaan tot het in de verkoop zetten? Het kan zoveel kanten opgaan... Aan de ene kant kunnen we een jaar wachten (maar wat zal de woningmarkt dan doen) aan de andere kant, misschien zijn er wel starters die net als wij toen, geen zin hebben om 8 jaar op een huurwoning te wachten en dit appartement (voor deze plaats in een hele lage prijsklasse) wel willen kopen. Starters zijn er tenslotte altijd.

Nou, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand me al wat inzicht kan geven voordat we hierover in gesprek gaan met mensen die er meer verstand van hebben dan wijzelf. Alvast bedankt!

2. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Lastig hoor, er komt zo veel bij kijken.
    Ik geloof dat ik destijds ongeveer 2000 euro aan makelaarskosten had bij de verkoop. Woning was ongeveer 150000.

En stil houden? Je woning gaat toch internet op? Je wil toch zo veel mogelijk kijkers en bekendheid? Straks komt je huis op funda, en ziet iedereen het?

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik kan je niet op alle vragen antwoord geven

Nee, je hoeft niet op te volgen wat de makelaar adviseert, als jij zelf het gevoel hebt dat je meer wilt vragen (bedenk ook wat je wilt krijgen en ga daar iets boven zitten) dan moet je dat gewoon doen. Jullie hebben geen haast met verkopen, dus dan kan je dit ook gewoon doen. Als je er snel uit moet ligt de situatie gewoon anders.
    Je kan altijd over een paar maanden omlaag met jullie prijs.

Tarieven, kijk eens hier

En je kan hem toch gewoon "vrijblijvend" te koop zetten? Je hebt niets anders, jullie zouden gewoon iets anders willen. Hou in je achterhoofd dat het lang kan duren, maar wie weet hebben jullie geluk. Overigens, spreek dit ook af met de verkopende makelaar, maak hier sowieso goede afspraken mee (ook met kosten die gemaakt worden en hoe verrekend wordt als jullie de verkoop bijv. intrekken)

4. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Tanx voor de info tot nu toe, vooral voor de link, ga er zo eens naar kijken.

@ Moaatje: Stil houden dat we erover denken om het te koop te zetten, natuurlijk niet stilhouden als we eenmaal de knoop doorgehakt hebben om het te koop te zetten (duh, haha ;) ) We komen beide uit families die overal wel verstand van hebben en overal een mening over hebben en eigenlijk willen we gewoon zelf eerst een mening vormen. Dat ik hier wel om info vraag is omdat ik jullie niet persoonlijk ken en iedereen hier verschillende achtergronden heeft. Werkt blikverruimend (hopelijk...)

(Zie dat onze kinderen bijna even oud zijn! Hier alleen nog geen tweede, moeten we eerst verhuizen, hahaha)

5. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Hmm, die site om makelaarstarieven te vergelijken is niet heel nuttig... alle tarieven zijn op aanvraag, haha! Toch bedankt Daphne!

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    dus die makelaar zegt dat er 0,0 overwaarde is bijgekomen in de afgelopen 4 jaar?
    Als ik eerlijk ben zou ik zeker nog een andere makelaar laten kijken hoe of wat.. want ookal zouden nu prijzen gedaald zijn ( wat ik nog niet echt gezien heb in het starterssegment van appartementen), lijkt het me gek dat jullie woninkje de afgelopen 4 jaar helemaal niets aan waarde erbij heeft gekregen.

wij hebben ons appartement te koop gezet, nadat we die 6 jaar geleden hebben gekocht, en dit ding is zon 25.000 in waarde gestegen in die tijd. Ook een starterswoning was dit, waar we nieuwe keuken etc in hebben gezet.
    wij hebben onderhandeld met makelaar.. niet gewerkt met vaste prijs.. mocht die ding hebben verkocht binnen bepaalde tijd, kon die bonus krijgen, zo niet, kregen wij korting op de courtage.

dus meis... kijk even verder en ga niet met eerste beste makelaar in zee.

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Wij zitten met precies hetzelfde, drie jaar terug hebben we dit huis voor een redelijk hoog bedrag gekocht, zelf nog aanverbouwd (bouwdepot) en willen het nu te koop zetten. Taxatie is gedaan en de makelaar gaat wat betreft de prijs met ons mee..Zelf heb ik het gevoel dat we alle kosten er niet uit gaan krijgen. Natuurlijk stijgen de huizen ieder jaar in waarde, echter wij hebben een klein huis en meer ruime krijg je niet! Op een gegeven moment houdt het dus op.. daarbij ben je ook altijd een hoog bedrag kwijt voor de notaris. Al met al ben ik bang dat we er ook op gaan 'verliezen'

Ben heel benieuwd, vind het wel spannend allemaal!
    groetjes

8. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Heb er geen verstand van maar wil alleen maar even zeggen dat vrienden van ons hun huis 1 mnd geleden te koop hadden gezet, dus in deze moeilijke tijd, en binnen 1 week was het verkocht. (4 kijkers gehad, waarvan 2 stell 2x zijn geweest en beide stellen wilden het kopen)
    Dus laat je niet tegen houden omdat t een moeilijke tijd is.

9. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Spannend inderdaad. Notaris valt toch onder de kosten koper (die betaald worden door de koper)?

10. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ehm, nee...? De woning is zeker in waarde gestegen. Wil liever geen bedragen noemen van de woning, dan wordt 't al herkenbaarder, maar hij denkt dat we 't voor zo'n 20.000 euro meer kunnen verkopen dan we het gekocht hebben. In deze regio is dat redelijk denk ik. We hadden alleen op iets meer gehoopt omdat een groot deel van die 20.000 euro al de kosten koper is en de voor de rest hebben we verbouwd (en dus nog wat meer, maar verbouwen in een appartement is vaak ook een stukje emotionele waarde, omdat het geen ruimtevermeerdering opbrengt, dus dat nemen we ook mee in onze overweging). Op zich zijn we daar dus ook niet teleurgesteld over, we vragen ons alleen af of 't verstandig is om zo krap te gaan zitten.

Er staat hier nog een appartement te koop (naast die opknapper die ik al noemde), ook iets groter dan het onze, ook helemaal opgeknapt (wij hebben 't alleen neutraal opgeknapt, dat appartement moet je van houden) en dat staat voor 20.000 euro méér dan onze makelaar wil gaan zitten. Ik zou denken dat wij dan best iets omhoog kunnen.

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Op zich is de markt voor starters nog prima, dus je hebt een goede kans dat je je appartement nog wel makkelijk kan verkopen, hoor! :D De markt voor doorstromers is moeilijker, omdat mensen met een eengezinswoning momenteel meer blijven zitten waar ze zitten. Starters willen nog steeds wel kopen. :D Heel veel succes!

12. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ooo nu is verhaal duidelijker.. dacht al dat er nix van waarde bij was gekomen :)

Ik denk dat je even moet kijken hoelang soortgelijke woningen al te koop staan. Waar dat ding van ons te koop stond, stonden er ook heel veel die gemiddeld voor 10.000 meer aangeboden werden dan makelaar adviseerde. ze staan dan ook al maanden te koop.
    wij zijn wat lager gaan zitten, nu lag onze situatie ook iets anders.. ik had nl mijn eigen huis ook nog, dus appartement werd nauwelijks nog bewoond door ons ( andere kant van NL). Wij hadden zoiets liever iets minder, maar dan snel weg.. want voor ons was elke maand die betaald werd in feite weggegooid geld).
    Dus even rondkijken wat afgelopen half jaar andere woningen gedaan hebben.. en daar jr prijs op basseren. Die ander mag misschien nog luxer zijn opgeknapt, maar misschien is bv jullie ligging beter?
    En voor jezelf een bodemprijs in gedachten houden, dus een prijs die je minimaal voor de woning hebben wilt..

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.249
    36.049
    113
    Wij hadden bij de verkoop van ons vorige huis eigenlijk hetzelfde. Wij hebben de kosten koper en het bouwdepot er niet uitgekregen. We hebben er ook maar 2 jaar gewoond.

Dit kun je vaak wel meefinancieren bij een nieuwe hypotheek, maar dat heeft wel met een aantal dingen te maken.
    -kan niet als je een nhg hypotheek wilt
    -heeft te maken met de executiewaarde
    enz..

Wij hadden ons huis ook voor een lagere prijs te koop gezet op advies van de makelaar. HIerdoor hadden we ook weinig speling, maar het heeft hier wel geholpen. Bij ons in de straat stonden er nog 3 te koop voor iets meer dan die van ons en wij hadden dus wel de eerste kijkers aldoor en ons huis ook als eerste verkocht. Binnen 4 weken zelfs.

14. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Nee hoor :D
    Wij zijn starters en hebben het voor een flinke tijd uitgesteld. Wachten wel even af hoe het gaat lopen met de crisis.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.249
    36.049
    113
    Over het algemeen willen starters toch nog wel kopen, maar dan vooral de heel jonge mensen die nog geen ander huis hebben.

16. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Bedankt voor alle reacties.

Ik ben het zowel met Suus als met Chrisje wel eens, maar er zit natuurlijk ook verschil tussen starters (starters op de koopwoningmarkt) en starters (mensen die voor het eerst op zichzelf gaan).

Mensen die van een huurwoning naar een koopwoning willen gaan (starters op de koopwoningmarkt) zullen denk ik nog even aankijken wat de woningmarkt gaat doen, die hebben tenslotte toch al een dak boven hun hoofd, zoals Chrisje. Probleem in deze omgeving is dat je voor een huurhuis van de woningstichting 8 jaar op de wachtlijst moet staan en dan heb je nog een ieniemieniehuis (inschrijven op je 18e, heb je dus ergens na je 25e een huis). Een vriend van ons heeft onlangs een huurhuis gekregen. 1-kamer appartementje, na 7 jaar wachten. Voor ons was het dus in 2005 een stuk handiger om een goedkoop appartement te kopen. Hoefden we niet zo lang te wachten, hadden we een groter appartement dan we zouden kunnen huren, lagere lasten etc. Deze mensen zullen er denk ik nog steeds zijn en voor deze mensen is ons appartement erg aantrekkelijk denk ik. In de vrije sector huren is hier namelijk ook best duur en er is weinig aanbod.

Maar goed, dat is een kwestie van inschatten. Hoe 't echt zal lopen weet je natuurlijk nooit.

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Nou, niet om betweterig te doen, maar ik werk op een hypothekenkantoor, en onze klanten zijn op dit moment overwegend starters, dus die kopen écht nog wel, hoor. :D
    Starters zitten gewoon in een onwijs luxe-positie nu, omdat er veel onderhandelingsruimte is (woningen die al een tijd te koop staan, waarvan de eigenaar inmiddels al in zijn/haar nieuwe woning woont - biedt perspectieven), maar ook omdat de rentes flink waren gedaald! Die beginnen nu langzaam weer wat te stijgen, maar voorlopig is de startersmarkt nog steeds volop in beweging.

18. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ik denk ook dat het een mooie tijd voor starters is om te kopen :) Lage rentestand, ruim aanbod en idd mooie onderhandelingsruimte. Daar heeft de "crisis" weinig mee te doen denk ik.

En dat hebben we bij ons in de straat wel teruggezien hoor, 5 huizen inclusief ons eigen huis allemaal binnen 3 a 4 maanden verkocht (ons huis binnen 2,5 maand) Allemaal starters/alleenstaanden woningen.

Maar om terug te komen op het verhaal van ts. Als jij niet zeker bent over de makelaar kun je het beste nog langs wat andere makelaars gaan om te kijken wat zij zeggen. Onze makelaar rekent 595 euro aan kosten voor de verkoopprocedure opzich (folders maken, advertentiekosten enz) En 1,5% van de uiteindelijke verkoopprijs.

Daarbij komt, je mag zelf uitmaken wat je als verkoopprijs wilt hanteren, de makelaar zal je alleen een advies geven hierin. Je kunt altijd eerst hoger gaan zitten met de prijs, zeker omdat jullie geen haast hebben. En uiteindelijk als het niet lukt kun je altijd nog in prijs zakken. Is geloof ik helemaal niet ongebruikelijk.

19. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Je bedoelt dan jonge mensen die nog thuis bij de ouders wonen?
    Want starter zijn is niet leeftijd gebonden. Starter ben je als je je 1e huis koopt, dat je geen huis al hebt waar een hypotheek op zit, dat je geen overwaarde van een huis kunt hebben.

Maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die nog thuis wonen en dan een huis gaan kopen van huis uit. Het merendeel komt uit een huurwoning.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wij hebben ons huis ook onlangs verkocht, tja, wel voor minder dan dat je er een half jaar geleden voor zou krijgen, maar goed, shit happens. Ook aan starters verkocht, jong gezin uit een huurwoning. Het ligt gewoon erg aan de prijs, maar op zich is het voor starters nu gunstig om te kopen. De rente is ook relatief laag nu.
    Ik zou gewoon ook doen wat je zelf denkt qua prijs, als jullie denken dat het echt meer waard is dan de makelaar zegt, gewoon die prijs neerzetten, zakken kan altijd nog.

Deel Deze Pagina